Profil vývojáře: Raven Software - vrána k vráně sedá

V dnešním díle seriálu Profil vývojáře si představíme jedno z nejznámějších a nejúspěšnějších vývojářských studií v dnešním herním průmyslu. Důkladně si popíšeme jeho famózní vznik a rozebereme si ty nejdůležitější tituly, které nám toto studio stihlo doposud přinést na obrazovky našich počítačů.

Jméno vývojářského studia: Raven Software
Homepage:
http://www.ravensoft.com
Kontaktní osoba nebo e-mail: www@ravensoft.com
Sídlo společnosti: Middleton ve státě Wisconsin, USA
Aktuální počet zaměstnanců: 140
Aktuální počet volných pracovních míst: 5 (Animator, Effects Artist, Environment Artists, Level Designer, Programmer)
Nejúspěšnější projekt: Jedi Knight 2: Jedi Outcast
Aktuální projekt: Castle Wolfenstein (pracovní název)

Vznik a historie firmy

Samotný vznik studia je jako typický americký sen. Oba bratři, kteří měli obyčejná a dá se říci i průměrná zaměstnání, se ve svém volném čase odreagovávali hraním D&D her. Oba měli cit a talent pro kreslení podkladů, a tak si vytvářeli svá dobrodružství. Jednoho dne šli ke svým přátelům s prosbou, zda-li nemají nějakou dobrou hru na Amigu. Při výběru vhodných her ke strávení příjemného večera si uvědomili, že jejich ručně kreslené artworky působí profesionálním dojmem, přičemž to samé jim potvrdili i jejich přátelé. Poté Steve pronesl větu, která oběma změnila celý život: „Měli bychom si udělat vlastní hru.“ Neuvěřitelnou shodou náhod sehnali mladého a velice talentovaného programátora, jenž požádal o pomoc svého spolužáka, a tak v tomto čtyřčlenném týmu začali pracovat na demu jejich hry s názvem „Black Crypt“. Poté sebrali veškerou svou kuráž a zmiňované demo poslali deseti různým vydavatelům s mizivou nadějí na úspěch. Co čert nechtěl, vrátilo se jim šest kladných odpovědí, přičemž nakonec kývli na nabídku v té době ještě relativně mladé společnosti Electronic Arts.

Vývojářské studio Raven Software bylo nakonec založeno v roce 1990 bratry Brianem a Stevem Raffelem. Jako cíle si předsevzalo vytváření kvalitních herních titulů disponujícími excelentním grafickým zpracováním a výbornou hratelností, přičemž tyto cíle plní dodnes. Firma drží krok s vývojem a použitím nejnovějších technologií, což se výrazně odráží na vysoké kvalitě jejich produktů. V roce 1997 došlo k úzké spolupráci mezi společností Activision a veleznámým studiem id Software. A od této doby se Raven Software dostal mezi ty nejlepší vývojářské týmy v herním průmyslu a jeho úspěchy jsou patrné i dodnes, jelikož na jejich kontě lze nalézt mnoho významných ocenění od kritiků z celého světa. V současné době patří mezi společnosti, které určují směr dalšího vývoje her, a to jak na poli PC, tak i konzolí nové generace.

Tři oříšky pro Popelku

Nyní si představíme tři vývojáře tvořící samotnou špičku celého týmu, přičemž jak bylo uvedeno o pár řádek výše, první dva budou bratři, kteří samotnou společnost Raven Software založili.

Brian Raffel (spoluzakladatel)

Když bylo Brainovi šest let, bylo mu věštkyní řečeno, že bude v dospělosti vykonávat vedoucí funkci a bude pracovat dvanáct hodin denně, přičemž nebude mít žádný společenský život. Brian si postupem času uvědomil, že na tom něco bude a buď skončí v herní společnosti, anebo se stane profesionálním hráčem D&D. V roce 1990 založil se svým bratrem v té době ještě malou společnost jménem Raven Software a tvrdě pracoval na titulech jako Black Crypt, ShadowCaster, Heretic a Hexen. Při navázání úzké spolupráce s Activision a id Software byl v roce 1997 jmenován do funkce ředitele celé společnosti. Do této doby měla věštkyně pravdu, avšak v jednom se pletla. Brian vedl zábavný společenský život, a tak má v této chvíli tři děti a krásnou ženu jménem Renée, která mimochodem našla zálibu ve hraní MMORPG. Brian je fascinován středověkými metodami mučení, což také vysvětluje Železnou pannu umístěnou ve společenské místnosti firmy Raven Software.

Steve Raffel (spoluzakladatel)

Steve Raffel je v podstatě tím člověkem, který přišel s nápadem založil společnost zabývající se vývojem herních titulů. Od založení společnosti Raven Software v roce 1990 si prošel mnoha pracovními pozicemi jako například artist, level designer a game designer. Pracoval na většině jejích herních titulů a díky tomu se stal ostříleným herním veteránem stejně tak jako jeho bratr Brian. Mezi jeho koníčky patří hledání a testování nejnovějšího softwaru a hardwaru k vylepšení technologií a principů vytvářených titulů společností Raven Software. Pravda, sice trochu podivný koníček, ale rozhodně je užitečný. V současnosti má jednoho syna Michaela a jak jinak než hezkou manželku jménem Heather. Mezi jeho nejoblíbenější činnosti patří sledování televize, zejména seriálu Ztraceni, avšak na tuto zevlovitou činnost mu bohužel nezbývá příliš mnoho času.

Mike Crowns (manažer)

Mike Crowns absolvoval Madisonskou universitu ve Wisconsinu, a to v oboru Matematika a Výpočetní technika. Mike začal pracovat v nakladatelství, přičemž jeho manažerské schopnosti pomohly vydávání některých časopisů na celosvětovém trhu. Jeho vášeň pro počítačové hry ho však zcela pohltila a díky jeho technickým a manažerským schopnostem byl vřele přijat do týmu managementu dnes popisované společnosti, a to přesně v říjnu roku 1995.

Vydané hry

Za dobu své existence vydalo studio Raven Software nespočet kvalitných herních titulů. Jejich kompletní seznam je následující: Black Crypt, ShadowCaster, CyClones, Heretic, Hexen, Hexen: Deathkings of the Dark Citadel, Necrodome, Take No Prisoners, MageSlayer, Hexen 2, Hexen 2: Portal of Praevus, Heretic 2, Soldier of Fortune, Star Trek: Voyager Elite Force, Star Trek: Voyager Elite Force Expansion Pack, Jedi Knight 2: Jedi Outcast, Soldier of Fortune 2: Double Helix, Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy, X-Men Legends, Quake 4, X-Men 2: Rise of the Apocalypse a Marvel: Ultimate Alliance. Z tohoto seznamu tedy vyberu několik herních titulů, které považuji za nejkvalitnější. Je však pravdou, že výběr vhodných her k představení je velice těžký, a proto se omlouvám, pokud vaši favoriti nedostanou své místo.

Heretic 2 (http://www.hereticii.com)

Tým Raven vykročil ze zajetých stereotypů vlastní řady Heretic – Hexen – Hexen 2 a čtvrtý díl fantasy ságy překvapivě koncipoval jako akci viděnou z pohledu třetí osoby. Kromě stylových zbraní, při jejichž používání budete zírat na čarokrásné efekty, máte k dispozici i hromadu kouzel, která kolem sebe můžete nonšalantně metat. Při průchodu v té době graficky bezchybně vyvedenými lokacemi šlo zjistit, že nelineární systém úrovní použitý v Hexenu 2 má tentokrát dovolenou a k nelibosti všech komplikovaných intelektuálů se ke slovu vracela prostá avšak zábavná linearita.

Soldier of Fortune 2: Double Helix (http://www.soldier-of-fortune.com)

SOF 2 byl úspěšným pokračováním běžící v té době na vynikajícím Quake 3 Team Arena enginu, které míru násilí a hektolitrů krve vyneslo snad až nad nechutnou úroveň. Jednalo se opět o akci viděnou z prvního pohledu, přičemž variabilnost prostředí byla více než veliká (vzpomenout mohu například Prahu, kolumbijskou džungli, švýcarské letiště atp.). Hra měla velice dobře propracovaný singleplayer i multiplayer, avšak co se týče druhého zmiňovaného, popularita byla téměř nulová, jelikož všichni hráči dali přednost i dnes oblíbenému Counter-Striku. Sám za sebe mohu říci, že SOF 2 řadím mezi ty nejlepší hry, které jsem kdy hrál, a i dnes, po tolika letech, si najdu čas na jeho znovudohrání.

Soldier of Fortune 2 Soldier of Fortune 2 Soldier of Fortune 2

Úryvek z naší recenze: „SOF skutečně byl a vlastně dodnes je velmi působivým simulátorem masakrování, ve kterém se fantazii meze nekladou. I když samotné střílení do lidí už ani tenkrát příliš originální nebylo, mimořádně věrné zobrazení konsekvencí tohoto počínání ano. Potoky krve a kvanta končetin poletující vzduchem do všech stran dodaly podle mínění velké skupiny hráčů hře ten správný říz. A to rozhodlo. Raven Software příliš dlouho neváhali se zahájením prací na dalším dílu. Výsledek jejich snažení máme teď před sebou.“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=101410

Jedi Knight 2: Jedi Outcast (http://www.jediknightii.net)

Toto pokračování patřilo v té době mezi jeden z nejočekávanějších titulů a toto čekání se hráčům rozhodně vyplatilo. Tato hra patří dle mého názoru mezi nejúspěšnější projekt společnosti Raven Software, jelikož si odnesla opravdu velice dobrá hodnocení od herních kritiků po celém světě. Výraz „Světelný meč“ dostal hned jiný výraz a hraní s touto pomůckou byl zážitek, na který se opravdu jen tak nezapomíná.

  

Úryvek z naší recenze: „Série Star Wars už existuje dobrých pár let a vydobyla si ve světě filmovém, ale i vlastně počítačovém, patřičné renomé. Pokud se řekne hra z prostředí Hvězdných válek, vybaví se počítačovému hráči nejspíše společnost Lucas Arts, která vlastní výhradní práva na tuto sérii - i právě proto nebývá její jméno zrovna opěvováno, protože, budeme-li naprosto upřímní, silná většina her z prostředí Star Wars distribuovaná touto firmou za moc nestála. A právě proto jsem ještě více rád, že vám mohu po dlouhé době představit titul, který se může řadit mezi špičku daného žánru - a tím bezpochyby hra Star Wars Jedi Knight 2: Jedi Outcast je.“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=100812

Quake 4 (http://www.quake4game.com)

Společnost id Software nachystala svým fanouškům během několika let spoustu pokračování, na které se všichni opravdu těšili. Vše odstartoval vynikající Return to the Castle Wolfenstein a o pár let později i temný a ve své podstatě revoluční Doom 3, minimálně co se hororové a technologické části týče. Logickým následovníkem byl nedávno vydaný Quake 4, jenž byl však svěřen do rukou již velice zkušenému týmu Raven Software. Příběh začíná pár sekund po dějové linii Quake 2 a lze směle říci, že hra byla opět skvělým hitem.

  

Úryvek z naší recenze: „Grafika je stylová, hezká a pro recenzenta značně problematická. Než jsem hru dohrál, udělal jsem totiž na 500 screenů, jeden hezčí (či odpudivější) než druhý. Tvůrci se zjevně inspirovali „filmovými“ hrami, které staví svou atmosféru právě na grafice; a dlužno přiznat, že se evidentně inspirovali správně. Používají grafické prvky a design misí tak, aby vyprávěli nikdy nevyřčené příběhy o rase Stroggů a jejich technologiích a postupech; aby vyprávěli příběhy o utrpení a o bojích, o výhrách i prohrách, o odvaze, o neštěstí – a pokud se budete dívat dobře, tak i o tom, kolik lidského toho ve Stroggech ještě je. A kolik toho v nich už není...“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=112141

Marvel: Ultimate Alliance (http://www.marvelultimatealliance.com)

Tento titul patří rovněž mezi ty nejúspěšnější tituly společnosti Raven Software a dá se říci, že je svým způsobem unikátní. Hráč si v této hře poskládá několikačlenný tým, který je tvořen více jak dvaceti ovladatelnými hrdiny z celkového počtu 140, známých z působivého světa komixu od společnosti Marvel. S tímto týmem pak hráč bojoval proti úhlavním nepřátelům v nelineární kampani s několika různými možnými konci, jejichž výběr ovlivňoval svým konáním a činy. Hra vyšla jak na PC, tak i na všech konzolích.

Zajímavosti

Co se týče zajímavostí, tak těch se rozhodně moc neví. Je pravdou, že již samotný vznik firmy je takovou velkou zajímavostí, avšak mne padla do oka spíše jiná věc. Společnost Raven Software se důkladně stará o své zaměstnance, o čemž svědčí fotky na oficiálních stránkách. Zaměstnanci mají v sídle budovy vše nezbytné pro jejich příjemnou pracovní pohodu a upřímně bych v této firmě rád pracoval a klidně ji zaprodal svou duši :). Nesmíme se tedy divit tomu, že lze v budově nalézt obrovskou posilovnu, místnost s kulečníkem, automaty a stolním fotbálkem nebo malou obdobu kina, kde šéfové promítají zaměstnancům ty nejnovější filmové pecky, jež právě dorazily do kin. Firma rovněž pořádá spoustu akcí, z nichž můžu jmenovat například „Den pizzy“ nebo „Víkend Paintballu“. Popis těchto akcí je zřejmě zbytečný.

Budoucí plány

O budoucích plánech společnosti Raven Software se toho rovněž neví příliš, ale jedno je přeci jen jisté. V současné době toto vývojářské studio pilně pracuje na dalším následníkovi série Wolfenstein, jenž nese pracovní název Castle Wolfenstein. Bude se jednat o next-gen herní titul určený pro PC a také konzoli Xbox 360, který bude opět zasazen do období druhé světové války, v níž si chce Hitler podrobit celý svět, a to i za použití tajemných nadpřirozených sil. Hlavním hrdinou bude opět starý známý B. J. Blazkowicz. Hra by měla běžet na silně modifikovaném enginu Doom 3 za použití technologie MexaTexture, o níž jsem vás informoval v preview na Enemy Territory: Quake Wars. Více informací však bohužel není známo, avšak slibujeme vám, že v momentě, kdy se dozvíme něco nového, budeme vás neprodleně informovat.

Diskuze (5) Další článek: Galerie: FIFA 08

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,