První dojmy: WipeOut HD – přišli jsme, hráli jsme a nemohli jsme přestat

Přídomek „HD“ v názvu hry jasně vypovídá, jakou cestou se nový WipeOut rozhodl vydat. Opouští totiž – alespoň dočasně - křídla handheldu Sony PSP a směruje na pouť plnou detailů a vysokých rozlišení. Měli jsme přitom možnost okusit hratelnou verzi pro PS3 a nutno dodat, že vystydlou večeři nakonec sežral pes.

Platforma: PS3 (PlayStation Network)
Typ hry: Futuristické závody
Výrobce: Sony Liverpool 
Distributor: Sony (
http://www.sony.com/)
Homepage:
http://www.wipeouthd.com/en_GB/index.html
Předpokládané datum vydání: Jaro 2008

Ač se to na první pohled nemusí zdát, ve svém slova smyslu nebude WipeOut HD servírován jako zbrusu nový díl této futuristické závodní série. Autoři si vzali na mušku to nejlepší z některých starších bratříčků – jmenovitě například z WipeOut Pulse a WipeOut Pure - a vybrané ingredience posléze zapekli do lákavého dortu napojeného přes HDMI kabel do PlayStation 3. To vše ve vysokém rozlišení (až 1080p!) s FPS neklesající pod šedesát snímků za sekundu. Do rukou se nám přitom dostala ochutnávková verze s pěti dosud slibovanými herními módy (ač jich mělo být původně sedm). V repertoáru se rovněž nacházelo osm závodících týmů (= osm jednotlivých vznášedel) a několik dobře známých tratí z předchozích verzí. Dojmy? Především kladné!

Rytmus a tempo

WipeOut HD si v každém případě zachovává svižnost, a to ve všech herních disciplínách. Singleplayerová složka hry se přitom skládá ze dvou samostatných části – buďto zvolíte dráhu šampionátů a vydáte se na pospas bronzovým, stříbrným a zlatým medailím, jen proto, abyste mohli postupovat do dalších turnajů, nebo se raději poohlédnete po volné jízdě bez větších omezení. Není nicméně asi tolik překvapující, že v otevřeném režimu si dle libosti můžete nadefinovat prakticky cokoliv – počínaje rychlostí závodu, přes obtížnost, výběr závodního stroje a konče herním módem – zatímco v Single Race se ocitnete na závodním okruhu proti soupeřům, v Time Trial a Speed Lap nepůjde o nic jiného, než o zdolání časového rekordu a dohánění sebe samotného z předchozího kola. A opomenout nelze ani Tournament (složen z více jednotlivých single závodů). Tou nejchutnější třešničkou na dortu však každopádně je parádní a dynamická disciplína Zone.

  
Kdo nemá rád závratě, ať raději WipeOut HD ani nespouští * Není nad futuristicky laděná města * Je to jako ruskej kolotoč ve Švýcarsku. A blbě vám bude taky.

Zejména majitelé handheldových verzí dobře vědí, jaké kouzlo zmíněná část WipeOuta skrývá. A v případě PS3 verze je mnohonásobně efektnější i efektivnější – jde totiž o zběsilou jízdu za pomoci upravených antigravitačních vznášedel, v níž hraje prim vaše výdrž a zdraví či energie „vozidla“. Za rytmického hudebního doprovodu jezdíte stále dokola ve vybrané trati, která se přitom s přibývající rychlostí barevně mění, „pulzuje“... tempo je zkrátka strhující! Dokážete ho ale obstát? Nelze totiž zastavit, ba ani zpomalit. A zatímco v prvních minutách se celý okruh nese v uklidňujících modrozelených barvách, s postupem času neony přechází do oranžových, posléze červených, až černých kontur. Tu a tam se na obrazovce mihnou i takzvané bar-grafy frekvenčního spektra (taková ta udělátka z přehrávačů a hi-fi věží, která za rytmu hudby skáčou a podobně), jež následně dodávají celému závody ten pravý šmrnc.

  
Na mrazivém vrcholku zasněžené hory * Ani tahle široká dráha ale občas nestačí stádu, které se prohání po trati * U šikany by se mělo zpravidla brzdit. Zpravidla ale tohle pravidlo nikdo nedodržuje.

Ostatně soundrack obsažený v testovací verzi WipeOut HD lze označit za více než povedený (tleskám!). Techno-rytmické znělky přesně ladí k závodům všech variací a za těch několik hodin jsem na jejich adresu nevznesl jediné špatné slovo. Pravda ale, že příznivci rockové hudby si na své asi zrovna nepřijdou. K dispozici přitom zatím nebyla možnost nahrát si do hry svoje vlastní MP3, doufejme tedy, že autoři na tuhle drobnou, přesto však užitečnou utilitku nakonec nezapomenou.

Neonová revoluce

Sveřepě jsem se tvářil taktéž při pohledu na počet slibovaných tratí, jenž podle všeho nepřesáhne jednomístnou číslici. V počtu necelých deseti okruhů se tak hráč bude muset probojovat přes dlouhou a zřejmě i dokola omílanou herní kampaň. S postupem odemykání jednotlivých etap se sice budou zpřístupňovat nové okruhy, nicméně udržet se stávající počtem hráče střízlivého a zabaveného zřejmě nebude lehké. V hratelné ukázce se nacházely celkem čtyři části – Vineta K (4 Km), Anulpha Pass (5 Km), Moa Therma (5.3 Km) a Chenghou Project (4.8 Km). K doplnění mozaiky tak podle všeho zbývají už jen čtyři kousky - Sebenco Climb (4.8 Km), Ubermall (4.6 Km), Metropia (4.7 Km) a Sol 2 (4.4 Km).

 

 

Nutno ovšem podotknout, že po stránce nápaditosti a zpracování je každý okruh značně odlišný od všech ostatních, a jednotlivým herním módům se vždy přizpůsobují (což se týká i Zone režimu). Zatímco u Vinety se ocitnete vedle pláží Makany se zdlouhavými podmořskými tunely, s Moa Therma zažijete jízdu na širokých tratích položených nad i „vedle“ hladiny moře - trať totiž na některých místech přechází z horizontální do vertikální polohy. Poměrně dost jsem si oblíbil i skokánkový Chenghou Project; škoda však, že v námi testované verzi nebyla zatím obsažena Sebenco Climb s výjezdem na zasněženou horu. V grafickém hávu, jež nám bude u WipeOut HD předestírán, by mohla být podobná jízda parádní podívanou.

Závodnické týmy v základní sestavě

(max. rychlost – zrychlení – ovladatelnost – štíty)
Feisar: 70 - 80 – 100 – 80
Qirex: 80 – 70 – 80 – 80
Piranha: 100 – 60 – 60 – 90
AG Systems: 70 – 90 – 90 – 80
Triakis: 90 – 60 – 60 – 100
Goteki 45: 70 – 100 – 70 – 80
EG-X: 80 – 90 – 70 – 70
Assegai: 80 – 80 – 90 - 70

  
Připomíná mi to místní popeláře * Kouř v pozadí mi bere dech

Ostatně na dresu vizuálního zpracování nelze říci jediné špatné slovo – grafika sice po bližším prozkoumání není tak puntičkářsky odvedená, jak by se mohlo zprvu zdát, jenže ve velké rychlosti a za využití blur efektů působí prostředí skvělým dojmem. Vezměme zároveň v potaz, že maximální podporované rozlišení 1080p hra snáší bez jediného škubnutí, poukažme taktéž na opěvované hrátky s neony a v neposlední řadě i všemožné výbušné efekty, které jsou doslova balzámem na duši.

Adrenalinový vodopád

Ostatně zbraně ve WipeOut HD rozhodně nezastávají kdovíjak druhořadou roli, o čemž svědčí i mírně agresivnější protivníci (samozřejmě ale záleží na zvolené obtížnosti) – bez sbírání jednotlivých power-upů a jejich následného používání byste se v singlovém závodu nebo přímo v turnaji stěží obešli. Kromě plazmové hračky, výbušných min či silné tlakové vlny (jež velice hezky „popotáhne“ obrazovku) se ale setkáte i s utilitkou dočasně zvětšující rychlost, nebo například chvilkovým automatickým řízením – v jeho případě však docházelo místy ke kolizím s protivníky, což namísto plánované pomoci hráči spíše závod znesnadnilo. Nedělejme ovšem předčasné závěry. Uvidíme, jak na tom bude konečná verze.

  
Není nad vzájemně pošťuchování * Ohňostroj tu máme asi stokrát do roka * Kdo střílí, má za tři

Celkově se WipeOut HD hraje velice dobře; není ani větším problémem navigovat antigravitační vznášedlo na užších tratích za pomoci „umocněného“ zatáčení – pokud vám na joypadu nepostačí klasické směrové šipky, a nebo páčka, lze obě varianty zkombinovat s dalšími dvěma tlačítky pro „doostření“ zatočení, což se hodí zejména pro velké šikany (bohužel si však nejsem jist, zda-li se něco podobného objevilo někdy v předchozích verzích WipeOutu). Adrenalin se během jízdy rovněž nevytrácí a jeho umocnění se dočkají zejména majitelé HDTV. V důsledku bude rovněž podporován multiplayer až pro osm hráčů. Otazník ovšem visí nad podporou SIXAXIS ovladačů, o nichž nebylo v testovací verzi zatím vidu ani slechu.

Na co se těšíme
  • Adrenalinové závody
  • Zone mód (!)
  • Grafické zpracování o vysokém rozlišení
  • Parádní techno-soundtrack
  • Doufáme v možnost implementování vlastních MP3 do hry
  • Multiplayer
  • Bude SIXAXIS?
Čeho se bojíme
  • Malý počet tratí
  • Po čase repetetivní singleplayerová kampaň
  • Nemám HDTV

Utržený zážitek bych každopádně za poslední dobu stěží s něčím srovnal. Možná za to může skvělá grafika, možná parádní techno soundrack přesně ladící k svižnému tempu celé hry, a nebo pouze hodiny prosezené u Zone módu. Těžkou soudit. Jisté ale je, že si finální verzi WipeOut HD nenechám ujít a skalní fandové série by měli svému prasátku pomalu nakoupit antidepresiva. Budou potřeba *palec nahoru*!

Jak se těšíme: 90%

Diskuze (3) Další článek: Víme, kdy vyjde Force Unleashed

Témata článku: , , , , , ,