Preview: Dead Space – mrtvolné ticho

Za pět set let bude lidstvo kolonizovat vzdálené planety a vysílat do vesmíru odvážné průkopníky. Samozřejmě, jednou za čas se stane, že se některá loď odmlčí a to je přesně ta pravá chvíle, kdy do akce vyslat malý tým, aby zjistil co se stalo. Máte také nepříjemný pocit, že se nejedná o banální technickou závadu?

Platforma: PC, PS3, Xbox 360
Typ hry: Survival horor/3D akce
Výrobce: EA Redwood Shores (
http://www.ea.com/)
Vydavatel: Electronic Arts (
http://www.ea.com/)
Distributor v ČR: Electronic Arts (
http://www.electronicarts.cz)
Homepage:
http://www.ea.com/deadspace/
Datum vydání: podzim 2008

V Dead Space se vžíváte do role vesmírného technika Issaca Clarka (jehož jméno je samozřejmě malou poklonou dvěma legendárním autorům sci-fi literatury) a prožíváte s ním přílet na těžební loď USG Ishimura, třídy „rozbíječ planet“. Ta má rozlohu jako velkoměsto a normálně slouží jako útočiště pro dva tisíce zaměstnanců.  Po tomto úvodu jen pozvedám koutky úst – být kocábka natřená na červeno, už bych skoro očekával další díl mého oblíbeného britského sitcomu.

Úsměv na rtech ovšem brzy zamrzá a mění se ve vystrašený úšklebek. To, co zpočátku vypadá jako poškození komunikačního systému, se brzy mění v peklo a počítadlo přítomných živých lidí se zastavuje na jedničce. Ten jediný a osamělý bude samozřejmě vaše herní alter-ego. I když, definovat Issaca jako osamělého není úplně přesné – společnost mu totiž bude dělat velký počet nepřátelsky naladěných zmutovaných jedinců. Ti nezapřou svůj humanoidní původ a také inspiraci v pavoucích. Většina z nich je vybavena hned několika dlouhými končetinami, jimiž vás mohou pěkně přišpendlit k zemi, či rovnou propíchnout.

  
Pěsti jsou někdy nejlepší argument * Takový boxer jsem si vždycky přál * Koupel v krvi

Do toho brnkají na nervy tiché hudební smyčky, blikající světla a podezřelé stíny. Architektura lodi pocitu bezpečí také moc nepřidá, může stejně dobře sloužit jako vesmírné přibližovadlo i jako gotický chrám. O to více pak zamrzí využití jen omezené palety barev – přeci jen, šedá není zrovna pastvou pro oči. Naštěstí vše dohání neobvyklé prostředí obsahující jak řadu temných zákoutí, tak i velké a prostorné paluby, na nichž se prakticky není kam schovat.

Střílej! Nebo ne?

Opatrně našlapujete a snažíte se, aby vaše boty dopadající na kovovou podlahu nedělaly tak příšerný randál. Každých pár sekund se zastavíte, s bušícím srdcem zkontrolujete stíny a opatrně nakouknete za roh, ve snaze zjistit, co se za ním skrývá. S trochou štěstí nic, v opačném případě na vás vyběhne nestvůra. Vytasíte tak okamžitě zbraň a vystřelíte několik drahocenných nábojů. Mutant se zapotácí a potom vám padne k nohám.

  
Půjdeme řezat? * Nepřátelé všude kolem * Zoufalý souboj

Pocit úlevy však nepřichází. Jednou ze základních otázek je ta, jestli je potvora skutečně mrtvá, nebo svůj stav jen předstírá. Ustřelení hlavy v této hře totiž může znamenat všechno stejně jako nic. Důvodem je fakt, že mutaci lidí v příšery řídí podivné potvůrky jménem nekromorfové, jež se přisávají na libovolné místo na těle a odtud potom svého hostitele ovládají. Smrtelné tak může být i odstřelení palce u nohy, kdežto hlava s nepřítelem ani nehne.

Nedostatek munice je zcela logickým vyústěním zoufalého boje o přežití, kdy střílíte do všeho, co vás zrovna napadne, hlavně aby ten hnusák chcípnul. Jenže co naplat, bestie pořád žije, vy nemáte už ani náboj a smrt se vám doslova šklebí do tváře. Co teď? První variantou je pěstní souboj, k němuž byste se určitě také normálně uchýlili. Tady máte navíc výhodu speciální zbraně připomínající obří boxer. Ta však rovněž dokáže vystřelit něco, co vypadá jako kotouč cirkulárky. Mutanti se mají na co těšit.

  
Pohled na zdevastovanou planetu * Za tebou! * Nechutné

Druhým možným postupem je použití Gravitační pušky. Čtete dobře, osvěžující element z Half-Life 2 si nachází cestu do dalších her a přejmenování na TK Gun tuto výpůjčku nezamaskuje. Její přítomností se otevírají další dvířka jak pro boj, tak pro hádanky. Házení předmětů je při zápasu o život logické a asi napadne každého, ale zbraň můžete využít i  jinak. Představte si, že nejdříve nestvůře uříznete klasickým způsobem ruku, následně popadnete amputovanou končetinu pomocí pušky a bestii umlátíte její vlastní částí. No nezní to skvěle?

Zabijácké hračky

Issac však není žádný vesmírný mariňák, ale pouhý elitní údržbář a Ishimura není žádná bitevní loď, ale prostý těžební koráb. Proto se v oblasti normálních zbraní budete muset spokojit s jednoduchými pistolemi a spoustou těžařských vychytávek. Je na co se těšit a kromě klasických kousků, jako je pulsní puška, se tak můžeme dočkat i jiných zbraní, než těch, jež dělají: „Prásk!“ 

Autoři také v rámci módního trendu odstraňují HUD panel, ale zároveň zachovávají všechny potřebné informace na obrazovce. O jejich zobrazení se starají hologramy na Clarkově obleku, které všem vystavují na odiv stav nábojů. Přímo na páteři je navíc několik světélek, které indikují jeho zdravotní stav a také jakousi manu.

Kouzla se zde ovšem konají jen v omezené míře. Pokud vytáhnete speciální stázovou pušku, můžete nepřátele ale i objekty v okolí proudem částic výrazně zpomalit a tím si přidat něco málo času. Není to tedy klasický bullet-time, na jaký jsme zvyklí z jiných her, ale svůj účel plní na jedničku. Přeci jen je třeba více taktizovat, jakou potvoru zpomalit jako první, abyste měli šanci přežít. Využití v hádankách je obdobné – zpomalujete například jakousi obří centrifugu, abyste ji přesným zásahem do středu mohli nadobro zničit a uvolnit si cestu dál.

Ve vesmíru vás nikdo neuslyší křičet

Když už ale máme kolem ten vesmír, tak by ho byla škoda nevyužít, ne? Výlety mimo loď tak nebudou zase až tak výjimečné a je znát, že si s nimi autoři vyhráli. Jelikož ve vakuu není slyšet žádný zvuk, dočkáte se jen tlučení vlastního srdce a rytmu dechu. Před nepřítelem vás tak nevaruje žádné klepání nohou či pekelné skřeky. Zřídka vůbec budete tušit, odkud smrt přišla. Nikdo se s vámi nemazlí a tak prý budete moci vidět, jak vám nepřítel rozpárá břicho a pokud se vydržíte dívat déle, možná uvidíte i přímo do svého nitra. Garantuji, že to nebude hezký pohled.

  
Ahoj Facehugg... – mutante! * Výlet do vesmíru * Bojovat dál, nebo to vzdát?

Vesmír má ale také další zajímavé vlastnosti. Kromě údajné nekonečnosti je to například stav nulové gravitace. Na povrchu lodi a ve zdevastovaných místnostech tak neplatí žádné nahoře ani dole, ale můžete se libovolně zachytávat na stěnách pomocí speciálních magnetických bot. Při takovémto „přisátí“ se zároveň začnou přenášet vibrace do vašeho těla a vy tak uslyšíte i zvuky z nitra lodi. A můžete si pouze představovat, co se za chatrnou stěnu děje.

Stejně tak se zpočátku budete moci jen domýšlet, jaké hrůzy se na palubě USG Ishimura udály. Autoři vás ale nenechají tápat dlouho, v průběhu vašeho putování lodí vám předkládají různé audio deníky a krátké hologramové projekce. Styl vyprávění příběhu tak mnoha lidem zajisté připomene System Shock či Bioshock, ale nemyslím si, že zrovna za toto je třeba EA lynčovat.

Poslední přání

Jak vám již jistě z předchozích částí článku došlo, autoři udělají cokoliv, aby vás vyděsili na maximální možnou míru. Podle dvacetiminutové předvedené ukázky se jim to prozatím daří, otázkou však zůstává, jestli dokáží vymyslet dostatečně nápadité lekačky a udržet hutnou atmosféru i ve zbytku hry. Přeci jen, to samé pořád dokola za chvíli omrzí a znudí. Můžeme tak jenom doufat, že se hra nepropadne do šedého stereotypu jako například nepříliš povedený Doom 3.

Na co se těšíme
  • Strach
  • Osamělé bloudění
  • Hrátky ve vesmíru
Čeho se bojíme
  • Nedostatek nábojů
  • Vykrádání použitého

Pevně ale věřím, že se tak nestane a prohlášení EA není jen reklamním sloganem. Paluby mají totiž nabízet velkou volnost a bude víceméně jen na vás, jak zadané úkoly nakonec splníte. Pokud se to podaří, může hra nabídnout osvěžení od řady koridorových stříleček a přidat si i nějakou tu atmosféru. Stále mi ovšem vrtá v hlavou označení survival horor. Podle dostupných informací mi totiž hra přijde spíše jako atmosférická 3DPS než cokoliv jiného a rozhodně se mi nevybaví jména jako je Silent Hill či Resident Evil, ale spíše již dříve zmíněný Doom 3. Každopádně, výsledek budeme moci ohodnotit snad již ke konci tohoto roku.

Jak se těšíme: 70%

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | survival horor
Výrobce: EA Redwood Shores | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 31. října 2008
  • Strach
  • Nové způsoby zabíjení nepřátel
  • Vakuum
  • Dějová linka
  • Bossové
  • Trošku zvláštní konec
  • Kampaň EA, která prozrazuje spoustu věcí ze hry
  • Opakování určitých lokací
Diskuze (1) Další článek: Sonic míří do žánru RPG

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,