Recenze: Penumbra: Black Plague – paranoia i na vašem monitoru

Kvalitní tituly se nemusí notně opírat o miliónové rozpočty rozházené do dlouholetého vývoje. Stačí mít „jen“ propracovaný a psychologicky založený příběh, nejlépe v opuštěném komplexu kdesi hluboko v podzemí. Pak totiž můžete vydat klidně dvě na sebe navazující hry a ani jedna z nich skalní fanoušky survival hororů nezklame. Zaručeně.

Platforma: PC
Typ hry: Survival akční adventura
Multiplayer: Ne
Minimální konfigurace: Procesor 1.5 GHz, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta, 800 MB na HDD
Doporučená konfigurace: Procesor 2.5 GHz, 1.5 GB RAM, 128 MB grafická karta, 800 MB na HDD
Testovací konfigurace: Athlon XP 2.2 GHz, 1024 MB RAM, 128 MB grafická karta
Výrobce: Frictional Games (
http://frictionalgames.com/
Distributor ČR: CD Projekt (
http://www.cdprojekt.cz/)
Homepage:
http://www.penumbrablackplague.com/

Do povědomí hráčů vstoupila Penumbra poprvé před pár lety, a to na freewarové scéně. A sotvaže spatřila světlo světa, začala po celém světě trhat rekordy co do počtu stahujících uživatelů. Nebylo proto divu, že se nakonec tvůrci rozhoupali k tvorbě plnohodnotného titulu. Tedy abych byl přesný, plánovány byly tituly hned tři. Jakmile ale vyšla jednička s přídomkem Overture (recenze, klik...), o malou chvíli později byly zavrhnuty myšlenky na třetí dějství; to se totiž vměstnalo do druhého pokračování, které nám nyní autoři z Frictional Games servírují na zlatém podnose.

Darované chodící mrtvole na zuby nekoukej

Black Plague přitom nepřekvapí přímou návazností na svého staršího bratříčka. Co ale hned v úvodu rozhodně upoutá pozornost, je daleko preciznější technická stránka. Nebývá sice zvykem začínat recenzi grafickou složkou hry, avšak v tomto směru doznala Black Plague výraznějších změn. Titul sice běží na stejném enginu jako jeho předchůdce, nicméně díky nově zakomponovaným blurům, odleskům a podařenějším hrám světel a stínů vyhlíží potemnělé chodby opuštěného komplexu hrůzněji a zároveň jsou v nich tímto způsobem zamaskovány mnohé nedostatky. Budete zbaveni dojmu, že Penumbra je nízkorozpočtovým projektem, byť tomu tak stále je - nelze si i nyní místy nevšimnout nedokonalostí, některá prostředí jsou stále příliš strohá a ledabylá, jejich počet však výrazně poklesl, což si zasluhuje chválu.

  
Zvláštní, že při překřížení paprsků jakýmikoliv předměty nedojde k výbuchu. Ale jakmile jim do cesty vstoupíte přímo vy, bum... * Tady by se dala pořádat narozeninová oslava * Domácí kino!

Bude i lokalizace?

CD Projekt ohlásil, že hodlá Penumbru: Black Plague přeložit do českého jazyka. Zatím však není jasné, zda-li půjde jen o textovou podobu lokalizace, nebo se dočkáme i dabované části. Známo však alespoň je plánované datum vydání, které je stanoveno na měsíc květen. Za zmínku nicméně rozhodně stojí i připravovaná neoficiální čeština, které bychom se podle nejnovějších informací měli dočkat koncem března. Nynější majitelé anglické verze tak nebudou muset věšet hlavu, pakliže si budou chtít Penumbru počeštit.

Jednou z nejdůležitějších stránek celé hry ale byl, je a vždy bude psychologicky založený příběh. Ten autoři nenechali náhodě, v podání Black Plague je však na informace o něco skoupější. Jako by bylo cílem ubíjet psychiku hráče mrazivým pocitem nejistoty a vyprávěním, které nikdy nepoodkryje více tajemností, než je nutné (jednička byla otevřenější). Ostatně ona nevědomost nenechá v nikom z přítomných příjemné pocity, obzvláště když se procházíte velkou chodbou a najednou v ní zhasnou problikávající světla (v tu chvíli si polijete klávesnici a spadnete ze židle). Rozhodně ale nejde říci, že by se jednalo o zápor hry, spíše naopak – byl to cíl snažení, který se vpravdě povedl. Pátrání po svém otci tudíž ani tentokrát nebude ničím příjemným, zvláště když k vám bude tu a tam promlouvat neznámý hlas, jehož podstatu pochytíte až později. Jenže všechno, co jsem dosud vyřknul, musíte zažít na vlastní kůži.

  
Televize v podzemí... to je luxus * V podobných potemnělých místnostech není radno chodit bez pytlíku na zvracení * Mami? Jsi doma?

Nicméně přestože může druhý díl Penumbry v porovnání se svým starším bratříčkem působit akčněji, stále se drží na uzdě. Nejde o Doom 3, i nyní budete postaveni před elegantně skloubenou adventuru s akcí, v níž půjde o odstraňování vesměs „přirozených“ překážek především logickým uvažováním. Jak se například dostat k rozvodům elektrického proudu, když jsou ocelová dvířka zpečetěna zámkem? Stačí vzít židli z vedlejší místnosti a vyrazit je prudkým úderem (vrátný už tu pár let nepracuje). Jak otevřít zablokované dveře napojené na poplašný systém? Například opodál postaveným barelem s hořlavinou, který se zapálí zkratující elektřinou a následně postaví pod kouřová čidla s rozstřikovači vody. Podobných situací zažijete daleko více a nutno dodat, že se v mnoha případech pěkně zapotíte. Dojde i na ošemetné kombinování předmětů v inventáři, používání počítačů (s nimi lze odemykat dveře a podobně), skládání lidského těla a tak dále.

Přežijete, pokud dokážete racionálně uvažovat

Penumbra jako špičková freewarovka

Před více jak rokem jsme vám na serveru FreeHry.cz přinesli freewarovou podobu Penumbry. Ve výsledném hodnocení si přitom odnesla úctyhodných 95%, takže pokud jste stále neokusili kouzlo komerčních verzí, vrhněte se alespoň na zdarma nabízenou variantu. Jsou si v mnoha ohledech podobné, ba i mají prakticky stejné ovládání a skvělý fyzikální model. Freeware verzi Penumbry stahujte ZDE.

Black Plague tedy určitě není směrována k příležitostnímu hraní a na chuť jí rozhodně nepřijdou ani milovníci stříleček. Ostatně když už nějakého nepřítele potkáte, většinou se budete tiše krčit v koutě (monitor vypínat, sluchátka zahazovat) a čekat, případně hned utíkat a schovávat se (vypínat proud v domě, zamykat dům, odjíždět pryč), dokud nebude vzduch čistý. Jenže především v tomhle směru je ukryto největší kouzlo Penumbry, po dlouhé době jsem se totiž dočkal hry (respektive celé dvoudílné série), v níž mi běhal mráz po zádech kvůli holé bezbrannosti. Zbraní a soubojů si přitom příliš neužijete, zato hrátky s fyzikální modelem budou i nadále na denním pořádku.

  
Noční můra právě začala *  Podáme si ruce, pánové? * Podobné logické puzzly jsou v Penumbře běžné. V tomto případě jste ale vytrženi z reality. Proto jsou tak pestrobarevné.

Už prvotní freewarový zárodek Penumbry byl postaven na ojedinělém systému, jenž se týkal manipulace s okolními předměty. Nemusíte vlastnit sofistikované gravitační zbraně á la Half-Life 2, postačí obyčejné ruce. S nimi lze uchopit menší i větší předměty, které lze následně kamkoliv pohodit, něco s nimi rozbít a podobně. Stejně tak nemačkáte kouzelné tlačítko pro otevírání dveří, skříněk a šuplíků. I tentokrát podržíte levou packu myši a jemně s ní popotáhnete. Systém ovládání je zkrátka velice netradiční, originální a především jednoduchý. Na druhou stranu je v jeho používání znát menší obleva; častěji budete procházet místnostmi, hledat nová zákoutí a třást se strachy, jestli támhle za rohem někdo není, nežli na každém kroku manipulovat s objekty a využívat výhod fyzikálních zákonitostí.

Setkáte se například se stavěním provizorních „mostů“ z desek a barelů. Stejně tak se nevyhnete odsouvání beden, skříní a místy i mrtvol (ehm). A dojde i na zajímavější úkoly. Jen škoda, že jich není tolik. Rovněž by implementovaný fyzikální model zasloužil více doladit, neboť mi tu a tam „zatuhnul“ nějaký předmět v jiném, aniž by se mi jej posléze podařilo jakkoliv vyprostit. Podobné výtky ale nejsou natolik důležité, aby druhý díl Penumbry srážely do hlubin zapomnění.

A stále ta samá sekaná...

Co ovšem nezapomenutelný herní zážitek může zkazit, tak především hardwarové nároky. Inovace po grafické stránce jsou výraznější a v porovnání s první Penumbrou naštěstí nevyžadují o poznání silnější stroj. Jenže když se přesto podíváte kolem a kolem, zobrazování interiérových lokalit v naservírované kvalitě by nemělo způsobovat na průměrných sestavách takovou slide show, jakou právě způsobuje.

  
Zobrazení uživatelského prostředí v počítači * Škoda, že tu nechodí nějaká sexy nemrtvá uklízečka * Mám vypnout baterku, nebo nemám?

A nejhorší situace nastane, jakmile se někde poblíž objeví monstrum nebo cokoliv, co se nemotorně hýbe a funí. Pak je Black Plague takřka neovladatelným fotoalbem, u něhož ti méně majetní vypustí duši. Menší náplastí na způsobené rány snad může být jen solidní zvukový doprovod. Škoda však, že není podporován prostorový zvuk 5.1.

Světlé stránky hry
  • Horor se vším všudy
  • Odstraňování překážek za pomoci logického uvažování
  • Využívání fyzikálního modelu hry
  • Grafika doznala příjemných změn
  • Ovládání
  • Cena
Temné stránky hry
  • Hardwarové nároky
  • Grafická stránka stále není nejdokonalejší
  • Občas některé předměty zatuhnou v jiných

Inu, nejde o dokonalou hru. Své chyby určitě má, jenže jako jedna z mála se dokázala přenést přes své slabší technické zpracování a vyšší hardwarové nároky, aby hráči nabídnula skvělou hororovou atmosféru, podařený příběh a v neposlední řadě perfektní využití fyzikálního modelu při řešení hádanek. Když si k tomu připočte solidní cenu točící se kolem 700 Kč (a některé obchody stále nabízí předprodej i za přibližných 400 Kč!), rozhodně není o čem přemýšlet. Survival horor podobných kvalit by byla škoda přehlédnout.

Grafika: 7/10
Hudba: 8/10
Zvuky: 7/10
Hratelnost: 6/10

Důstojné pokračování? V každém případě. Druhý díl Penumbry se rozhodně povedl a i když s sebou táhne pár větších či menších nedostatků, všichni příznivci survival hororů by neměli o koupi váhat. Nelze než doporučit

Celkové hodnocení: 8/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Adventury | Hororová adventura
Výrobce: Frictional Games | Webové stránky hry
Diskuze (1) Další článek: Mario Kart očekávejte ke konci dubna

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,