Preview: Supreme Commander – největší strategie na vašem Xboxu

Je to skoro rok, co nás Supreme Commander ohromil (a řádně prověřil náš hardware). Už dlouho se ale připravuje jeho verze pro Xbox 360. Nakoukněte s námi, jak tak ohromná strategie bude fungovat na konzoli.
Objednejte si na shop.doupe.cz
Supreme Commander 
  • PC: 550,- Kč
    Supreme Commander: Forged Alliance
  • PC: 550,- Kč
  • Platforma: X360
    Typ hry: RTS
    Výrobce: Hellbent Games (
    http://www.hellbentgames.com/)
    Vydavatel: Aspyr (
    http://www.aspyr.com/)
    Homepage:
    http://www.supremecommander.com/
    Datum vydání: březen 2008

    Ono je moc pěkné hýčkat si svoji hrstku bojovníků s hrdinou v čele a opatrně postupovat proti podobně malým skupinkám skvěle vybavených soupeřů a nacházet slabiny v jejich schopnostech. Ale přiznejme si to narovinu: vyrovná se něco pocitu, jaký máte, když vás na slovo poslouchají desítky, stovky jednotek? Chris Taylor má stejný názor, proto svoji strategii pojal po svém. Díky tomu Supreme Commander (nebo SupCom, jak se mu začalo familiárně říkat) nabídnul parádní strategický zážitek se spoustou jednotek na mapách o rozloze až 81 čtverečných kilometrů. Ostatně vše potřebné se dozvíte z naší recenze PC verze.

     

    Druhou stránkou věci byla vyšší obtížnost a ovládání sice obsluhovatelné samotnou myší, ale nejlépe fungující s pomocí celé klávesnice plné klávesových zkratek. U hraní jste si tak mohli připadat jako šilhající chobotnice-klavírista, když jste lítali prsty po klávesnici, zatímco každé vaše oko sledovalo jeden ze dvou monitorů, jež hra podporovala. Upřímně – dovedete si to představit na gamepadu?

    Armáda do ruky

    Tvůrci se nepouští do žádných experimentů a po stránce ovládání plně spoléhají na gamepad. Základem jsou analogové páčky: levou se pohybujete po herním prostředí, pravá slouží k zoomu. Potřebujete-li se někam rychle přesunout, jednoduše oddálíte pohled až někam k orbitu, posunete kurzor a přiblížíte se zpátky, kam potřebujete. Kamera se automaticky natočí tak, aby byl sever nahoře a vy se neztratili. Systém nazírání na svět v SupCom zde boduje, představený způsob pohybu po mapě je rozhodně příjemnější než nekonečné scrollování; pomáhá i možnost cyklovat mezi aktuálně nic nedělajícími jednotkami.

    Pro vaši velitelskou seberealizaci slouží speciální menu podobné jako v raných videích z Halo Wars. Jakmile označíte jednotku, pomocí D-padu si vyvoláte jednu ze tří nabídek, a to stavební, velitelskou nebo skupinovou. Názvy napovídají, že tak budete moct rozdělit příkazy k budování staveb a jednotek, poslat jednotku do útoku, nastavit její chování nebo třeba sdružovat jednotky do skupin podle svých představ. Podle zkušeností zahraničních kolegů je tento model ovládání vcelku příjemný, ačkoli osobně jsem hodně zvědavý, jak bude použitelný v rychlé a obtížné strategii, jakou SupCom bezesporu je.

    Nekonečná válka

    Kampaň v SupCom pro X360 bude v podstatě totožná s kampaní v originální PC verzi hry, nesetkáte se tedy s novinkami ze stand-alone datadisku Forged Alliance; výjimkou je zjednodušený interface, který se přídavkem lehce inspiruje. Hra by měla nabídnout přibližně 30 až 40 hodin zábavy, navíc okořeněné vylepšeními AI, díky nimž by se i znalci PC verze mohli dočkat občasných překvapení. Nováčkům v žánru zase pomůže interaktivní tutoriál, který bude konečně ve hře přítomen.

     

    V SupCom na X360 se opět setkáte s třemi frakcemi bojujícími už nějakých tisíc let o svoje místo ve vesmíru a budete se snažit vleklou válku konečně rozhodnout. Základem je vaše velitelská jednotka, jež vám umožňuje postavit několik základních budov, zajistí prvotní obranu a je s to pomoct s dalším budováním i zajišťováním ekonomiky. No a v případě zničení se postará o neskromnou nukleární explozi – neberte to.

    Povedeným aspektem hry je postupný vývoj každé mise, když začínáte na relativně malém kousku mapy, abyste se splněním daného úkolu dostali k posunu v příběhu, novému úkolu a zvětšení mapy. Nakonec pak máte desítky kilometrů čtverečných, jež musíte dokázat ovládnout.

    Síla Xboxu

    Jak si se stovkami jednotek na tak velkém prostoru poradí hardware zhruba dva roky staré konzole? Na hratelné verzi, jaká je zatím k dispozici, je vidět zhoršení grafiky oproti nejvyšším nastavením PC verze; poznat je to zvlášť na rozlišení textur a framerate, který občas nepříjemně klesne. Autoři ale slibují, že finální verze hry pojede zcela plynule – v náročných okamžicích chtějí zachovat plynulost hry pomocí zpomalení AI. Tak uvidíme.

     

    Daní za konzolové „gaučové“ hraní bude strop počtu jednotek nastavený na 500 kousků. SupCom díky tomu nebude tak epický jako starší PC verze, nicméně to může v pozdějších fázích hry vést k zajímavému taktizování, z jakých přesně jednotek svoji armádu složíte. Omezení se projevila i na multiplayeru, kde se budou moci střetnout jen čtyři hráči oproti původním osmi.

    Stará nová hra

    Kromě uhlazenějšího interface a vylepšeného AI by se SupCom měl pochlubit několika dalšími příjemnými novinkami. Zajímavě zní především dva nové multiplayerové módy, konkrétně King of the hill a Command point. V King of the hill je vaším úkolem poslat co nejvíc jednotek na určité místo, přičemž za každou jednotku se počítá určité množství bodů, které je vyšší u technologicky vyspělejších jednotek. V Command point zase půjde o prosté obsazování jednotlivých míst na mapě, což vás bude nutit k rychlému budování a zvládání několika základen.

    Na co se těšíme
    • Stovky jednotek na obrovských
    • mapách
    • Strategie na obrovské HDTV
    • Nové multiplayerové módy
    • Vylepšená AI a další novinky
    Čeho se bojíme
    • Nebude to vypadat TAK dobře
    • Ovládání nakonec nebude příjemné

    Je zajímavé pozorovat, jak se hra, jíž je nejlepší hrát s dokonalou znalostí mnoha klávesových zkratek a se zobrazením na dvou monitorech, přetváří v přívětivou a zábavnou záležitost, k jejímuž hraní vám stačí několik tlačítek gamepadu. Jak se to celé podaří a nakolik to skutečně bude příjemné, teprve zjistíme, podle všeho ale je v xboxové verzi Supreme Commander potenciál, díky němuž byste ji neměli přehlédnout.

    Jak se těšíme: 75 %

    Diskuze (2) Další článek: Assassin’s Creed pro PC odložen

    Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,