Preview: Supreme Ruler 2020 – jak vypadá neomezená vláda

Napoleon Bonaparte, Gaius Julius Caesar, Winston Churchill a další. Ti všichni zanechali v historii nesmazatelný otisk. Nyní máte podobnou šanci vy – a je jen na vás, který národ se pokusíte dovést na vrchol. Připravte se však na nelehkou a nejistou cestu.

Platforma: PC
Typ hry: tahová strategie
Výrobce: Battlegoat Studios (
http://www.battlegoat.com)
Vydavatel: Paradox Interactive (
http://www.paradoxplaza.com/)
Homepage:
http://www.battlegoat.com/supreme_2020.php
Datum vydání: 2. čtvrtletí 2008

Vývojáři ze studia Battlegoat (ano, Bitevní koza) přicházejí s pokračováním své vysněné hry Supreme Ruler. Ta se bohužel příliš neprodávala a i přes její nesporné kvality ji většina lidí po prvních několika minutách odhodila, nebo u ní dokonce usnula. Největší příčinou tohoto neúspěchu, jak ostatně autoři sami přiznávají, byla uživatelská nedostupnost hry. Viděli jste snad někdy předtím, aby měla hra 15 tutoriálů, popisujících jen základní mechanismy a ovládání?

Ne, doopravdy se nedivím, že spoustu lidí tento přístup odradil. Pokud jste však zatli zuby a prokousali se úvodním zmatením a zahlcením pojmy, hra vás částečně odměnila. Nabídla propracovanou simulaci vládnutí státu, a to se vším všudy – je libo řešit ekonomickou krizi? Beze všeho. Chcete si místo toho dobýt svět? Taky se dá. Chcete dovést navrchol stát v Africe, jehož jméno si skoro ani nepamatujete? Můžete to zkusit. A jakou politiku zastáváte? Máme tu v nabídce možnost vládnout srpem i kladivem, stejně jako ocelovou pěstí diktátorovou nebo i obvyklým, demokratickým systémem.

  
Satelitní mapa světa * Při větším přiblížení se bohužel nestává detailnější * Industrializace

Takováto mamutí obsáhlost, jak jistě uznáte, moc s jednoduchostí skloubit nejde. Navíc když se jako správný vládce musíte starat o všechny dílčí prvky a osobně řídit většinu bitev. Přesto se vývojáři v Supreme Ruler 2020 pokouší o simplifikaci celého systému. Jak toho chtějí dosáhnout?

Soustřeďte se na to, co vás baví

Poměrně jednoduše - v novém díle budou separovány jednotlivá odvětví a u každého z nich si tak budete moci nastavit obtížnost zvlášť. Pokud vás tedy nebaví řešení zásobovacích problémů, ale rádi drtíte ocelovou pěstí ostatní národy, nastavte si úroveň ekonomiky na tříleté dítě a válečnictví na Rommelovu noční můru a diplomacii podle toho, zda chcete manipulovat s ostatními státy nebo dáváte přednost soukromničení na vlastním písečku.

Jako správný vládce můžete také přehodit zodpovědnost na úplně někoho jiného. Ministrům tak můžete ponechat zcela volnou ruku a jen jim nastavit určité priority, místo konkrétních cílů. I když pracují jednotlivé kabinety na vlastní triko, samozřejmě vás nadále informují o svých činech – v případě, že by se vám nějaké rozhodnutí podřízeného nelíbilo, můžete ho ihned změnit či dokonce nahradit onoho kontraproduktivního pracovníka. Nástupce budete vybírat z širokého seznamu uchazečů podle jejich schopností a zaměření (konzervativní, střed, liberál.), přičemž jmenováním neschopného ministra si můžete zavařit na hodně dlouho.

  
A bude se samozřejmě i bojovat * ČR a Slovensko! * Vyspělé USA

Jako by autoři chtěli říct: „Pro hráče tentokrát děláme maximum.“ A to nejen ve smyslu jeho menší vytíženosti, ale dokonce i z hlediska přehlednosti. Hra využívá několik rolovacích nabídek, které slibují přinášet klíčové informace právě ve chvílích, kdy je potřebujete. Například se má jednat o situaci, kdy chcete vyměnit novou jednotku za ropu. Předtím jste si museli útočná/obranná čísla, dostřel atd. pamatovat, nyní vám hra má nabídnout přehlednou tabulku, kde budou všechny důležitá čísla zahrnuta. Obchodovat můžete samozřejmě téměř se vším – od návrhů jednotek přes přírodní zdroje a technologie až k již hotovým bojovým útvarům.

Zpřehlednění se netýká jen dílčích obrazovek, ale i mapa světa nabízí pestrou škálu možných zobrazení. To se vám může docela hodit ve chvíli, kdy potřebujete zjistit, kdo že to má ten silný průmysl a mohl by vám za nějaké ty přírodní zdroje přihrát hotové výrobky. Diplomatické jednání pak snadno vyvolte skrz pravé kliknutí na území příslušného státu. Vylepšení interface se týká i dalších oblastí – není třeba nutno pro každý příkaz rozklikávat nekonečné množství záložek, ale všechny základní příkazy nyní najdete společně s jednoduchými přehledy na hlavním panelu. Cílem autorů je, aby si hráči udrželi všeobecné povědomí o svém státě, tudíž by ve výsledku mělo být správné skloubení všech prvků lehčí.

Proč vlastně dobývat svět?

Jakkoliv se autoři snaží zpřehlednit hru a zmírnit celkové nároky na hráče, nemohou se ubránit ani novým možnostem, které chtějí nabídnout. Hlavním tahákem je sandbox mód, kdy si vyberete jeden ze 180 dostupných států (včetně Česka a Slovenska) a můžete si s ním dělat, co chcete. Pro způsob hry jsou k dispozici tři mapy. První, nazvaná jednoduše „Moderní svět“ kopíruje svým rozložením svět nedaleké budoucnosti, kdy zcela jasně dominují Spojené Státy Americké.

  
Do roku 2020 vzniknou nové státy * Znáte všechny státy Ameriky? * Okolí města

„Roztříštěný svět“ naopak nabízí alternativní minulost, v níž se velké státy rozpadly na menší provincie, které spolu bojují o moc. Můžete si tak vybrat jednotlivé státy USA nebo nějakou menší oblast v Evropě, Rusku, či Číně. Poslední designérskou perličkou je mapka „Žhavá místa,“ která rozdmýchávají konflikty v těch méně stabilních státech – Palestině, Tibetu (kde se už jaksi situace rozdmýchla i v reálu), Kosovu, Západní Číně atd. Dle uvážení se lze také soustředit na malé lokální problémy či řešit spíše ty globálnějšího rázu; můžete samozřejmě také rozpoutat třetí světovou válku, nic není nemožné a každá hra bude trochu jiná.

Jediným spojujícím prvkem je tak výchozí zápletka, která vychází z předpokladu, že již brzy nastane ropná krize a tento fakt zažehne nejeden konflikt. Za vyspělé USA se tak nemá hrát příliš lehce, protože musí čelit ekonomickým problémům (co mi to jenom připomíná?). Pokud vás nebaví hrát jen tak na sucho, je možné vybrat si z přibližně 20 misí a scénářů.

Můžete se také rozhodnout, zda budete soupeřit s celým světem, či své pole působnosti omezíte na menší výřez z mapy, který však přinese i výhody – nemusíte se bát, že vás ostatní státy ubijí čepicemi jako agresora ve chvíli, kdy budete chtít rozšířit své území. Na druhou stranu si potom nemůžete splnit dávný sen každého stratéga. Světovládu.

  
Budování infrastruktury * Šmelina * Ví bůh...

Takřka neomezené možnosti při editaci pak umožňují vytvořit spoustu vlastních dílek a podělit se s nimi s ostatními hráči. Základní úpravy zvládne každý, jelikož se jedná o pouhou editaci excelového dokumentu, v němž se dá nastavit všechno od síly jednotlivých jednotek až po počty nukleárních hlavic. Kamarád se asi bude divit, až si postaví krásné, nablýskané BVP a zjistí, že jste mu v editoru odebrali kanón. Vybrané vojenské síly si ostatně můžete prohlédnout na působivých artworcích, které se vyskytují na oficiálních stránkách hry.

Jak dosáhnout reálnosti

Jak jste si jistě z okolních obrázků všimli, hra využívá realistickou grafickou prezentaci. Ve skutečnosti autoři spolupracují s NASA a zpracovávají jejich detailní satelitní mapy – jedinou smůlu bych viděl v tom, že při větším přiblížení se nenatáhnou podrobnější data a tak Země vypadá zblízka dosti odpudivě. To se ovšem může do data vydání ještě změnit.

Na co se těšíme
  • Komplexní vládnutí světu
  • Možnost soustředit se na určité odvětví
  • Tančíky
Čeho se bojíme
  • Přílišná složitost

Jestli se vývojářům povedlo splnit všechny sliby – jak ty tradiční (lepší grafika, umělá inteligence), tak i méně tradiční (propracovaný ekonomický i politický model, zpřehlednění hry, detailní satelitní mapy) – budeme moci posoudit již brzy. První hratelná betaverze by měla přijít někdy začátkem příštího měsíce a vydání vývojáři směřují do druhého čtvrtletí tohoto roku. Mohu jenom doufat, že lidé z Battlegoat Studios i zkušení harcovníci z Paradox Interactive (mají na svědomí mj. sérii Europa Universalis), kteří je vzali pod svá vydavatelská křídla, nedopustí, aby se hra zvrhla jiným směrem, než jaký by si fanoušci přáli.

Jak se těšíme: 70 %

Váš názor Další článek: Stahujte demoverzi UEFA Euro 2008

Témata článku: , , , , , , , , ,