Recenze: MGS 2: Substance - okouzlující filmové představení

Metal Gear Solid. Originální herní série, srovnatelná snad pouze s taktéž japonským kolegou Final Fantasy. Po mnoha měsících nesmírného očekávání se vylepšený a notně rozšířený druhý díl této špionážní akce objevuje také na PC. Co vše přinesl titul, který je distribuován pouze na DVD? Dočkali jsme se toho nejlepšího v podání Hideo Kojimy či jen nepovedené konverze?

Platforma: PC
Typ hry: Taktická špionážní akce
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 128 MB RAM, 3,8 GB na HDD, 16 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 7 GB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 9.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 7 GB na HDD, 64 MB grafická karta, Windows 2000
Multiplayer: Ne
Domovská stránka: (
http://www.konami.com/substance/)
Výrobce hry: Konami (
http://www.konami.com/)
Distributor hry: Konami (
http://www.konami.com/)
Distribuce v České republice: Cenega (
http://www.cenega.cz/)
Cena hry: 1299,- Kč

! V prodeji pouze na DVD !

Česká gangsterka Mafia byla médii i hráči pasována do role filmového představení v podání klasické hry. Díky zapracování skvělých sekvencí, působivému českému namluvení všech postav a také samotnému ději se konec konců není čemu divit. Ve šlépějích tohoto faktu pomalu a nepozorovaně zavál vítr na náš český trh také PC zpracování Metal Gear Solid 2: Substance, dalšího dílu působivé japonské herní série. Metal Gear Solid 2 však nejde ve šlépějích předchozích titulů, které bychom mohli přirovnat k symbióze filmového snímku a hry jen zdánlivě. MGS 2: Substance si vytváří vlastní trnitou cestu a toto spojení dotváří až na pokraj dokonalosti. A co více, zúčastnit se tohoto jedinečného zážitku můžete i vy!

 
Ukázka úvodní herní obrazovky * Solid Snake se právě snaží
dostat do útrob tankeru

DVD aneb hudba budoucnosti

Ať si kdo chce co chce říká a jakkoliv je stále patrná převaha obyčejných CDROMek, DVD je hudbou budoucnosti. Toto velkokapacitní médium totiž chtě nechtě již brzy nahradí klasické, obstarožní a zastaralé "cédéčko", jehož jediným vážnějším nedostatkem je velikost. Pro potřeby dnešních her se zdá být dnes běžně používaných 700 MB až směšně málo a zavedení nového standardu v této oblasti je právě z tohoto důvodu naprostou nezbytností. Toť fakt, realita, skutečnost. Marně vzpomínám na léta vzdálené časy disket a několika kilobajtových her. Pryč s nostalgií, přichází časy budoucí...

... a jejich prvním živoucím úkazem je velikán, průkopník a uznávaný tvůrce Hideo Kojima, který na naše PC přináší nejnovější počin světoznámé a nedostižné herní série Metal Gear Solid. Těžko si představit, který jiný titul by měl mít onu čest zavítat do českých obchodů právě a pouze na DVD a začít tak psát v blízké budoucnosti jistě velmi bohaté dějiny spojenectví her a DVD. Zatímco do nedávna jsme mohli svým konzolovým kolegům pouze závidět a slintajíc se kochat slastmi MGS 2, karta se obrací. I PCčkáři se dočkali, byť pouze za cenu zmiňovaného "DVD only" a několika dalších drobností. A právě o nich vám toho více poví následující řádky...

7 GB veliká instalace

Když jsem doma rozbaloval ještě novotou vonící krabici formátu DVD a letmo si osahal také vesměs povedený český manuál, dostala před dalším a podrobnějším prozkoumáváním těchto materiálů přednost instalace. Pokud vás skutečnost prodeje MGS 2: Substance pouze na DVD překvapila a nepotěšila zároveň, postihne vás vesměs epileptický šok právě při instalaci. Hra si totiž vyžádá nejméně 4 GB vašeho drahocenného místa a chcete-li trochu ulehčit svému PC, pak něco přes 7 GB. Po několika minutovém čištění HDD jsem se jako vždy rozhodl zvolit možnost druhou. A rozhodně jsem neprohloupil.

Jestliže polemika na téma zvolení DVD jako výchozího a jediného média MGS 2 by byla jistě bohatá na protikladné názory, otázka potřebného místa jistě nevyvolá ve vašich řadách nadšení. Jen opravdu stěží si vzpomínám, kdy si jakýkoliv titul vyžádal více než 3 GB na HDD a popravdě pochybuju, že se kdy takový počin na PC objevil. Řečeno tedy prostě a jednoduše - PC verze Metal Gear Solid 2: Substance není určena pro každého, skoro by se dalo říci, že si jí může do sytosti a opravdu užít jen těch horních deset tisíc. Z tohoto pohledu nezbývá než závidět našim konzolovým kolegům, kterých se podobné potíže a nedostatky nedotýkají.

Z konzolí až na PC

Při dnešních průměrných znalostech klasického českého hráče je asi zbytečné zdůrazňovat, kde je domov a pozice herní série Metal Gear Solid - nejsou jím počítače, ale herní konzole a speciálně pak PlayStation 2 firmy Sony. Přesto jsme se k potěšení mas hráčů dočkali konverze posledního dílu Substance také na PC. Přes všechny naděje kladené do schopností tvůrci je však nepochybným faktem, že očekávání zklamali... konverze se totiž v mnoha ohledech nepovedla. To nejzákladnější ji však zůstalo - neuvěřitelně propracovaný příběh, děj plný zvratů a překvapení a množství okamžiků, které zhroutí vaše dosavadní mínění o možnostech dnešních her jako domeček z karet. Takové jsou příznaky MGS 2: Substance.

 
Umění schovat se je základem úspěchu * Během hry jste 
mnohdy omezeni časovým limitem

A kde jinde začít popis tohoto skvějícího se dílka, než u samých základů. Ty tvoří propracovaný příběh, jádro MGS 2: Substance. Uprostřed všeho dění a rozmnožování prapůvodní zbraně Metal Gear se slavný Solid Snake, hrdina celé herní série, dozvídá o novém prototypu této zbraně, tajně převáženém na tankeru americké armády. Je nutné zjistit co nejvíce podrobností týkajících se této hrozby celosvětového míru a tak se tedy Solid Snake vydává do útrob tankeru s cílem získat potřebné údaje a fotografie. Vše se však zvrtne hned na počátku. Lodi se zmocňuje ozbrojená skupina a celá akce nabírá na obrátkách.

Je tomu právě několik měsíců po událostech na tankeru, kdy se v prostorách obří dekontaminační továrny Big Shell objevuje Raiden, příslušník tajné organizace FOXHUND. Jeho úkolem je zabránit výbuchu nastražených bomb a kontaminaci moře a celého životního prostředí. Výbušniny jsou však pouhým předvojem mnohem větší a celý svět ohrožující akce, jíž budete muset v roli Raidena zabránit!

Proč mluvím o dvou navzájem zcela různých příběhových liniích, lišících se hlavním hrdinou, místem i dobou své působnosti? Zdání totiž někdy klame a odlišnost se přelévá v jasnou spojitost mezi oběma akcemi... Jinými slovy, co zdánlivě nemá nic společného, nakonec přeroste v hlavní zápletku, jíž se zúčastníte právě vy!

Hra nebo film?

Prozrazovat další podrobnosti příběhu není na místě a tak se tedy jejich bližšímu popisu vyhnu i já. Důležité je však upozornit, že přestože se vám z počátku do rukou dostane starý známý Snake, většinu času strávíte coby neznámý, mladý a notně talentovaný agent Raiden. On jest tedy hrdinou a tolik oblíbený Solid Snake se dostává do jakési pozice "hlavní vedlejší role". Jeho role v celém příběhu je však nezastupitelná a nepřehlédnutelná a to snad ukonejší i jeho četné fanoušky. Buďte si navíc jisti, že příběh obsahuje nezvyklé množství zajímavých faktů, na první pohled nesouvisejících skutečností, zvratů či překvapivých situací. Díky své spletitosti je navíc naprosto nezbytné, abyste mu v každém okamžiku hry věnovali pečlivou pozornost, protože i sebemenší hláška či proslov některé ze zúčastněných osob vám může vnést jasno do pozadí celého příběhu či osudu hrdinů.

Když jsem na počátku této recenze mluvil o takřka dokonalém spojení hry a filmu, nebylo to jen pouhé plácnutí do vody. Metal Gear Solid 2: Substance byl totiž krom notné dávky hratelnosti obdarován také desítkami minut in-game sekvencí. Už samotné intro, zpracované ve formě tolik známých úvodních sekund filmových snímků, doplněných o jména hlavních protagonistů a celého štábu, mě přesvědčilo o tom, že od Substance se dá v tomto směru očekávat opravdu vše. A to jsem nevěřil slovům, podle kterých budou všechna videa po obsahové stránce mnohem dokonalejší. A ona opravdu byla.

Dokonalost sama?

Těžko slovy vyjádřit, jak podstatnou roli všechny sekvence v příběhu hrají. Nutno podotknout, že vás přerušují takřka na každém kroku a z tohoto pohledu se mohou jevit jako otravné, nikoli však nadbytečné. Jejich úloha je nezastupitelná a zatímco dění ve hře je pouze malým předkrmem, teprve ony vám prozradí další nezbytné informace o vašem úkolu a příběhu - z tohoto pohledu se tak může zdát, že plnění jednotlivých úkolů je vždy honem na další sekvence. A tento fakt bohužel či bohudík nelze než potvrdit.

 
Všimněte si kapek vody padajících z Raidena * Také krev 
je zpracována vcelku věrohodně

Krom animovaných sekvencí na vás však často čekají také dlouhé diskuse prostřednictvím komunikačního systému codec, fungujícího na bázi implantovaných nanočipů. Pro ty z vás, kteří s ním doposud neměli tu čest v žádné předcházející hře série, dodávám, že se jedná o jakousi moderní podobu vysílačky. Velkou část ze zmiňovaných sekvencí dotvářejících příběh tvoří právě hojné diskuse přes codec, bohužel se však omezují na pouhý text a tak tedy trochu nepříjemně kouskují hru i její fantastickou atmosféru. A abych nezapomněl - codec slouží také pro ukládání hry, které funguje na bázi vybraných frekvencí, sloužících pro tento úkon. Zatímco v tankerové epizodě je vaším prostředníkem pro save Otacon, v dalším průběhu hry a vaší roli Raidena to bude již jeho sympatická přítelkyně Rose.

Milí tvůrci… víte, že existuje myš?

Ať se již jedná o konverzi z kterékoliv herní platformy, u tvůrců se kromě zachování původních působivých vlastností očekává také maximální přizpůsobení a využití potencionálu ovládání daného systému. V případě PC se tak jako nejlepší možná varianta jeví několik dlouhých let piplaná spolupráce klávesnice a myši, jejichž schopností nade všechny pochybnosti skvěle využil titul Splinter Cell. Ne tak ovšem MGS 2: Substance. Hideo Kojima stejně jako celý tým Konami zodpovědný za převod hry na PC zřejmě pozapomněli na existenci myši jako takové a tak nám nabídli v uvozovkách pouho pouhé ovládání klávesnicí.

A byť to tak na první pohled nevypadá, zvolili tu nejhorší možnou variantu. Rozvržení kláves se mi sice na první pohled nezdálo příliš vhodné, síla zvyku však zvítězila nad subjektivními dojmy a tak se mi po několika minutách zdálo vcelku použitelné. Zatímco skrývání se za četnými překážkami vám nebude dělat prakticky žádné problémy, horší je to se střelbou a likvidací nepřátel. Zatímco při klasickém pohledu zhora nemáte o dění kolem sebe příliš velké ponětí (o tom však ještě dále), v toliko zmiňovaném first-person pohledu jste nuceni zaměřovat zbraň kurzorovými klávesami! Je to samozřejmě nejen nepohodlné, ale mnohdy takřka nepoužitelné, byť i přes tento handicap se dá přenést. Na závěr tedy jedna malá rada: nepatříte-li mezi hráče s extrémní trpělivostí či ty, kteří se přes tuto "závadu" bez povšimnutí přenesou, pořiďte si spolu s MGS 2: Substance také kvalitní a ergonomický gamepad.

To vše podtrhuje také nepříliš dobře umístěná statická kamera. Pohled shora je zejména uvnitř budov a v dalších menších prostorách nevýhodný vzhledem ke skutečnosti, že nabízí jen minimální pohled do stran. Stěží tak vidíte na 2-3 kroky, na cestách hrou vám tak asi nejvíce poslouží výborně zpracovaný radar. V situacích, kdy jste vojáky odhalení a radar je dočasně nefunkční, však budete mít velké problémy uschovat se před útočícím týmem nepřátel.

Taktická špionážní akce, toť jest MGS 2: Substance

Přestože jsou v případě Substance jasně zřetelné filmové kvality hry i tvůrců, zůstává druhý díl především taktickou špionážní akcí. A buďte si jisti, že zážitek, jaký od počinů tohoto žánru očekáváte, vám právě MGS 2: Substance nabízí. Byť se ti akčněji založení z vás mohou pokusit hrou procupitat coby neohrožený střelec, tato taktika se může jevit jako zdárnou pouze při zvolení lehčí obtížnosti. V ostatních případech a při řešení zásadní většiny úkolů tak bude nezbytné využít všech předností herních postav.

A jedním ze základů jsou jejich pohyby. Nutno podotknout, že paleta pohybů je opravdu bohatá, byť jejich využitelnost je mnohdy sporná. Krom klasického výskoku, který se díky nepochopitelnému rozvrstvení herních kláves často dostává do konfliktu s obyčejným přitisknutím ke stěně, rozhodně využijete také hvězdice. Ta vám poslouží například při útěku před rojem kulek. Oběma hlavním hrdinům pochopitelně nechybí ani schopnost plazit se či obyčejného běhu, jimž zdárně sekundují základy bojových umění, které vám mohou pomoci v těžších chvílích.

 
First-person pohled v praxi * Jeden z pestré škály pohybů

Pro tichou likvidaci nepřátel se vám bude hodit také kurz škrcení, jehož služeb využijete zejména při nutnosti nepozorovaně zajmout vojáka. Podobných okamžiků na vás však ve hře čeká jen naprosté minimum - donuceni neodkladně využít těchto praktik budete tak pouze v situaci, kdy váš další postup závisí na průchodu dveřmi, uzamčenými sítnicovým skenerem.

Plavání a boj s mečem

Krom "pozemských" pohybů vás však čeká také návštěva méně pohostinných podmínek, tedy vodstva. Plavání v zatopeném patře továrny je rozhodně působivým zážitkem a také bojem o každé nadechnutí a zbytky O2. Prakticky až na samém závěru hry se vám do rukou dostane také působivý meč. Klasické konvenční zbraně tak jsou nahrazeny pozůstatky doby středověké, nutno podotknout, že závěrečný souboj je díky meči mnohem působivější.

Opravdu mě pobavili některé menší "mezihry", které autoři do MGS 2 zapracovali. Při osvobozování počítačového ženského génia E.E. a po troše zmiňovaného plavání, tak vyvstane menší problém s averzí této dívčiny proti u výtahu se pohybujícím švábům. Protože vaše cesta musí chtě nechtě pokračovat právě tudy, nezbude vám, než se otravné havěti zbavit. Jak na to? Malým pomocníkem vám bude zmrazovací sprej, klasicky používaný k likvidaci bomb.

Zneškodňování bomb, záchrana prezidenta

Z mých předchozích slov to možná nevyplynulo a tak tedy vše uvedu na pravou míru - na rozdíl například od titulu Splinter Cell není Metal Gear Solid 2: Substance postaven na klasickém systému navzájem oddělených a odlišných misí. Naopak, krom rozdělení na počáteční dvě epizody vás čeká souvislá kampaň a příběh, která je však plná zajímavých úkolů.

Zatímco zpočátku se tak oba hrdinové vydají řešit zcela odlišné otázky bezpečnosti (Solid Snake se snaží získat fotografie Metal Gear a Raiden naopak zabránit výbuchu mořské továrny), později jsou jejich cesty propojeny. V kůži Raidena tak budete muset osvobodit prezidenta, který je však pouhou nastrčenou figurkou. O osvobozování mladé E.E. jsem se již zmiňoval. Působivé jsou také souboje s několika bossy, přičemž netradiční a zajímavá zároveň je likvidace stíhačky Harrier naváděnými raketami Stinger.

Rozmanitost prostředí není příliš veliká, krom tankeru a prostředí dané továrny navštívíte další místa jen sporadicky. Za vadu hry to však považovat nelze.

Nepřátelé ve všech podobách

Protivníci našich hrdinů v celé hře nejsou k potěšení mému pouze nastrčené a neschopné figurky. Zatímco většinu času vám budou dělat společnost lidští protivníci, jednoduše vybaveni běžně dostupnými zbraněmi (AK-47), narazíte postupem času také na kamerové systémy. Krom klasických, na strategická místa umístěných kamer, vám bude mnohem více znepříjemňovat život jejich létající kolega, vybavený krom jiného také účinným samopalem.

Malou pochvalu si vyžaduje umělá inteligence. Všichni vojáci jsou dobře organizovaní a reagují tak nejen na hlasitou střelbu, ale i krvavé šlápoty, které za sebou necháváte. Pokud navíc voják ve svém zorném poli něco spatří, nejprve se jde na místo skutečně přesvědčit, zda-li se zde děje něco nekalého či zda je pouze přepracován a dělají se mu mžitky před očima. To vám vždy dává dostatek času pro útěk, případné nalezení vhodného úkrytu. V případě, že si je protivník jistý vaší přítomností, dochází k přivolání posil, které vám dokáží patřičně znepříjemnit zdejší jinak pohostinné prostředí.

 
Souboj se stíhačkou Harrier * Solid Snake na vlastní oči 
a ve vašem zaměřovači!

Jak jsem se již zmiňoval, díky nevhodnému umístění kamery bude vaším hlavním pomocníkem a spojencem v boji proti těmto nepřátelům radarový systém. Na něm je dobře patrné, kudy se daný voják pohybuje a také jeho zorné pole, které je však na můj vkus možná až přespříliš malé. Pokud je však vyhlášen poplach, radar je dočasně vypnut a vy jste nuceni spolehnout se pouze na instinkt a nepříliš dobrý výhled, který nabízí kamera.

Špionáž, předměty a zbraně

Ať se již ocitnete v kůži kteréhokoliv z obou zmiňovaných hrdinů, krom perfektního informačního zázemí vám bude dělat společnost také bohatá výbava. Ve vašem arzenálu zbraní a ostatních usmrcujících prostředků nechybí krom klasické M9 pro uspávání nepřátel také pistole SOCOM, odstřelovací puška PSG-1, samozaměřovací raketomet Stinger či chytrá zbraň se sympatickým názvem Nikita, která ze svých útrob vystřeluje ovladatelnou raketu. Pro rychlé řešení nebezpečných situací a likvidování náporu nepřátel vám bude nepostradatelným pomocníkem také známý samopal AK-47.

Využití všech zbraní je povětšinou pouze na vás samých. Zatímco m-devítka je dle mého názoru nejužitečnější člen celého arzenálu, používání zbraní s ostrými náboji je lepší se vyvarovat, neb mohou způsobit spuštění poplachu. Právě proto je nutno zdůraznit již několikrát zmiňované - MGS 2 je především taktickou a špionážní hrou, která se od základů skládá z nutnosti býti nepozorován, postupovat tajně a co možná nejopatrněji. A podle podobných pravidel byste se měli řídit i vy. Zbraně jako takové jsou totiž pouho pouhým záchranným kruhem, jenž vás však nemusí před utonutím uchránit vždy a všude.

Božská hudba, otřesná hardwarová náročnost

Série Metal Gear Solid 2 byla vždy zárukou kvality nejen po stránce hratelnosti, ale také zpracování. Druhý díl pro PC nezůstává tomuto tvrzení ani zdaleka nic dlužen, ovšem pouze co se týče hudebního doprovodu, jedinečného namluvení všech postav i klasických zvuků střelby, bublající vody a tak dále. Mé pocity týkající se grafiky jsou více než rozporuplné - hra nevyužívá obrovského grafického potencionálu dnešních PC a pokud jste čekali právě na tomto místě nějaká vylepšení od původního MGS 2 pro PS2, budete nepochybně zklamáni. I tak je ale vizuální zpracování dobré, byť rozhodně ne vynikající či okouzlující.

 
Naše hrdinská dvojka - Raiden a Solid Snake * Oba zmiňovaní 
v akci, setkání s Fortune

To, že Hideo Kojima i zbytek vývojářského týmu Konami příliš nepomysleli na potřeby dnešních PC hráčů, dokazuje krom již omílaných nedostatků ovládání či kamery také hardwarová náročnost hry. Při zvoleném rozlišení 1024x768 se hra na mém domácím stroji (jeho specifikace najdete výše) hýbala velmi dobře a mírné trhání obrazu bylo citelné jen v případě jedné nebo dvou graficky náročných scén. To samé se týká také videí, které se hýbaly velmi slušně. To vše ovšem ani zdaleka neplatí o situaci na slabších konfiguracích. Zde jsou všechny sekvence takřka nekoukatelné a tento fakt činí z MGS 2: Substance zábavnou hru pouze pro majitele silných PC.

Kvalita animovaných sekvencí navíc není nijak převratná a tak je až s podivem, že se autoři neobtěžovali zvolit alespoň mírnou kompresi, která by byla prospěšná hned z několika důvodů - mimo jiné také kvůli potřebnému místu, které MGS 2 zabírá na disku. Taktéž katastrofou dopadl můj test hry na systému s grafickou kartou osazenou čipem ATI Radeon 9500 - pokud jste někdy toužili na vlastní kůži pocítit, jak vypadá cukání v pravém slova smyslu, pořiďte si MGS 2 spolu s touto grafikou.

Drogová závislost

Nepatřím mezi fanatické příznivce herní série Metal Gear Solid. Je to pro potřeby recenze neodpustitelná chyba nebo naopak pozitivní skutečnost, potvrzující důvěryhodnost mých slov? Ať tak či onak a ať je pro vás pravda na kterékoliv straně mince, těžko se mi přiznává fakt... ano, MGS 2 mě pohltila, vycucla jako poslední sklenku Martini ve stádiu lehké opilosti.

Stejně jako si užíváním drog s postupující dobou pěstujete až smrtelnou závislost, dokáže pravé milovníky her a taktických špionážní akcí pohltit Metal Gear Solid 2: Substance. Těžko však lze věřit možnosti, že by si vás hra s každou další minutou více a více získávala. Nejedná se však o žádný marketingový tah výrobce, zaujatost či podplacení recenzenta, to je nepochybný fakt. Těžko srovnat pocity prožité u MGS 2 s jakoukoliv jinou hrou. Zážitek je to totiž jedinečný a nenapodobitelný, stejně jako příběh a množství zvratů, jenž ho provázejí. Možná nepatříte mezi ty, kteří by byli ochotni pročíst každou ze stovek stránek textu, které vás ve hře čekají. Pokud tomu tak skutečně je, pak nepatříte mezi ty hráče, kterým je MGS 2 určen.

Alternativní mise a 5 dalších příběhů

Pokud vás snad hlavní dějová linie nezaujme (o čemž bych si soukromě dovolil pochybovat), připravili pro vás tvůrci ještě další příděl zajímavých misí. Už samotný plastový DVD obal hry naznačuje mnohé - "350+ VR misí a 150+ alternativních misí". Neuvěřitelné číslo, co říkáte? Inu, zřejmě bude nutné vše uvést na pravou míru.

Přestože obě výše zmíněná čísla nelze zpochybňovat, můžeme se zastavit u pouhého výkladu slova "mise". Co konkrétně pro vás představuje? Herní zážitek v podobě několika desítek minut či spíše jednoduché a jednorázové úkoly, jejichž splnění je hračkou? Substance v silné většině případů nabízí spíše to druhé. Tento fakt však chtě nechtě nesmí vyznít jako kritika. Zvláště pak proto, že i tak na vás čekají hodiny a hodiny kvalitní zábavy.

 
Závěrečný souboj * Ukázka tréninkové mise v kůži Raidena

Pokud vás snad zajímají konkrétní detaily týkající se těchto misí, vězte, že v rámci VR úrovní na vás čeká klasický trénink. K dispozici je vám tak hned několik módů, jejichž úspěšné dokončení by mělo vyústit v schopnost naprosto a bez chyb ovládat všechny herní postavy a zároveň využívat jejich dostupných schopností. Na vlastní kůži si tak okusíte mise, v nichž je vaším úkolem eliminovat všechny vojáky či se nepozorovaně proplížit až na přesně stanovený bod. Vyzkoušíte si také likvidaci bomb v časovém limitu. Osobně doporučuji vyzkoušet si mód, díky němuž se alespoň částečně naučíte ovládat zbraň ve first-person pohledu.

Tím však výčet "bonusů", které jsou specifické právě pro Substance, nekončí. Tvůrci si pro nás přichystali ještě další zákusek, tentokráte v podobě 5 nových příběhů, jimž vévodí samotný Solid Snake. Zatímco v kampani přenechal své místo hrdinného zachránce světa Raidenovi, zde se opět navrací do ústřední role. Jedinou vadou na kráse je tak fakt, že děj těchto příběhů byl zasazen do míst známých právě z hlavní kampaně. Nic ovšem není zcela dokonalé.

Závěrečné hodnocení poprvé: Zpackaná konverze geniální hry

Jak ohodnotit hru, jejíž původní PS2 verze si v naší recenzi vysloužila absolutní desítkové hodnocení, ale kterou nám i přes všechny její nezměrné kvality tvůrci naservírovali na PC v těžce stravitelné podobě? Ať se již vyhneme jakémukoliv bilancování pro a proti v oblasti vydání hry pouze na DVD, zůstává tu nespočet záporných vlastností, kterými se konverze pyšní. Mluvíme-li o nepovedeném ovládání, kameře či náročnosti hry jako takové, ve všech případech se jedná o problémy vážnějšího rázu, které o Substance vypovídají ve špatném světle.

Metal Gear Solid 2: Substance má však i svou světlou stránku, která rozpolcenost hry a schizofrenického negativního dvojníka přebíjí. I přes svou komplikovanost je příběh díky své bohaté zápletce a dějovým zvratům, navíc podaným prostřednictvím animovaných sekvencí, skvělým zážitkem, který nelze přirovnat k ničemu, čehož jsme prozatím byli na PC svědky. I průběh hry samotné naznačuje, že hoši z Konami své práci rozumí. Úkoly jsou nápadité a je vidět, že z tohoto pohledu je stále celý vývojářský tým bohatou studnicí nápadů.

 
Jeden z pěti doplňujících příběhu Solid Snaka * Raketomet 
Stinger vs. Vamp

A jak tedy vychází porovnání všech kladů a záporů MGS 2: Substance? Jádro této hry je nepochybně kvalitní a tak je škoda, že jej doplňuje nepovedená omáčka. Máte-li však dostatek trpělivosti, ergonomický joypad a taktické špionážní akce v oblibě, nemá smysl o tématu "koupit či nekoupit?" vůbec uvažovat. Nečekejte tedy a spěchejte do obchodů a k mému hodnocení si dle vlastního uvážení přičtěte 1-2 bodíky. Co se týče zbytku a nepochybně několikanásobně většímu počtu hráčů, na které se dané skutečnosti nevztahují - je nepochybné, že tato masa pařanů přijme PC verzi MGS 2: Substance mnohem vlažněji a jejich přízeň hra nezíská. Ale tak to mnohdy bývá - výjimečnost v nesnesitelném podání je to nejhorší, s čím Konami mohli vyrukovat.

Světlé stránky hry
  • Příběh a celé herní dění, které si vás s postupujícím čase stále více a více získává
  • Animované filmečky, které dotvářejí atmosféru hry a rozplétají nitky příběhu
  • Okouzlující hudební zpracování, stejně jako působivý dabing
  • 5 nových příběhů, v hlavní roli Solid Snake
  • Množství dalších misí (VR - tréninkových a alternativních)
  • Celková užitná hodnota a doba, po jakou si s MGS 2 vystačíte
Temné stránky hry
  • Nevhodné ovládání, nevyužití myši a jejího obrovského potenciálu
  • Kamera v interiérech a z jejího nevhodného umístění plynoucí minimalizace výhledu
  • First-person pohled, který je díky nutnosti zaměřování kurzorovými klávesami nepoužitelný
  • Problémy s kartami ATI a sekáním videí
  • Hardwarová náročnost

Závěrečné hodnocení podruhé: Splinter Cell nebo MGS 2?

Ať budete procházet předchozí řádky co nejpozorněji a věnujete dostatečnou pozornost kterémukoliv z desítek slov, která v dnešní recenzi padla, odpovědi na pro mnohé nejpodstatnější otázku jste se doposud nedočkali. Kdo je tedy letošním zimním či chcete-li i jarním herním králem taktických špionážních akcí? Je jím srdcervoucí mistrovská práce Hideo Kojimy Metal Gear Solid 2: Substance nebo do uvěřitelnějšího světa terorismu zasazený počin Splinter Cell? Ať je váš názor jakýkoli a moje rozhodnutí možná z pozice recenzenta nepochopitelné, odpovědi na tuto otázku se nedočkáte.

Proč? Protože srovnávat zhola nesrovnatelné nelze. Ať již mluvíme o titulu Splinter Cell nebo Metal Gear Solid 2, obě hry útočí na zcela odlišnou skupinu hráčské veřejnosti a obě si vedou více než dobře. Bez ohledu na hodnocení, které jsem oběma hrám udělil, u vás může a musí zvítězit pouze jedna. Záleží to nejen na obecných kvalitách konkrétního titulu, ale také na vaší vlastní nátuře počítačového hráče, požadavcích, které na hru kladete a schopnosti vnímat děj i pozadí příběhu. A přestože ve hře čísel a hodnocení je tím poraženým právě Metal Gear Solid 2, mým favoritem jest tento titul.

Grafika: 7/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 7/10

Návyková droga a nádherné filmové představení z Japonska, jehož delší užívání si neodkladně vyžádá asistenci nejbližší lékařské pohotovosti. Dokážete-li překousnout problémy s ovládáním a kamerou a vlastníte-li silný počítač osazený DVD mechanikou, rozhodně neváhejte. Vím, je to až přespříliš podmínek, ale za možnost seznámení s Metal Gear Solid 2: Substance to rozhodně stojí. Neb podobně jedinečného zážitku, jaký nabízí tento počin, nemusíme být na PC několik let svědky.

Celkové hodnocení: 8/10

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Akce | Taktická špionážní akce
Výrobce: Konami
  • Příběh a celé herní dění, které si vás s postupujícím čase stále více a více získává
  • Animované filmečky, které dotvářejí atmosféru hry a rozplétají nitky příběhu
  • Okouzlující hudební zpracování, stejně jako působivý dabing
  • 5 nových příběhů, v hlavní roli Solid Snake
  • Množství dalších misí (VR - tréninkových a alternativních)
  • Celková užitná hodnota a doba, po jakou si s MGS 2 vystačíte
  • Nevhodné ovládání, nevyužití myši a jejího obrovského potenciálu
  • Kamera v interiérech a z jejího nevhodného umístění plynoucí minimalizace výhledu
  • First-person pohled, který je díky nutnosti zaměřování kurzorovými klávesami nepoužitelný
  • Problémy s kartami ATI a sekáním videí
  • Hardwarová náročnost
Diskuze (14) Další článek: Anarchy Online: Shadowlands - trailer

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,