Recenze: Sam & Max Season 1: Culture Shock – slibný úvod

Bude! Sláva LucasArts, chvalme je na věčnost. Nebude! Hanba, smrt LucasArts, hereze, lynčovat! Bude od Telltale. No jen aby, ale už se nemůžeme dočkat. Už je tady! O čem mluvíme? O pokračování legendy jménem Sam & Max. Pohodlně se usaďte, první dějství začíná.

Typ hry: adventura
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D grafická karta, 80 MB na HDD
Testovací konfigurace: Athlon 64 3000+, 1 GB RAM, GeForce 6600 GT 128 MB
Výrobce: Telltale Games
Distributor: Telltale Games
Homepage:
http://www.telltalegames.com/samandmax/

Obtížný porod. Dvě slova, která náramně popisují cestu na svět nového dílu s dvojkou podivných detektivů v hlavní roli. Původní Sam & Max: Hit the Road z roku 1993 patří do elitní sbírky adventur od LucasArts. Mnozí považují příběhy rozvážného detektiva  Sama a jeho lehce psychopatického parťáka Maxe za vlastně jejich nejlepší dílo. Původně comicsová dobrodružství z mozku geniálního Stevea Purcella ožila na monitorech v archaickém rozlišení 320x200 a  zachovala si svoji (šílenou) duši i co by interaktivní zábava. Scény podobné té, ve které Sam vyhazuje pojistky v tunelu lásky, tím, že namočí Maxe do vody a vrazí jej do rozvodné skříně, zůstanou nadosmrti vypálené do mozku každého hráče. Stejně jako mu zůstanou lehké následky na nadměrně zatěžované bránici.

  
Bosco od minule vylepšil * Jeden z pidižvíků * Zajímavé značení

Je snad víc než logické, že se Sam & Max stali ikonami a zástupy hráčů toužily po pokračování. Splněným snem se stal rok 2002, ve kterém LucasArts ohlásili práce na novém díle, tentokrát v plně 3D. Šok a zármutek dorazil o dva roky později – vedení neuznalo adventuru za dostatečně potenciálně ekonomicky silnou a poslala vývoj k ledu. Následovala velká bouře nevole, internetové petice s desetitisíci podpisy zhrzených fanoušků, ale nic z toho nedopadlo na úrodnou půdu. Naštěstí se objevili Telltale Games, kteří se rozhodli oživit legendu a vzhledem k tomu, že práva na obě postavy vlastní Steve Purcell, nic nebránilo jejich bohulibému záměru. Dnes se konečně můžeme seznámit s plody jejich práce. Vlastně pouze nakousneme toto šťavnaté jablko.

Pokračování příště

Epizodní hraní, zkáza nebo spása našeho oblíbeného průmyslu? Najít odpověď není nejlehčím úkolem a my se o to teď stejně ani nebudeme pokoušet. V tento okamžik nás zajímá pouze fakt, že Sam & Max Season 1, jak už název napovídá, se veze na vlně zážitku rozkouskovaného na jednotlivé samostatné části. Respektive na šest částí. Culture Shock se stává prvotním ochutnáním, další nášup má následovat od počátku ledna 2007 v pravidelných měsíčních přídělech až do května, když se dočkáme zakončení příběhu. Hru si můžete zaplatit a stáhnout třeba z domovských stránek vývojářů Telltale Games za velmi příjemných 8,95 dolarů, což je něco lehce přes dvě stovky korunek českých.

  
Ja snad vidím dvakrát * Prohrabat koše - základní poučka * I na akční minihru dojde

Pokud tvůrcům věříte, že se dočkáte i dalších části, nic vám nebrání si celou Season 1 předplatit. Stojí necelých třicet pět dolarů, přičemž si po vyjití poslední části lze za poštovní poplatek nechat zaslat i celý pakl pěkně na CD, ať máte co do vitríny. Což, slovy klasika,  je nabídka, která se neodmítá. Tedy za toho předpokladu, že nový Sam & Max stojí za víc, než zlámané králičí ucho. Tak tedy stojí nebo nestojí?

Kulturní šok

Každý detektivní případ soukromého očka má svůj počátek u něj v kanceláři. Stejně to platí i pro naši netypickou vyšetřovací dvojku. Vše začíná jako obvykle telefonátem, jako obvykle se šílený Max předhání se seriózním Samem (jakákoliv podobnost je čistě náhodná), kdo zvedne sluchátko první. Jenže, kde je sluchátko? A kde je vlastně zatraceně i ten zbytek? Právě vypátrat zprofanovaný vynález pana Bella se stává úvodem do nového případu Sama & Maxe. Po chvilce laškování s mafiánskou krysou, sýrem, bouchačkou a oknem se konečně dozvídáte, o co jde. Přímo před vaší kanceláří se děje cosi shnilého, v obchodě konspiračního magora Bosca pobíhá vyčichlá dětská hvězda z televizních reklam sedmdesátých let a plní police videokazetami s čímsi jménem Eye-Bo. Což má být kurz cvičení očí pod vedením další zapadlé hvězdy sedmdesátých let, týpka s podivním jménem Brady Culture a afrem, z kterého musí popadnout akutní záchvat méněcennosti všechny nositele tohoto prostorově výrazného účesu.

  
Nenapíšu to trapné - kam si dal hlavu?  * Dnes hrají * Chyba není na vašich obrazovkách

Kromě pidižvíka v obchodě pobíhá po venku další podobný, který má zase nutkavou potřebu sprejovat po zdech portréty Brady Culture. A poslední z kdysi slavné trojce o sobě tvrdí, že je diplomovaná psychoterapeutka Sybil. O co tady jde? Na to už budete muset přijít sami.Ovšem vězte, že se při pátrání pos..mějete. A to velmi vydatně. Neskutečně vtipný, dokonale vypointovaný a taky trochu podivný až úchylný humor je zpět v nejlepší formě. Každá z obrazovek je přecpaná tunou interaktivních míst, jež některá jsou nutná k dalšímu postupu ve hře, ale většinou slouží jako startér pro některou z mnoha hlášek. Stejně jako u Hit the Road se dost jedná o specificky americký humor, takže vám některé narážky s největší pravděpodobností uniknou, ale u vtípků na téma agresivních sklonů psychotického králíka Maxe se zasměje každý. :) Za určité mínus by se dala považovat náročná angličtina, jenž vás, pokud nejste naprosto excelentní angličtinář či nejlépe Američan, ochudí o další dávku humoru, lineárně závislé na vaší jazykové bystrosti.

Adventura jako řemen

Pokud jste hráli předchozí epizodní dílko od Telltale Games – Bone, přijdete si u Culture Shock jako doma. Stejný engine, stejný styl rozhovorů, stejné jednoduché rozhraní. Zapomeňte na vypisování příkazů či nějaké ikony, na vše vám stačí interaktivní kurzor. Při najetí na aktivní místo se objeví jméno a kliknutí už automaticky vykoná požadovanou činnost. Dveře se otevřou, postava se rozpovídá, předmět se sebere, televize zapne a tak dále. V levém dolním rohu najdete bednu sloužící jako inventář, pro použití stačí kliknout na předmět a následně na aktivní místo. Jednoduché. Žádné kombinování předmětů se nekoná, vše je maximálně jednoduché, přehledné, logické. S tím souvisí i celková nižší obtížnost hry, v inventáři nenajdete víc než pět předmětů zároveň, za celou hru prolezete necelou desítku lokací, pokecáte se stejným počtem osob.

  
Varhany nebo box na zmrzlinu? * Wow, střelba za jízdy * Psychedelické pasáže nesmí chybět

Rozhovorů se na moment zastavím. Probíhají v klasickém stylu, s několika rozepsanými možnostmi. Trochu netradičně působí možnost přepínat si odpovědi obou hlavních protagonistů, ale něco podobného už bylo k vidění v Bone. V Culture Shock to působí ovšem o něco lépe, protože díky rozdílné povahy obou hlavních protagonistů lákají ke hře na hodného/zlého poldu. Což tvůrci bohužel konstruktivně využívají pouze v jediném případě. Ale uvidíme, co nabídnou další části.

  
Ani ve 3D neztratil své kouzlo * Přifouknu si krysu... * Už se bijou!


Ta první nabízí kolem tří až čtyř hodin zábavy, což není mnoho, ale zase se jedná o zábavu velice intenzivní. Žádná z těch třech hodin nenabízí slabé místo, pokud nebudete vysloveně hodně nepozorní, na zásek nenarazíte a celou dobu vás čeká bezpočet vtipných okamžiků. Vysloveně si budete užívat každé kliknutí, v dychtivém očekávání lehkého pousmání, úst roztažených od ucha k uchu či záchvatu šíleného smíchu, při kterém spadnete ze židle. Vše sice skončí v nejlepším, ale naštěstí citlivě uzavřeném do smysluplného celku. O čemž by se některým adventurám mohlo jen zdát.

Skvělý start

I když můj postoj k 3D grafice v adventurním žánru je striktně negativní,  Culture Shock je jednou z nemnoha výjimek. Jedno D navíc hře neubralo nic z původní stylovosti, možná dokonce něco v podobě určitých záběrů jak z filmové kamery přidalo. Prostředí i postavy si drží svůj comicsový nádech, vše navíc bez problémů běhá i na značně obstarožních strojích. Tu správnou detektivní atmosféru dodává velmi podařený jazzový soundtrack, který hře prostě sedne. Stejně jako dabing. Sice postavy nemluví původní představitelé, ale hlasy mají velmi podobné. Navíc pokud jste Hit the Road hráli co by disketovou verzi, může vám to být srdečně jedno. :)

Světlé stránky hry
  • Skvělý humor
  • Podařená grafika a stylová hudba
  • Výborný dabing
  • Nenáročné na hardware
  • Adventura jako řemen
Temné stránky hry
  • Možná epizodní pojetí
  • Náročná angličtina
  • Poměrně jednoduché

Fanoušky potěší narážky na minulou hru, ať už se jedná třeba o ruku Jesseho Jammese nad dveřmi kumbálu v kanceláři, či předměty prodávané u Bosca. Culture Shock se stal rozhodně slibným začátkem nové éry Sama & Maxe. Hlavní trumfy v podobě potrhlých hrdinů a značně osobitého humoru zůstaly zachovány, přibyla stylová prezentace pasující současné době. Jediné mínus tak vidím v podobě epizodního pojetí a to se jedná o zatraceně sporné mínus. Pokud vám vadí čekat na další dávku zábavy do žil nějaký ten měsíc, ignorujte Sama & Maxe do příštího května, kdy vyjde poslední část a bude si možné pořídit celek na CD.       

Grafika: 9/10
Zvuk: 9/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 8/10 

Sam & Max nasadili skvělé tempo, snad jim to vydrží i zbylých pět etap. Ale osobně bych vsadil, že to bude jen lepší a lepší.

Celkové hodnocení: 8,8/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Adventury | Humorná adventura
Výrobce: Telltale Games | Webové stránky hry
  • Skvělý humor
  • Podařená grafika a stylová hudba
  • Výborný dabing
  • Nenáročné na hardware
  • Adventura jako řemen
  • Možná epizodní pojetí
  • Náročná angličtina
  • Poměrně jednoduché
Váš názor Další článek: Galerie: Medieval II: Total War

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,