První dojmy: Tom Clancy’s Endwar – hlas na bojišti!

Dobrý den, byli byste tak laskaví a poslali mi vojáky na mez za vesnicí? Že to nejde? Aha, tak děkuji, nashledanou.

Ne, takhle to v Tom Clancy’s Endwar opravdu nefunguje. Novodobá série realtime strategií přichází na svět s příslibem jednoduchého a přitom komplexního ovládání hlasem. Ne jako nějaká frajeřinka, když přijdou sousedi nebo kamarádi z práce. Ale jako plnohodnotná náhrada za gamepad. Co je na tom nejdůležitější? Po Ubidays víme, že to opravdu funguje!

Zařvěte si ve válce

Po svých jednotkách budete pořvávat, přesunovat je z místa na místo, volat o posily nebo leteckou podporu. Budete střídavě sledovat postup svých jednotek a přemýšlet, jak zkombinovat přednosti svých mužů. Budete útočit, bránit i ustupovat. A to vše s pomocí vcelku jednoduchých příkazů typu „Jednotko jedna, přemístěte se na bod gama“.

endwar01.jpgendwar02.jpg

Celé hlasové ovládání je ďábelsky jednoduché. Stačí stisknout trigger na ovladači (takže přece jen nemůžete sedět v křesle a zamyšleně si pohrávat se svým drahým parkerem) a na obrazovce se objeví základní menu příkazů.

Co je na tom nejdůležitější? Po Ubidays víme, že hlasové ovládání opravdu funguje!

Buď si archaicky vyberete pomocí páčky nebo jen vyslovíte slovo a nabídka se dále rozvine. Všechny příkazy jsou založeny na struktuře kdo – co – kam. Chcete poslat své vojáky na nepřítele? Stačí kouzelné slůvko „Unit“, následně číslo jednotky (řekněme, že vojáci jsou jednička, takže „one“). Co chceme udělat? Zaútočit, takže „attack“ a kam, resp. na co, na nepřítele, tedy „hostile“ (a protože jich je víc, vybereme nepřátelské vojáky, kteří mají dvojku – „two“).

art.jpg

Pokud to nebudete zrovna vysvětlovat kamarádovi, celá akce může trvat pár vteřin. „Unit one, attack hostile two.“ Když nevíte přesný příkaz, najdete si jej v menu, hra klidně počká i uprostřed zadávání. Endwar je kompletně uzpůsobený k ovládání hlasem, takže nejde jen o veselé cestování s vojáčky, ale všechno, co s ovládáním strategie souvisí. Upgrade klíčových bodů, povolávání posil, centrování kamery – zkrátka všechno. Do mikrofonu nemusíte vůbec řvát (pokud si nechcete zvednout ego), kolegové s různými přízvuky měli zhruba 80% úspěšnost rozeznání příkazu.

Velení na makroúrovni

Hra by měla v mnohém připomínat World in Conflict. Po zvolení místa boje (na mapě světa, kterou prezentace neřešila) se dostanete do bitvy. Vyberete si pár jednotek (zpočátku měla bitva o Paříž na každé straně tři, maximálně jich může mít 12) a vyrazíte dobývat zpravidla klíčové body. V základním režimu (assault) jde o dobytí cca 8 bodů na mapě. Kdo obsadí všechny, vítězí. Každý bod vám přidá i bodíky a zrychlí přivolávání posil, zároveň jej můžete postupně opevnit a usnadnit jeho bránění. Kromě tohoto režimu tvůrci připravují i úkoly zaměřené na bránění určité oblasti, likvidaci konkrétní budovy apod.

endwar03.jpgendwar04.jpg

Jelikož své muže (tanky, vrtulníky) v poli většinou sledujete spíše z akčního pohledu, dokáží se o sebe postarat sami. Zvládnou se krýt se automaticky za překážky nebo alespoň zavolat o pomoc, když jde do tuhého. Stinnou stránkou soubojů je jejich šablonovitost. Většinou rozešlete své vojáky do boje (každé na jiné místo), a až se pak podíváte, jak se činí, dostane se vám pohled na helikoptéry, které „stojí“ ve vzduchu a střílejí na sebe asi z 50 metrů. Kdo se první dostane s životy na nulu, prohrál.

Bude méně více?

Zjednodušení je bohužel světlou i stinnou stránkou herního konceptu. Můžete samozřejmě využít povedené 3D náhledové mapy s vyznačením všech jednotek. Můžete s pomocí gamepadu postupně procházet s vojáky ulici za ulicí. Ale stejně pak ve výsledku v jednu chvíli pošlete své muže obsadit konkrétní bod a už neovlivníte, jestli se k němu rozběhnou po levé či pravé straně silnice. Hra se do určité míry hraje sama. Rozešlete své vojáky do pole a pak sledujete, jak si vedou. Můžete je samozřejmě stáhnout, poslat jim na pomoc posily, ale určitě to bude jiný typ uvažování než v Command and Conquer.

Tvůrci zakomponovali do hry RPG prvky, vaši vojáci se budou postupně zlepšovat, a proto byste se o ně měli dobře starat, abyste v další bitvě nebojovali se samými zelenáči.

Zjednodušené jsou i „potravní řetězce“ vojenského arzenálu (helikoptéra ničí tank, tank je dobrý na transportéry a ty zase naopak představují největší hrozbu pro vrtulník). Počet jednotek není nijak ohromující (od každého typu vojenského vybavení existuje pro danou stranu jedna verze zbraně či bitevníku). Přesto tvůrci zakomponovali do hry RPG prvky, vaši vojáci se budou postupně zlepšovat, a proto byste se o ně měli dobře starat, abyste v další bitvě nebojovali se samými zelenáči.

endwar05.jpgendwar06.jpg

Je jasné, že Endwar vsází zejména na ohromení hlasovým ovládáním. Nyní víme, že se jím může chlubit oprávněně. Malý červíček ale hlodá – vyrovná pocit z komandování vlastních vojáků mnohá zjednodušení, jež padla za oltář inovaci? Bude Endwar něco víc než průměrnou strategií s využitím pro headset? Pochybnosti mohou tvůrci nejlépe utišit detailním představením kampaně.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Strategie
Výrobce: Ubisoft Shanghai | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 15. října 2008
  • hlasové ovládání
  • kamera vtáhne do akce
  • rychlý spád hry
  • spektakulární grafika
  • koncepce multiplayeru
  • malá odlišnost frakcí
  • svazující herní mechanizmy
  • místy naprosto nepřehledné dění na bojišti
  • nepoužitelné vyprávění děje
Váš názor Další článek: Recenze: Auta: Burákův národní šampionát – živá auta

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,