Preview: Huxley - hrajte ve velkém

Next-gen grafické enginy a MMO hry – v tom je budoucnost her. Co se však stane, když se tyto dva fenomény potkají v jednom titulu? Navíc v titulu, který je střílečkou a který slibuje až pět tisíc živých hráčů na bojišti naráz? To zajímalo i nás, protože přesně tyto věci Huxley slibuje.

Platforma: PC, X-Box 360
Typ hry: MMOFPS
Výrobce: Webzen
Distributor: Webzen
Homepage:
http://www.webzengames.com/Game/Huxley/default.asp
Datum vydání: Q4 2006

Řeknu to asi takhle: „Huxley je masivně multiplayerová online FPS (tzv. MMOFPS) vytvořená na Unreal 3 Enginu, v níž se proti sobě může v jediném prostředí postavit až 5000 krvelačných hráčů.“ A vy na to: „Jakže?!“ Načež já trpělivě povzdechnu, lehce zpomalím a vysvětlím: „Ano, opravdu jde o fungl nový žánr MMO first-person akcí. Skutečně poběží na dlouhodobě nejvýkonnějším enginu budoucnosti, který jen těžko hledá konkurenci a ano, doopravdy bude schopen na jediné herní mapě pojmout i několik tisíc hráčů najednou.“ A v tu chvíli to již možná celé pochopíte, uznale pokýváte hlavou a řeknete: „Tak to bude zatraceně dobrá hra, ne?“ A já se jen tajemně pousměji.

  

Tak hele, bacha na nás, páč my jsme co? No přece drsný!  * Městská architektura bude originální směsí několika rozdílných kultur * Pavlačová idylka při západu slunce...

Představte si, že se narodíte - a místo toho, aby vás pěkně osušili a nasadili první slušivé plenky, vtisknou vám do ručiček World of Warcraft. Představte si, že žijete ve světě, v němž nejenže jsou online hry běžné, ale vše jde až tak daleko, že se jedná o uznávaný životní styl. Představte si zkrátka, že žijete v Koreji a jste herní vývojář. Takže, co uděláte jako první? Jasně! Začnete vyvíjet svoji vlastní hru. Chvíli popřemýšlíte, o čem vlastně chcete, aby byla, a když postupně  vyloučíte všechny přežité trendy singleplayer titulů, zbude vám buď online FPS, nebo MMORPG. Jenže těch jsou všude kolem desítky a stovky. Takže co s tím? Znovu se zahloubáte, a pak vás to najednou napadne. Proč tyto dva žánry nespojit do jednoho? Vždyť je to přeci tak jednoduché!

A takhle nějak uvažovali vývojáři z Webzen.

Vize temné budoucnosti

Pokud si při vyslovení názvu Huxley vybavíte britského spisovatele Adouse Huxleye, musím vás zklamat. Tento titul nemá nic společného ani s ním, ani s jeho dílem. Zatímco v jeho nejznámější knize Brave New World je budoucnost vylíčena jako místo, kde se lidé rodí ze zkumavek a již dávno ztratili vlastní individualitu, v Huxley jde o něco jiného. Na svět si znovu udělali zálusk emzáci (tentokrát jsou to tzv. Nuclearité), a jelikož se jim vůbec nelíbily ani McDonaldy, ani americké zpěvačky, ani Superstar a VyVolení (a dokonce ani půllitry vychlazeného piva), rozhodli se to tu všechno pořádně vybombardovat. Netrvalo dlouho a z matičky Země se stal pouhý seškvařený kus černé skály. Lidstvo má však tuhý kořínek, a tak i tentokrát dokázalo přežít. Něco však bylo špatně.

  

Cože jsi říkal o mojí mámě?! *  Ještě chvíli počkej, musim pro Mařku vystřelit toho růžovýho medvídka, hrozně ho chce... *  Rozumu moc nepobrali, ale respekt i přesto vzbudit dokážou, co říkáte?

Ti, kteří znovu spatřili východ slunce, totiž neunikli smrti bez úhony. A tak jakmile vylezli ven z atomových krytů, dostali silnou dávku záření a mutace na sebe nenechala dlouho čekat. Podle toho, kolik cizích látek se jim do těla dostalo, se pak proměnili buď v Sapienty, nebo Alternatives, dvě nové rasy nadlidí. Ti bystřejší již jistě  pochopili, že se jedná o dvě hratelné frakce. Aby toho však nebylo málo, postupem času vznikla ještě třetí strana, tzv. Hybrids, kteří přišli na svět zkřížením původních dvou mutací.
 
Záminkou k ničivé válce nebyly ani tak rasové rozdíly, jako spíš objev dr. Huxleye, který přišel se skvělým vynálezem – dokázal z nuclearitové látky, jež po sobě emzáci zanechali, extrahovat silný energetický zdroj, mnohem spolehlivější a účinnější, než jaké byly doposud k dispozici. Ve všeobecném nedostatku se tohoto nového zdroje začalo téměř okamžitě hromadně využívat a i přes veškerou tu mutaci v superbytosti se i tentokrát projevila ona čistě lidská vlastnost – závist.

A tak si tihle začali říkat, že mají příliš málo, zatímco tamti syslili, aby měli víc než všichni ostatní. Netrvalo dlouho a Sapienti poprvé pozvedli zbraně proti Alternatives. Nu, a Hybridi...ti měli prostě radost, že se konečně beztrestně nažerou čerstvého masa...Konflikt jak má být, co říkáte?

  

Exteriéry metropolí budou vskutku velkolepé  *  Vpravo naštvaný Alternix, vlevo ještě naštvanější Altereaver  * Unreal 3 engine  zaručuje neuvěřitelnou detailnost postav

Koho si vyberete?

Dá se říct, že Sapienti jsou ti, kteří následky záření odnesli zdaleka nejméně. Chovají se jako normální lidé, vypadají jako normální lidé... Dělí se na dvě podtřídy – The One a The Syn. Prvně jmenovaní jsou typičtí vojáci vynikající především technickou zručností a ovládáním vozidel. The Syn pak představují jakousi rychlejší, bystřejší a pohyblivější formu The One. Pokud jste viděli film Equilibrium, můžete si je představit jako kleriky Tetragrammatonu a vše vám bude rázem jasné...

Naproti tomu Alternatives to odnesli o poznání hůř. I oni se dělí na dvě podtřídy – na Altereavers a Alternix. Vznešení, obrovští, hrdí a nemilosrdní – takoví jsou Altereavers. A ještě ke všemu jsou celí rudí, vyžívají se v afrocopáncích a nejraději mají co nejtěžší zbraně. Dvojici pak doplňuje rasa Alternix, se svými pečlivě nagelovanými vlasy, světlou pletí a mysticky zářícíma očima, která exceluje především v oblasti agility, schopnosti pohybovat se nepozorovaně a útočit ze zálohy.

Co se Hybridů týče, můžeme jenom spekulovat o tom, zda se autoři rozhodnou zařadit je mezi hratelné rasy. Jedno je však jisté – těmto odporným potvorám je úplně jedno, na jaké straně barikády stojíte. Jediné, co je zajímá, je pestrá výživa a pakliže máte chutné maso, bude jim šumák, zda-li jste Sapient nebo Alternative. Není proto divu, že právě s nimi se budete krutě potýkat v režimu PvE, který bude i v této online hře hrát velmi důležitou roli. A ještě jednu informaci autoři v souvislosti s Hybridy uvolnili – velice brzy totiž objevíte existenci tajné organizace H.L.O. (Hybrid Liberation Organization), jejíž úloha v dějové linii rozhodně nebude zanedbatelná.

  

Alternixové se svými nadlidskými reflexy, sinalou pletí a zářícíma očima...prostě klasika * Tak takovýhle účes zvládne jenom Dreiwetter Taft! * Sapienti budou velice zruční v ovládání techniky

Jak to celé funguje

V čele herního světa Huxley stojí dvě obrovské metropole. Sapienti mají město Nostalonia, Alternatives pak ESKA. Zde probíhá veškerá interakce, obchod a získávání výbavy, zadávání questů a mnoho dalších činností. Města budou gigantická, pro snadnější transport tam však slouží pohodlná (a bezplatná) nadzemka. Nezůstanete však u prostého obchodu a poklábosení. Všude po městě budou k nalezení budovy patřící rozličným společenstvům, hráčským klanům, popřípadě příběhovým NPC. Pravděpodobně ale nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že vás asi nyní mnohem víc zajímá samotná akce, o níž bude hra především.
 
Jak již bylo lehce zmíněno, dělí se akční složka na PvE a PvP část, které od sebe budou odděleny mnohem více, než jsme zvyklí z jiných MMORPG.

Začneme u PvE (Player vs. Enviroment - v zásadě jde o boj hráče s počítačem řízenými protivníky). Při svých procházkách metropolí nejednou natrefíte na NPC, které vám bude chtít sdělit cosi důležitého. Když si ho vyslechnete, získáte nový quest, k jehož splnění se budete muset vydat do podzemí. Ptáte se, cože je podzemí? Inu, nachází se pod městem (kdo by to byl čekal), je temné, zlověstné, záhadné a opuštěné. A plné Hybridů. Nu, a v tomto milém prostředí se bude odehrávat valná většina příběhu i nepovinných úkolů.

V zásadě vše funguje takto – chcete si zastřílet, ale jste noví a nemáte svůj klan? Dobře, tak jděte pokosit havěť do podzemí! Zjistíte, co to je brodit se špínou, získáte cenné zkušenosti a nové předměty a v nespolední řadě budete levelovat a levelovat. Neexistuje lepší začátek, než vyzkoušet si PvE a seznámit se tak se hrou. A pak si získáte spojence a přátele, vytvoříte týmy a s nimi si teprve budete moci řádně užít to, o čem to celé je – PvP.

  

Pozor, ať nezmeškáte pravidelný transport do Battle Zones, jinak dopadnete jako tenhle chudák... * Hele, Franto, vážně jsme nezabloudili? * Tak jedem, vy bando líná, musíme ještě nakopat nějaký emzácký zadky!

Jádro PvP hraní zde budou tvořit tzv. Battle Zones, což budou v podstatě hráčské servery. Stačí najít jeden z mnoha východů z vaší metropole, počkat si na projíždějící válečný transport a již se vezete na bojiště. Ta budou mít podobu obrovských ostrovů, na nichž budou moci bojovat najednou stovky až tisíce hráčů, přičemž jednotlivé herní módy (k dispozici budou snad všechny, které známe z jiných her, od DM, TDM, CTF po Assault a modifikovaný Onslaught z UT) se budou plynule střídat podle prostředí, v němž se právě nacházíte. A v případě, že bude váš tým vyhrávat, dostanete za odměnu nové vybavení, vozidla, ale například i vlastní budovy, v nichž si můžete vytvořit své základny. Zní to lákavě, že? A to jsem ještě nemluvil o RPG prvcích.

Zlatá role-play

Zlepšování postavy bude probíhat ve dvou rozdílných rovinách, ani jedna však neovlivní vaše schopnosti na bojišti. Ptáte se proč? Je to jednoduché – Huxley chce být pravou FPS, a tak ve chvílích akce půjde především o vlastní postřeh, reflexy a pohotovost. Jedna z mnoha vlastností hry má být proto i to, že i když jste nabušený palič Venca s doutníkem v tlamě a postavou na 60. levelu, přesto vás může poslat k zemi i naprosto nezkušený hráč, který je rychlý, důvtipný a má přesnou mušku. Hlavní cíl je jediný – vyvážit hru tak, aby si v pohodě na rozlehlých mapách zahráli společně jak zelenáči, tak ostřílení drsňáci. Uvidíme ale, jak to celé ve finále dopadne.

Ptáte se, co tedy RPG prvky vylepšují? Tak zaprvé, bude to dostupný arsenál, vybavení a vozový park. Budete se tedy muset smířit s tím, že z protonového raketometu si zastřílíte až po nějaké té hodině strávené u obrazovky a stejně tak i rození řidiči tanku začnou spíše u bugin a vznášedel. Způsob, jak obejít daná pravidla se však i přesto najde - díky interakci a obchodům mezi hráči nejednou dostanete do pracek hračky, o nichž byste si za normálních okolností mohli nechat leda tak zdát. Sluší se ještě doplnit, že body zkušeností získáte pouze ve hře PvE za úspěšné plnění questů a kosení nepřátel.

Druhý způsob herního postupu pak naopak souvisí s PvP a vaší úlohou v klanu. Čím více bitev totiž vyhrajete a čím lepší budete, tím vyšší hodnost získáte. Časem se stanete poručíkem, velitelem, generálem, ale třeba i vůdcem celého klanu. S těmito posty navíc přichází i další možnost – můžete začít zadávat vlastní questy méně zkušeným bojovníkům a vysílat je tak například do podzemí pro různé skryté artefakty a zbraně, zatímco sami šíříte slávu své zástavy na PvP bojišti... Jen doufejme, že to vše nejsou pouze plané sliby.

Čeká nás průlom?

Závěrem se musím zmínit o Unreal 3 Enginu, v zásadě však platí to samé jako v případě ostatních her, které běží na tomto grafickém motoru – mluvit se o nich dá jen v superlativech. Zkrátka a dobře, připravte se na to, že občas neudržíte nějakou tu slinu v ústech, popřípadě že rovnou budete nuceni lovit spadlou čelist kdesi pod stolem a tlačit oční bulvy zpět do důlků. Darmo mluvit. Zmíním snad jen slib, podle kterého autoři plánují provést vše tak, abychom se díky streamovací technologii nemuseli během hraní dočkat jediné obrazovky s nápisem Loading. Zkrátka a dobře nezbývá než doufat, že je Webzen stejně pravdomluvný jako ambiciózní.

Na co se těšíme
  • Masové bitvy stovek hráčů
  • Lákavě vypadající dostupné frakce
  • Unreal 3 engine
  • RPG prvky
Čeho se bojíme
  • Nedotažeností
  • Nevyvážené hratelnosti
 

O Huxley by se dalo povídat ještě dlouho předlouho a stejně bych nezmínil vše to, co dělá tuto hru černým koněm na herním MMO poli. Jedná se o pokus přinést do herního světa něco nového a neotřelého, něco, na čem si již vylámali zuby mnozí předchůdci (Neocron, Planetside). Podaří se to tentokrát? Bude Huxley znamenat revoluci? Nebo ztroskotá na nedotaženém herním systému a nevyrovnané hratelnosti? Inu, toť otázka, na níž se s trochou štěstí dozvíme odpověď na konci roku.

Jak se těšíme: 95%

Diskuze (6) Další článek: Silent Hill kompletně i v ČR

Témata článku: , , , , , , ,