Recenze: Flatout: Ultimate Carnage – za volantem do pekel

Platforma: Xbox 360, PC
Žánr: závodní arkáda
Multiplayer: ano
Výrobce: Bugbear Entertainment (
Vydavatel: Empire Interactive (
Distributor v ČR: CD Projekt (

Když před necelými dvěma roky přišli finští Bugbear Entertainment s nápadem vyvíjet arkádové tituly pro masy, téměř nikdo by si na jejich úspěch nevsadil. Oni to však nevzdali a letos potěšili majitele stolních počítačů a konzolí Xbox 360 nejnovějším, v pořadí již třetím, přírůstkem do série šílených závodů. Přídomek Ultimate Carnage, tedy něco jako Absolutní masakr nicméně není jen lacinou reklamou, ale holým faktem, který by vás měl připravit na to, že ne všechno, co jste se dozvěděli v autoškole, se musí nutně dodržovat. A bezpečnostní pásy odpadají jako první!

Hluk, jiskry = jedu správně

Jako všechny předchozí, i nejnovější Flatout vsází především na jednoduché ovládání a vysokou míru zábavnosti. Milovníci kvalitních simulátorů, v nichž záleží na každém centimetru, můžou rovnou přestat číst. Ultimate Carnage není o dokonalém řidičském umění. Je především o nekončící destrukci, která je navíc po čertech zábavná. Stejně jako v předchozím díle se i tentokrát dočkáme možnosti rozhodnout, kterým směrem se bude naše kariéra profesionálního řidiče ubírat. Pro netrpělivější z vás je přítomný takzvaný rychlý závod. V něm dostanete na výběr mezi time attackem, derby a „akrobatickým ježděním“.

Co se závodění na čas týče, zapomeňte na poklidné projíždění rozlehlými scenériemi. Tvůrci tuto jízdní disciplínu trefně pojmenovali „beat the bomb“ a nejde v ní o nic jiného, než postupným projížděním checkpointů a drcením překážek na trati oddalovat chvíli, kdy se odporoučíte do nebes. I přes inovativní nápad se však nejedná o nic extra. To následující mód, derby, je daleko zábavnější. K dispozici dostanete léty věrné služby prověřené vozítko, s nímž se vrhnete do arény vstříc karoseriím vašich protivníků. Přitom není nejdůležitější přežít, ale naopak zničit co nejvíc jezdců apod. Hra totiž obsahuje spoustu dalších herních možností, jež jsou peněžně ohodnoceny. Konečně poslední disciplínou, kterou v této sekci naleznete je akrobatické ježdění, v němž na vás čeká řada vtipných hříček, jež ve většině případů (vlastně pokaždé) končí vystřelením vás, jakožto řidiče na předem stanovený cíl (kuželky apod.).

Druhou větví hratelnosti, jež vám otevře svou náruč, je kariéra. V ní vás čeká záplava plnohodnotných závodů na nejrůznějších okruzích, přičemž jediným cílem není skončit jako první, ale rovněž zničit pokud možno co nejvíc protihráčů nebo alespoň překážek na trati. Vaše celkové úspěchy se po každém závodě sečtou, přičemž se tam započítávají i takové maličkosti jako nejrychleji zajeté kolo nebo nejvíc zničených protivníků. Výsledný součet vás dosadí někam do průběžné tabulky. Každý jednotlivý turnaj se skládá z několika (většinou tří nebo čtyř) závodních okruhů a pokud se po posledním odjetém klání umístíte na některé z prvních tří pozic, dočkáte se odměny v podobě kreditů.

Za ty si následně můžete nakoupit buď nové modely aut (ve hře naleznete tři kategorie vozidel: rozpadlé šunky na destrukční derby, nablýskané bouráky na závody ve městech a vytuněné žihadla, ani nevím na co), nebo si ty stávající vylepšit. Přestože hra disponuje vcelku zajímavým arsenálem komponentů, které můžete na svém miláčkovi obměnit, této možnosti ve většině případů nevyužijete. I když do svého auta narvete to nejlepší na trhu, výsledný efekt bude téměř nulový. Holt více někdy znamená méně.

Vrchol tuningu – auto bez kapoty

I když všechny vyjmenované herní módy, se kterými hra operuje, nabízejí notnou dávku pobavení, ani zdaleka to není na novém Flatoutu to nejlepší. Kolonka pro tu „nej“ věc tentokrát zcela po právu náleží technickému zpracování, na němž si vývojáři dali záležet. Titul nabídne nejen detailně zpracovaná auta, jež jsou obdařena vynikajícím fyzikálním modelem, který se úspěšně potýká s častými srážkami, ale rovněž skvěle vykreslené scenérie, jimiž se v průběhu hraní projedete. Pokud ještě dodáme, že se na tratích nachází stovky a tisíce volně rozházených předmětů, které můžete zničit, posunout nebo alespoň přejet, jistě vám dojde, že je na co se těšit.

Co si bohužel zaslouží vážnější výtku, je umělá inteligence vašich soupeřů a chyby v ozvučení. Co se vašich spolu- a protihráčůhráčů týká, vlastně nejde ani tak o to, že by se neuměli udržet na trati (i když i to jsem zažil), ale spíše jak se chovají. Přestože se v Ultimate Carnage počítá s tím, že do sebe budete vrážet, umění, které počítačem řízení závodníci předvádějí, je občas na pováženou. Stalo se mi, že jsem stíhal dvě auta, která mě dělila od druhého místa a zničehonic to jedno z nich kolmo napálilo do toho druhého, čímž se víceméně ze závodu vyřadili oba.

• Technické zpracování
  • Vynikající soundtrack
  • Minihříčky
  • Místy vskutku mizerná AI
  • Nepřináší nic, co bychom neznali z dřívějška

Druhou avizovanou chybou pak je problém s ozvučením. Nevím zda-li byla příčinou má konzole nebo kopie hry, ale pravidelně se mi stávalo, že se při závodění vypnuly zvuky a jel pouze soundtrack. Sice to zamrzí, ale popravdě řečeno, užíval jsem si ty chvíle snad nejvíc. Hudební doprovod je k prasknutí nacpaný těmi největšími peckami, jež vás dokonale vtáhnou do hry. A když ne, tak si alespoň užijete příjemné muziky.

A teď mě dovez tam na ten obzor

Flatout: Ultimate Carnage je bezpochyby důstojným nástupcem svých dvou bratříčků. Avšak pokud jste některý z dřívějších dílů hráli, zejména pak Flatout 2, zřejmě vás nový přírůstek nikterak neoslní, neboť nenabízí téměř žádné herní novinky. Přesto jsem si jist, že si hra najde slušný zástup spokojených majitelů. Když ne kvůli závodům  samotným, tak alespoň kvůli příjemné ceně (samozřejmě teď mluvím o PC verzi).

Grafika: 7/10
Hudba: 9/10
Zvuky: 7/10
Hratelnost: 8/10

Ačkoliv se jedná o výborný titul, který překvapí kvalitním zpracováním a našlapaným soundtrackem, nic objevného, natožpak nového nepřináší. Minimum inovací tak degradují nadějně vyhlížející počin o několik bodů níž, než kam měl původně namířeno.

Celkové hodnocení: 7/10

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: Závodní | destrukční závody