Recenze: Eternal Sonata – hudební lekce s Chopinem

Co se asi honilo hlavou umírajícímu klavíristovi a skladateli Chopinovi? Na to vám odpoví kouzelné RPG pro Xbox 360 Eternal Sonata. Pojďte se spolu s námi podívat, jak se povedlo netrpělivě očekávané dílo plné japonské originality, melodické hudby a snů.

Platforma: Xbox 360, PS3 ve vývoji
Typ hry: Japonské RPG
Multiplayer: Ano, 2 – 3 hráči
Výrobce: Tri-Crescendo (
www.tri-crescendo.co.jp/)
Vydavatel: Atari (
http://www.atari.com/)
Homepage:
http://eternalsonata.namcobandaigames.com/

Japonci jsou proslulí svými originálními, někdy až šílenými herními nápady a náměty. Nebýt jich, nemáme možnost si při hraní zatancovat, zpívat či zažít dobrodružství třeba s instalatérem Mariem, plížícím se vojákem Snakem a žlutým Pikachu. Tentokrát si japonští vývojáři z týmu Tri-Crescendo vzali na paškál historii, trochu si s ní pohráli a jako výsledek zde máte jedinečnou příležitost zažít poslední chvíle slavného klavíristy a skladatele Fryderyka Chopina. Pokud slyšíte o výrobcích poprvé, tak vězte, že nejsou v oboru žádnými nováčky. Na kontě mají sérii Baiten Kaitos a mimo jiné byli i u vývoje skvělé série Star Ocean.

  
Chopin jako pravý gentleman * Vypadá poklidně… * …ale doktor už mu nedává moc naději

Hudba Fryderyka Chopina hraje ve hře důležitou úlohu, ale nejen to. Znalosti hudební výchovy vám pomohou rozumět jménům všech postav, lokací a někdy i speciálních útoků. Vývojáři udělali svoji domácí úlohu důkladně, a tak se kromě klasického pohybování po světě, bojování a prožívání příběhu hry budete mít příležitost i něco o Chopinově skutečném životě dozvědět. Mezi jednotlivými kapitolami vás čeká poučná vsuvka v podobě textu podloženého reálnými fotografiemi. Dozvíte se něco bližšího o několika nejslavnějších skladbách a o klíčových událostech jeho života.

Příběhová symfonie

Nechme teď reality a přesuňme se spolu s Chopinem do jiného světa. O čem byste uvažovali vy, kdybyste byli těžce nemocní a zničehonic se objevili v barevném a třpytivém světě jako z pohádky? Chopin usoudil (a nelze se mu divit), že to musí být jeho poslední předsmrtný sen, a vydává se na cestu zjistit něco více o sobě, o důvodu a účelu této iluze. Je to ale opravdu jen sen? Chopin s přibývajícími zkušenostmi a delším soužití s pestrou skupinkou postav zjišťuje, že už si není moc jistý.

  
Kdo by to byl řekl, že dirigentská taktovka, klarinet a deštník mohou být tak nebezpečné?

Díky jeho pochybám a dilematům dostává klasický a trochu klišé příběh magického světa o zlém vládci s temným plánem na ovládnutí světa nový rozměr. Ve druhé půlce a zejména ke konci relativně krátké třicetihodinové herní doby ovšem děj mírně ztrácí dech a podivné zakončení zanechá jistě v mnohých hráčích nepříliš kladné dojmy. Nicméně i přesto je příběh (obzvláště prvních dvou třetin hry) zajímavý a zábavný, a to hlavně díky pestré sestavě charakterů, kteří se k vám postupně přidají.

Malá lekce hudební výchovy

Z Eternal Sonaty přímo dýchá láska k hudbě, se kterou autoři hru tvořili. Některé odkazy jsou zřejmé a některé dobře schované. Znáte alespoň těchto pár?

Polka – jméno čtrnáctileté hrdinky označuje také náš národní tanec, který vznikl již v polovině devatenáctého století. Jistě jste mu neunikli, pokud jste chodili do tanečních.

Alegretto – jméno chudého mladíka zas nejspíš vzniklo z italského označení pro tempo hudby – allegreto. Pokud uslyšíte někoho hrát svižně a vesele, možná si na hrdinu vzpomenete.

Beat – mladší bráška Alegretta útočí střelnou zbraní – možná tak vzniklo jeho jméno, které označuje takt, nebo rytmus, ale taky ránu. 

Waltz – těžko říct, proč si tvůrci vybrali tento krásný a vznešený pomalý tanec pro jméno zlého vévody.

Salza – nespoutaná a divoká dívka, přesně jako původem kubánský tanec s mnoha africkými prvky.

Serenade – jméno princezny označuje také druh skladby, která vyjadřuje úctu či lásku. Serenády hrávali nejtypičtěji zamilovaní muži za teplých podvečerů pod okny své milé. Jestlipak jí princ Crescendo jednu také zahrál?

Bude vám líto křehké Polky, jejíž život už kvůli smrtelné nemoci nebude trvat dlouho a lidé se jí straní. Bojí se totiž, že je nakazí svou schopností používat magii. Oblíbíte si sympaťáka Alegretta a jeho mladšího brášku Beata, kterým nezbývá než krást, aby měli co jíst. Také trojice rebelů proti krutovládě vévody Waltze vám nebude lhostejná, obzvláště když budete postupně zjišťovat, že pod jejich klidným povrchem se skrývají bouřlivé emoce. Mohla bych pokračovat dále, v partě máte až deset různých souputníků.

Každému z nich je pravidelně věnován kousek scény, ve kterém se o něm něco bližšího dozvíte. I když se v zásadě s těmito typy charakterů setkáte v každém druhém RPG, zde jim tvůrci dokázali vdechnout život a po pár hodinách zjistíte, že je máte rádi všechny. Velká škoda je, že stejná péče nebyla věnována i na první pohled zajímavým záporákům, o kterých se nedozvíte téměř nic.

  
Některé lokace vám vyrazí dech * Ve vzduchu visí romantika

Náhodné boje – už jim odezněl zvon!

Z hlediska hratelnosti patří Eternal Sonata mezi povedené, ale nevyvážené hry. Bojový systém baví a stále se po troškách mění a vyvíjí. Člověk se u něj nenudí a neustále čeká, co dalšího pro něj tvůrci připravili. Směšně lehká obtížnost ale bere motivaci k dalším „zbytečným“ bitvám. „Nač vyšší level, když už teď nemám problém?“ to si budete nejspíš říkat také. Občas se sice vyskytne silnější příšera, ale to nestačí, nevyvážené je také získávání peněz, ke kterým se přes focení příšer s jednou z postav dostanete až příliš lehce.

Samotný boj probíhá ve speciální aréně, do které se přesunete po „nárazu“ do příšery pobíhající po světě.  Pokud se vám ji povede překvapit, máte výhodu počátečního útoku v boji. Vše probíhá v reálném čase a zároveň na tahy. Ačkoliv se tato formulace zdá být zvláštní, funguje skvěle. Každý ze tří členů party, který se bitvy účastní, přichází postupně na řadu (nepřátelé pochopitelně také) a dostane určitý čas. Během něho můžete pobíhat po aréně, útočit nebo používat předměty či speciální útoky.

Velkolepé bitevní melodie

Každá postava má sadu jedinečných útoků, které přibývají s úrovněmi. Předem se musíte rozhodnout, které dva budete v bitvě používat. Speciální útoky se kromě těch na dálku (blízko) či klasické magie (magii v jiné podobě zde nenajdete) dělí i na útoky ve stínu a na slunci. Podle toho, zda se v bitevní aréně nachází postava na zžíhaná světlem či ve stínu, může používat jiné druhy útoky. Příšer se to týká také a některé dokonce při přechodu zcela změní svoji podobu. Během doby útoku nepřátel se nenudíte, stiskem tlačítka se je můžete pokusit vykrýt či později úplně odrazit.

  
Pro přehlednost je další na tahu viditelně označen * Při postupu na vyšší level nelze nic ovlivnit * Stupnice vpravo je již skoro plná

Bojový systém se v průběhu hry mění. Týká se to zkracování doby na přemýšlení před útokem, zvýšení počtu nastavitelných speciálních útoků, ale i jejich řetězení. Při normálním útočení se vám nabíjí hvězdičková stupnice – čím více ji nabijete, tím silnější bude následující speciální útok. V pozdějších částech hry pak tyto silnější útoky můžete řetězit. S jejich pomocí je po příšerách dřív, než Chopin mávne taktovkou (nemluvě o velkém „cool“ faktoru).

Kouzelný svět ovládne všechny vaše smysly

Jako od každého novogeneračního titulu, i od Eternal Sonaty byla očekávaná krásná grafika. Tri-Crescendo se k této výzvě postavili čelem a výsledky vidíte na okolních obrázcích. Vypadá to nádherně a věřte, že v pohybu ještě lépe. Všude spousta barev, vše se třpytí, lístečky či sníh poletují a vy si připadáte jako ve snu. Pomyslnou třešničkou na dortu jsou originálně stylizované charaktery, které bezchybně zapadají do pohádkově laděného prostředí.

Otočit a hýbnout s kamerou, abyste si mohli prohlédnout všechnu tu nádheru zblízka, ale nelze. Výpočetně náročná grafika si totiž vybrala svou daň. Přísně daná je také úzká cesta, kterou se po snovém světě lze pohybovat. Možná se dočkáme nějakých změn v nově ohlášené PS3 verzi, které bychom se mohli dočkat během příštího roku. Kromě nových scén a možnosti převlékat charaktery se k vám do party přidají také dvě další postavy ze hry. Uvidíme, co dalšího v ní tvůrci ještě přichystají.

  
Rebelové v akci * Jednoduše vypadající postavy umí vyjádřit mnoho emocí * Půjde to po dobrém, nebo ne?

Hra o slavném skladateli se nemůže obejít bez kvalitní hudby. Hře Eternal Sonata ji dodal dvorní autor Tales of série, Motoi Sakuraba. Jeho jemné a líbivé melodie, místy inspirované Chopinovymi skladbami, zlehka doplňují celkovou atmosféru hry. Chopinovy nejslavnější skladby pak mistrně předvádí slavný ruský pianista Stanislav Bunin. Všem postavám propůjčili hlasy šikovní dabéři, angličtí i japonští – máte možnost výběru mezi dvěma  zvukovými stopami.

Poslední mávnutí taktovky

Při hraní Eternal Sonaty nezbývá na nudu čas. Napínavý příběh se žene stále kupředu a jen očekávání, do jaké krásné lokace se vaši oblíbenci vydají dále, vám nedá spát. Bitvy svižně odsýpají a těšíte se na každý nový speciální útok plný úžasných efektů. Bohužel tato konstatování neplatí pro celou hru a ke konci si říkáte, co se asi stalo. Došly peníze? Tvůrci byli nuceni hru urychleně vydat?

Světlé stránky hry
  • Světlé stránky hry
  • Grafika, z níž přecházejí oči
  • Kouzelná stylizace
  • Návykový bojový systém
Temné stránky hry
  • Temné stránky hry
  • Přílišná snadnost
  • Krátká délka
  • Podivné zakončení

Ať se stalo cokoliv, Eternal Sonata by potřebovala chvíli na dodělání. Potřebovala by delší herní dobu, více promyšlený konec, více druhů příšer, vybalancování a v neposlední řadě více vedlejších úkolů. Přesto musím Eternal Sonatu doporučit každému fanouškovi japonských RPG. Občas v této překrásné melodii zazní menší faleš, ale výsledný dojem to nezkazí. Zaposlouchejte se i vy.


Grafika: 9/10
Hudba: 9/10
Příběh: 7/10
Obtížnost: 3/10
Trvanlivost: 5/10
Originalita námětu: 10/10


Eternal Sonata vás okouzlí, rozesměje i rozpláče. Pro majitele Xboxu 360 jasná volba a vy ostatní si počkejte na PS3 verzi. Třeba se v ní zbaví i těch několika nepříjemných chybek.

Celkové hodnocení: 8/10

Dostupné pro: X360
Žánr: RPG
Výrobce: Tri-Crescendo
Diskuze (7) Další článek: Galerie: Viking: Battle for Asgard

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,