PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Recenze: Fallout 3 – druhá dávka gama záření

Poslední část recenze přiblíží krvavé souboje, nepřátele a vynese konečný verdikt nad pokračováním jedněch z nejlepších RPG historie.
Kapitoly článku

Týden s Falloutem 

Pondělí 10. 11.První část recenze
Úterý 11. 11.Druhá část recenze
Středa 12. 11.Muzeum: Fallout
Čtvrtek 13. 11.Top 10 katastrofických her
Pátek 14. 11.Technická zpráva
Sobota 15. 11.Nová hra ze starého světa

Samotné úkoly jsou nápadité, zhruba po polovině hry začnou po trochu uzívaném rozjezdu pořádně přibývat, ovšem nejsou bez chyby. Tým Bethesda znovu doplácí na sterilnost při naplňování herního světa. Fallout 3 má naštěstí daleko ke generickým lokacím i postavám u The Elder Scrolls: Oblivion, města jsou charakteristický svými monumenty a svébytnou architekturou (o ní dále) a každý obyvatel pustiny je samostatným individuem. Ostře řezané charaktery zde ale zoufale chybí.

 

Harold není zapomenut tak docela, nicméně až na výjimky zůstávají postavy charakterově neutrální jako Švýcarsko

Díky povrchním dialogům se jen málokterá postava zapíše do paměti natolik, aby vystoupila z davu polygonových paňáců. Kde je chrchlající ghoul Harold z minula? Malý spoiler: Harold není zapomenut tak docela, nicméně až na výjimky zůstávají postavy charakterově neutrální jako Švýcarsko.

fallout3_13.jpgfallout3_14.jpg

Ten samý punc dotaženosti postrádá řada lokací slibujících z počátku skvělý zážitek. Rozsáhlý opuštěný Vault nebo továrna na roboty, to vše jsou jen prázdné kulisy, které je radost zkoumat, ale o to větší je zklamání, když na konci nečeká žádná impresivní odměna.

Nech se zaměřit a zemři

Souboje by byly klasickou střílečkou, kdyby jejich výsledek bezezbytku nezávisel na statistikách a tvůrci je neobohatili systémem V.A.T.S. (Vault-Tec Targeting System). Fallout 3 rozeznává čtyři typy zbraní – malé (projektilové pistole a pušky), velké (raketomety a rotační kulomety), energetické (plasmové a laserové zbraně) a ruční (baseballové pálky až „řetězové nože“). Pokročilejší dovednost v dané kategorii znamená vyšší zranění, přičemž dále lze speciálními perky zlepšovat přesnost.

art02.jpg

Ta se projeví především ve V.A.T.S. módu, jenž po stisknutí „V“ zamrazí hru a nabídne zaměření specifické části těla protivníka. V hektických přestřelkách přijde tato berlička zatraceně vhod, poněvadž Fallout 3 zdaleka není obyčejnou akcí, k níž se válejí lékárničky na každém ozářeném rohu. Taktické seance se nekonají, akce ve V.A.T.S. jsou omezeny počtem akčních bodů, což průměrně ústí ve dva až čtyři výstřely. Pak se dění přepíná znovu do reálného času a je nutné počkat na samovolné doplnění bodů. Rychle vystřelit zbraň z ruky, zasáhnout hlavu a pak bleskem protivníka dorazit, než se otřepe, to jsou mantinely působnosti systému.

Nejedná se o pomalé šourající se vyzábliny, nýbrž o bestie agilní jako pavouk v hadici zapnutého vysavače

Fallout 3 není obtížnou hrou. Vitální vybavení včetně zbraní a brnění lze sbírat od padlých protivníků, přičemž fakt, že se k vysoce účinným kouskům typu vrhače miniaturních atomových bomb, lze dostat již v prvních hodinách hraní, je menší návrhářskou botou. Tu autoři naštěstí vyzouvají kvalitními protivníky. Ghoulové sice nevydrží mnoho, ovšem Fallout 3 jde s dobou, a tak se již nejedná o pomalé šourající se vyzábliny, nýbrž o bestie agilní jako pavouk v hadici zapnutého vysavače.

fallout3_17.jpgfallout3_18.jpg

art05.jpgKdo si chce hru ještě zjednodušit, nechť investuje do dovednosti opraváře. Udržování dobré kondice arzenálu rapidně zvedá jeho účinnost, ovšem to je jediné, čím se projevuje. Zasekávání zbraní ani jejich vylepšování se nekoná, a pokud hráče naštve, že ze samopalu vyplýtvá jednou dávkou půlku munice, ať raději přejde na pistoli, přepínat mezi jednotlivými výstřely a kontinuální palbou nelze.

Zabijákem slečen

Kořením vývoje postavy jsou perky aneb specifické dovednosti. Kromě výběru takřka šedesáti základních, z nichž si hráč vybere vždy jeden při postupu na novou úroveň, je zde desítka skrytých v roli odměn za vedlejší úkoly. Jde o pasivní bonusy ovlivňující hru v mnoha úrovních – některé permanentně zlepší určité charakteristiky (s Gun Nut se hráč opravdu stane bláznem do malých zbraní), jiné jsou poplatné typickému falloutovskému humoru. Perk Ladykiller zprostředkuje bonus výhradně v boji proti ženským protivníkům a s takovým Mysterious Stranger se zase v nejtužších přestřelkách na scéně objeví záhadný cizinec, jenž dokáže zachránit situaci.

fallout3_15.jpgfallout3_16.jpg

Perličkou je Perk Bloody mess, jenž ilustruje krvavě čvachtající brutalitu celé hry. Mrtvoly s ohryzaným obličejem jsou jen jakýmsi hors d’oeuvre před hlavním chodem šrapnely utrhaných končetin a rozstříknutých hlav ve V.A.T.S. módu. V něm je každý výstřel sledován filmovou kamerou, a když se zásah skutečně povede, mlýnky na maso se jdou opít, poněvadž tolik krvavého mašé nevyprodukují za celou šichtu.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce, RPG
Výrobce: Bethesda Softworks | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 30. října 2008
  • Bezkonkurenční postnukleární zasazení
  • Volnost světa i řešení úkolů
  • Vývoj postavy
  • Zajímavé lokace a úkoly
  • Depresivní grafická stylizace
  • Hackovací minihra
  • Nedotažené úkoly a některé lokace
  • Málo výrazné postavy

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,