Recenze: Lair – dračí peklo

Lair byl jeden z nejočekávanějších titulů pro PS3. Měla to být hra, která dokáže, že Sony válku konzolí ještě zdaleka neprohrála. Hra, jež ukáže, jak obrovské jsou možnosti "černého koně". A zejména hra, která bude skvělá v každém prvku svého netradičního dračího konceptu. Sežehne nás plamenným dechem?
Objednejte si na shop.doupe.cz

Lair
  PS3: 1 699,- Kč

Platforma: PS3
Typ hry: Simulátor letu na drakovi
Výrobce: Factor 5 (
Vydavatel: Sony (
Homepage hry:

První prezentace, obrázky a videa Lair byly úžasné. Dojmy z prvních misí prezentovaných na různých show jakbysmet. Celé to vypadalo jako úžasný akční remake staré klasiky Magic Carpet; jen místo koberce vám nabízel draka, místo kouzel dračí dech se speciálními útoky a místo nesouvislých misí kontinuální propracovaný děj. Nadšení herní veřejnosti stoupalo, očekávání byla vysoká a Sony si mnula ruce v předtuše velkých zisků a navýšení prodeje PS3. A pak přišel krach.

Masakr pěchoty * Dračí souboje - graficky paráda, herně nuda * Hop hop - a letí!

Dlouho očekávaný Lair vyšel v srpnu v USA - navzdory obrovskému hype a očekávání naprosto propadl. Recenze jej hodnotily jako průměrnou hru, nezajímavou a nudnou. Ani tolik propagované originální ovládání letu pomocí naklánění ovladače nebylo přijato kladně. Sony se nevzdala a začala rozesílat "reviewers guide" radící, jak hru recenzovat a co vyzdvihovat, to vše pod heslem "open your mind and hands for something different!" Ani to nepomohlo. Sony se tedy rozhodla zachránit co jen půjde a odložila evropské vydání, aby mohli vývojáři Lair doladit a vylepšit. Jaký je výsledek?

Velkej, ale šikovnej... * ...a nebo taky ne * Váš hrdina a váš drak. Seznamte se, prosím

Drak na dvě věci

Lair, bez ohledu na evropskou či americkou verzi, je typickou ukázkou toho, kterak moderní "next-gen" technologie v očích herních vydavatelů převažuje nad obsahem. Lair vypadá jako luxusní bonboniéra – načančaná, krásná a voňavá – kterou když otevřete, najdete uvnitř jen hromadu navoněných králičích bobků.

Na první pohled je Lair parádní. Grafika možná není dokonalá, je ale přitažlivá a líbivá, se spoustou úžasných efektů. Hořící draci padající k zemi, řítící se budovy, obří létající či vodní potvory, noční přelety kolem majáků – prostě nádhera.

I dojmy z prvních dvou, tří misí jsou pozitivní. Obrovská bojiště, spousty draků, zajímavé ovládání a zárodek slušného příběhu člověka skutečně navnadí. Nemotorné a špatně reagující ovládání budete v tuhle chvíli přičítat své vlastní nešikovnosti a nezvyku na nový, originální způsob řízení draka.

To je výhled * Trocha ohně... * už ledaskoho zabila

Problém je že ta nemotornost je způsobena nikoli chybou mezi ovladačem a křeslem, ale tím, že ono celé slavné ovládání nefunguje tak, jak by mělo. Váš drak je totiž lenoch. Jeho reakce jsou pomalé, nepřesné a na speciální příkazy typu "čelem vzad" se většinou rovnou vykašle. Pokud se nechcete plahočit, ale letět přiměřenou rychlostí, musíte draka popohnat pomocí tlačítka X. Problém je, že po jeho zmáčknutí drak mávne křídly rychleji a pak zase zpomalí. Takže pokud OPRAVDU chcete letět rychle – což chcete prakticky neustále – musíte neustále mačkat X.

Dojem z ovládání draka pomocí naklánění ovladače není po vyprchání prvního nadšení nijak skvělý. Sixaxis je do ruky příliš lehký na to, aby člověk pořádně vnímal jeho pohyb a pozici v prostoru, absence vibrací opravdu zamrzí a technologie v gamepadu obsažené navíc nejsou schopny číst vaše pohyby s dostatečnou přesností. Proklamovaná konkurenceschopnost Sixaxisu proti Wii je ve výsledku spíše k pláči.

Napřed zničit oči, pak prolétnout pusou aneb jedna z těch otřesnějších misí * Krajina umí být krásná * Kdo s koho?

Drak na boj

Ani vlastní zpracování bojů ze hřbetu draka neoslní. Prostě letíte a rozhlížíte se, kdy se ve vašem okolí objeví nějaký nepřítel. Pak jej zaměříte, pomocí R1 uzamknete do výhledu a sestřelíte samonaváděnými firebally. Co když jsou nepřátelé příliš daleko na uzamknutí? V takovém případě většinou letí v sevřených formacích a nemanévrují, takže stačí trocha odhadu a sestřelíte je stejně snadno.

Zajímavěji vypadají speciální akce, jež můžete při soubojích provádět. Můžete například přeskočit na nepřátelského draka, srazit mu ze hřbetu jezdce, probodnout lebku a pak skočit zpět na svého mazlíčka - to celé v efektní animaci a v herním stylu likvidace bossů v God of War (ve správnou chvíli tu zmáčknout nějaké tlačítko, tam zatřást ovladačem a jinde ho zas správně naklonit) - nebo můžete vyvolat gigantický souboj dvou draků mezi sebou.

To je celé hezké, ale našlo by se tu pár nepříjemných ale. Především v bitvách, kde jste limitováni časem, je mnohem výhodnější nepřítele jednoduše sestřelit pár firebally za tři sekundy než strávit nějakých 15-20 sekund zbytečným, byť efektním soubojováním. Navíc v tutoriálu sice vše funguje jak má, ale ve hře samotné váš drak většinou prostě odmítá nalétávat na nepřátele a na zmačknutí příslušných tlačítek a jejich kombinací nereaguje.

Také úkoly se během doby neobměňují a drží se stále stejného modelu "najdi a znič" nebo "ochraň a přežij". Pokud k tomuhle připočtete absenci mapy, mizernou parafrázi radaru v podobě šipky údajně ukazující na váš cíl a šílenou bitevní skrumáž... Pak většinou buď nevíte, kde je cíl, který máte zabít; nebo nestíháte zabíjet obrovské davy útočící na klíčové jednotky (které jsou navíc obvykle roztažené na neuvěřitelně a zbytečně velké ploše). "Nápomocné" výkřiky vašich pomocníků, informující vás o tom, že za chvíli nějaký další cíl padne, jsou také velmi užitečné. Hlavně když neexistuje způsob jak zjistit, o které konkrétní jednotce je vlastně řeč.

Aby bylo hůř, hra po vás bude často chtít, abyste prolétli tu nějakým tunelem, tam zase vlétli dovnitř do budovy atp. Bohužel kamera je otřesná, otvory na průlet malé, špatně viditelné a ovládání málo citlivé. Ve výsledku budete někdy muset uprostřed bitvy kroužit a nalétávat jako blázni. A to jen protože malý otvor, který je vidět jen zblízka, až když jste v jeho úrovni (tedy ani výš, ani níž), je skutečně úchvatnou herní featurkou.

Podobně se zvrhává i design herního příběhu. Ze z počátku slibné zápletky se postupně vyklube tuctová nuda o "složitých" politických komplotech a nesmyslné válce dvou království, kterou můžete zastavit jen vy, a nastolit tak věčný mír a lásku mezi všemi lidmi dobré vůle.

Drak na ozdobu

Aby bylo naprosto nejrůř, i krásná grafika má svá úskalí. Moře je zblízka nádherné, z výšky ale vypadá jako seskládané kostky trapné textury. Vojenské jednotky při boji na zemi vyhlížejí perfektně, ale když nad nimi přeletíte, zjistíte, že na bojišti jsou jako jablůňky v sadu - malé, rozestavené jednotlivě v pravidelných rozestupech dva metry od sebe a jen se divně klátí. Dokonce i framerate ne vždy zvládá dění na obrazovce tak, jak by měl. Člověk by od next-gen grafiky přeci jen čekal něco víc.

• Hra je krátká
  • Většinou vypadá hezky
  • Nuda
  • Nefungující ovládání
  • Nudné mise
  • Nepovedený příběh
  • Špatná hratelnost

Lair vás v prvních minutách zaujme a navnadí, takže se budete těšit co bude dál. Po první hodině se dostanete do stavu, kdy si říkáte, že to přeci není možné, potenciál tu je, v příští misi už určitě - a po dalších dvou hodinách pochopíte, že lepší to prostě nebude. Tahle hra je zklamání na celé čáře, a to jak sama o sobě, tak i vzhledem k mnoha slibům a vysokým očekáváním.

Grafika: 7/10
Hudba: 5/10
Zvuky: 4/10