Recenze: Fable - pohádka pro všechny

Doporučená konfigurace: Pentium 2,4 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, GeForce 6600
Výrobce: Lionhead Studios
Vydavatel: Microsoft

Recenzentovy zápisky - záznam první
Mám Fable, konečně instalace, úžas, tvorba postavy?, pohádkový svět, nezapomeň připomenout Lionhead, hlavně neprozradit …

A už jsem to málem prozradil. Musím si dávat větší pozor. Ono se není čemu divit, Fable člověka mění. Stačí jen pohled na čtveřici disků, pohodlná instalace a spuštění. Pak je každý vtažen do pohádkového světa úžasným intrem. I když se nejedná o žádnou akci, člověk nevidí hektolitry krve a stovky mrtvých, svůj účel plní snad ještě lépe. Tajemné motivy, podmanivá hudba, to vše hráče naláká a ještě se mi nestalo, že bych jej přeskakoval.

Pohádkové ráno v pohádkové vesnici * Běž, Forreste, utíkej! * A hned je hrdina sirotkem

Přišlo mi skoro až líto, že po takovémto uměleckém skvostu musím sklouznout do rutinního nastavování, ale úsměv se vrátil dříve, než bych čekal. Vždyť hra sama je připravena skoro ideálně a po rychlé kontrole se již rozbíhá vlastní děj. Jako malý capart, sotva desetiletý, sníte při poledni. Vaší hlavou se honí velké myšlenky, typické pro každého kluka. Chcete být slavný, velký válečník, obratný lukostřelec a nebo dovedný kouzelník. Ať už budete budit úctu a nebo strach, každý o vás musí vědět a kamkoliv vejdete vás musí znát.

Ale co to, ze snění vás budí otec a z udatného hrdiny se stáváte zase malým klučinou. Žádný výběr postavy, rasy, ani povolání, všichni jsou si na začátku podobni a až jejich činy a rozhodnutí je tvarují. Možná vám to připomíná Black And White, kde se vaše činy postupně projevovaly na vzezření vašeho miláčka a vůbec celého pohledu na svět. Nikoho tak nepřekvapí, že za oběma hrami stojí jedni a ti samí Lionhead Studios pod vedením Petera Molyneuxe.

Recenzentovy zápisky - záznam druhý
Dodělat ten svět, jak jsem jej nakousl, dobré a zlé skutky ve vesnici, nájezd, podávání příběhu a hlavně neprozradit ono číslo …

Takto vypadá Gilda hrdinů při východu slunce * Neohrožený chlapec s klackem * Teskně hučí Niagara

Kouzla útočná

Existují tři kategorie kouzel a útočná patří mezi nejznámější. Od klasických blesků, ohnivých koulí a podobných experimentů se propracujete klidně i k vyvolání hněvu bohů, které můžete vidět na herní ukázce (2,5 MB), nebo na obrázku.

Jak jsem již nakousl, malý klučina sní o velké budoucnosti, která jej ve světě jménem Albion čeká. Zatím je však zcela normální dítě v přístavní vesničce Oakwale, jak vystřižené z pohádky. Modré nebe se noří do modrého moře, krásně bílé domky mají zahrádky plné květin a u cestičky na náves roste tráva a bují plevel. Vesnická idylka jako vymalovaná. Za pobídky otce se vydáváte plnit dobré skutky a hned na prvním rohu potkáte děvčátko. Roztomile se na vás zakouká a požádá vás o nalezení jejího medvídka. Pokud se v tu chvíli zhrozíte, co že má co hledání medvídka dělat s vaším hrdinou, vžijte se do role desetiletého dítěte.

Co chvíli narážíte na rozhodnutí, která se dospělým mohou zdát lehká, ale pro ono dítko jsou přetěžká. Má zůstat hlídat, když mu to řekl ten velký pán, a nebo si raději hrát s kamarádem. A je vůbec ten prťous, co do mě pořád rýpe, můj kamarád? Zdá se to jednoduché, jasné, ale jak vás hra svojí atmosférou vtáhne, zapomínáte na trable všedního světa a postupně se prokousáváte k dárku pro sestřičku. Přeci jen má narozeniny a ty se neobejdou bez velké krabice čokolády.

Zde jsou slavní bojovníci měněni na zbroje * Kemo, neviděli jsme se v San Andreas? * A protože jsi se hodně učil, dostaneš další učebnice

Ale co čert nechtěl, nejen že se sestřička špatně vyspala, ale měla i sen, který se mění ve skutečnost. Vaši rodnou vesničku napadli bandité a tak se (po pár obrátkách děje) dostáváte do cechu hrdinů. Hra má hnedle několik možností, jak vás posunout dále, a mistrně jich využívá. Ať už se jedná o ingame sekvence, které neruší a přitom skvěle vedou, nebo o větší přesuny pomocí nástěnných maleb, stále se šinete za velkým cílem. A při tom posunu se měníte, zprvu nenápadně, ale později jsou již rozdíly patrné.

Recenzentovy zápisky - záznam třetí
Popsat vzhled, zbraně. Trocha volnosti a jasný směr, hlavně neprozradit ono číslo, kterého …

Akademie je asi jediná část hry, kde rostete skokem. Z caparta se stává pubertální hošík, dostatečně všední a neutrální. Až teprve později, podle vašich akcí, začne nabírat na svalech, rysy mu zhrubnou, přibudou jizvy a později možná i rohy, nebo svatozář. To všechno záleží na vašich rozhodnutích, pokud budete konat dobré skutky a všechny ochraňovat, svatozář vás nemine a každý vás ve svém příbytku rád přivítá. I když budete statný bojovník, vaše rysy budou jemné a na první pohled příjemné. Zatímco zastánci vraždění a úkladů se mohou brzy setkat s rašícími růžky na čele, které v ostatních budí oprávněná strach a respekt.

Rozstřílel jsi nám celou střelnici na cucky * Jasně, nebojím se s tebou do lesa * Guildmaster jako živý

Ostatní kouzla

Zbylé kategorie ukazují neméně důležitá kouzla, i když jejich efekt nemusí být navenek tak bombastický. Vždyť kdo by se obešel bez léčení, bojových pohybů (přesun, vícenásobný zásah), vyvolávání pomocníků a mocného magického štítu (který je vidět na herní ukázce - 1 MB)?

Nejen vaše činy ovlivňují vzhled hrdiny, zůstává stále na vás, zda bude zahalen v bederní roušce, nebo plátové zbroji. A protože vliv brnění na hru je spíše zanedbatelný, nic vám nebrání starat se více o vzhled. Přidejte si k tomu ještě péči o vlasy a vousy (které časem opravdu rostou, sice nijak závratně, ale přeci) a možnost pokrýt většinu svého těla tetováními, hnedle máte z univerzálního hrdiny pro každou hru toho svého pravého. A i když se to nezdá, i malé tetování na rameni hru ovlivňuje poměrně citelně, co teprve takový grifin na hrudníku.

Co však není na okrasu a přesto je krásné, jsou zbraně, jež držíte v rukou. Autoři se nebáli jemné nadsázky a není tak hezčí pohled, než na hrdinu s těžkým obouručním mečem. Plechovka plněná svaly nosí meč křížem přes záda, protože kdyby jej měl u pasu, nechával by za sebou jasnou stopu. Jen čepel sama je jak hrdina vysoká a to nepočítáme rukojeť. I přesto vypadá v rukou hrdiny přesně tak, jak by zbraň vypadat měla. Už Blizzard dobře věděl, že přehánění pomáhá výslednému dojmu pohádkovosti a která jiná hra by měla být pohádkovější než Fable.

A tímto prohlašuji vaše hrdinství za otevřené * Potlesk po mocné první bitvě * Nejen že je starostka, ale navíc má pod postelí klíč

Navíc je zde pro vás nekonečná volnost. Můžete jít po dějové linii, nebo se jen tak flákat, koupit si dům, oženit se a … Přesně takto také vypadají ony očekávané momenty, kdy jste se svou ženou (teda kdo chce, může navázat i vztah s mužem) sami. I když je hra označována jako M, čili vhodná pro dospělé, sexu se v ní nedočkáte. Zpět ale k volnosti, úžasné je, jak na každou vaši akci reaguje okolí. Prozradím, že potkáte ve hře nepřítele jménem Twinblade. A na rozhodnutí, zda jej zabijete, nebo jen porazíte a necháte naživu, je krásně vidět, jak se vaše akce projeví. Jdete si pak takhle po městě vybrat nájem z jednoho ze svých domů a slyšíte, jak si lidé povídají o vaší ctnosti, že jste nepřítele porazili, ale vyčerpaného nezabili, nebo naopak. A takovýchto událostí najdete desítky.

Recenzentovy zápisky - záznam čtvrtý
Koupit kýtu, ryby, nějakou zeleninu a nezapomenout na rybářský prut. A hlavně neprozradit ono číslo, kterého se váš hrdina …

Ne, nepřipletl se mi sem nákup na víkend, ve volném čase se z vašeho hrdiny může stát obyčejný obchodník, který někde nakoupí, jinde prodá a celkově vydělává. A že je nabídka zboží dostatečně pestrá je snad jasné. Zbraní a brnění sice můžete koupit jen jeden kus, ale vše ostatní můžete mít po stovkách a ve stejném množství i prodávat. O možnosti pronajímat domy jsem se už zmiňoval, navíc můžete v každém městě zajít do hospody a zahrát si jednu z tamních her.

Že bych příště raději držel hubu? * Abych nedopadl jako chudák Max * Už do bude! Škub!

Minihry jsou nečekaně zábavné a obtížné. Řekněte si možná, co může být obtížné na pexesu. Jasně, pexeso je poměrně jednoduchá hra, pokud nemáte osm dvojic karet a časový limit půl minuty. V té chvíli dostává mozek těžký náklad a to jsme teprve u první hry. Jedině v Black Jacku záleží na náhodě, ostatní jsou založeny pouze na vašich schopnostech. A pouze jedinou budete muset projít na své cestě k cíli, ostatní jsou prostě jen k obveselení a utrácení peněz.

Stejně tak máte možnost rybařit. Ve své podstatě se jedná o podobnou minihru, ale mnohem jednodušší. Nemám sice možnost srovnání s reálnou předlohou, ale zdá se mi, že jakmile ryba zasekne, tak už je třeba jen přitahovat a nebo popouštět, pokud je tah moc velký. A přesně stejně to funguje i zde, s důležitým rozdílem. Ve skutečnosti vytáhnete většinou rybu, možná občas botu, ale s penězi se člověk už nesetkává. A že by vytáhl kus zbroje? To je možné jen v pohádce.

V další kapitole se konečně dozvíte mnohá fakta

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG | opravdová hra na hrdiny