Recenze: Shattered Union – pozdvihněte USA z trosek

Velké Spojené Státy se zmítají v občanské válce. Budete to vy, kdo je dokáže opět sjednotit? Shattered Union sfoukává prach z trochu mrtvého žánru – válečných tahových strategií, podařilo se jim to, nebo je výsledkem jen dávivý kašel? Učitě vám napoví naše recenze.

Typ hry: tahová strategie
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 800 MHz, 128 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon 64 3000+, 1 GB RAM, GeForce 6600 GT 128 MB
Výrobce: Pop Top Software (
http://www.konami.com)
Distributor: Cenega (
http://www.cenega.cz)
Homepage: (
http://www.2kgames.com/shatteredunion/)

Jak za starých časů

Panzer General. Přesně tato dvě slova se mi vynořila z mysli, když jsem se poprvé dostal do bitvy v Shattered Union. Je až neuvěřitelné, jak dlouho jsme tu neměli tahovou strategii ve stylu série Generals či Battle Isle (Incubation nepočítám). V současné době sice existuje dost hardcore tahových strategií pro wargamery, ale na podobné hry musíte být dostatečný fanatik do zelené barvy, abyste si je užili. Já však mluvím o tahové hře s jednoduchými pravidly, s nimiž se sžijete během okamžiku; ale současně disponující dostatečnou hloubkou, která dokáže nabídnout široké taktické možnosti, jak dosáhnout vítězství. Prstě něco jako Panzer General, či pro konzolisty Advance Wars. A právě Shattered Union se snaží v dobrém duchu navázat na podobné klenoty tahových strategií.

  

Zatím si líta, ale to přejde * Tak to je skoro za hubičku * Trochu přesila 

Hra je zasazena do fiktivní blízké budoucnosti, kdy ve Spojených Státech probíhá krize. Prezidentem se stal David Adams, který staví na velmi tvrdé protiteroristické politice, čímž si popudil proti sobě spoustu lidí, ale na druhou stranu získal jistotu svého dalšího setrvání ve funkci. V okamžiku svého druhého znovuzvolení je však na Washington D.C svržema atomová bomba, které spolehlivě zabije prezidenta a většinu Kongresu. Spojené Státy zachvátí rozkol a rozdělí se na šest frakcí, z nichž se každá snaží urvat co největší kus koláče a ideálně znovu sjednotit bývalé USA. Svoji polívčičku se snaží přihřát i Evropská Unie, jenž má základnu se svými „mírovými jednotkami“ na území zničeného Washinghtonu. Později se do děje zapojí i staré dobré Rusko, když obsadí Aljašku, kterou kdysi prodalo USA takříkajíc za hrst bukvic (to přeháním, stálo je to 7,2 miliónu dolarů).

Příběh je vám servírován v podobě hezkého animovaného intra a krátkých zpráv během samotné hry. Za začátku se hodí si projít tutoriál, který zde najdete v podobě komentovaných videí. Pak už se můžete vrhnout na samotnou kampaň. Hned na začátku se ocitnete na strategické mapě, kde si lze vybrat jednu ze sedmi frakcí. Strategická mapa vás bude doprovázet celou kampaň. Zde volíte, na které další území zaútočíte, vidíte zjednodušené údaje o každém teritoriu a neustále máte na očích, jak se situace vyvíjí. Pouze ve strategické části můžete nakupovat a opravovat jednotky, jenž se následně stanou vaší údernou silou v jednotlivých bitvách.

Dvě v jedné

Strategická část je popravdě dost plochá a zbytečně zjednodušená. Spory nelze vyřešit diplomatickou cestou, nemůžete uzavírat s ostatními frakcemi aliance či smlouvat. Co zamrzí je fakt, že AI se v této fázi nechová moc logicky. Menší frakce se nespojují proti momentálně té největší, která tak takřka bez problémů zvětšuje své území, zatímco se vedle kočkují dvě malé strany. I otázka zdrojů byla maximálně zjednodušena, stejně jako další možné funkce, například špionáž.

  

A další atomovka, tady to lítá * Nepodceňujte správné rozmistění jednotek * Ty blechy na kraji jsou moje armáda

K dispozici jsou sice proužky, které porovnávají sílu jednotek na těch kterých územích, ale víc informací by se rozhodně hodilo. Třeba na jaké jednotky narazíte, jejich přibližný počet... Víceméně tak ve strategické části můžete pouze určovat, na které území zaútočíte a které budete bránit a nakupovat jednotky. Před každou bitvou si volíte, kolik a jakých jednotek nasadíte. Rozhodně se nevyplatí používat všechny, protože budou nedostupné v průběhu tahu protihráčů. Což znamená žádnou obranu vašeho území. Strategické plánování a uvažování, kolik a jaké jednotky mi budou stačit na dobytí tohohle kusu země tak využijete skutečně do krajnosti. Na strategické mapě máte umístněn i ukazatel politické reputace.

Pokud se chováte během bitev příliš destruktivně a bez skrupulí srovnáte se zemí město, naroste vám negativní reputace. Tím pádem můžete čekat finanční sankce a v dalších bitvách proti vám nastoupí třeba větší počet partyzánů. Sice neoplývají velkou silou, ale znamenají zbytečnou ztrátu tahu jejich ničením - jsou prostě klasickým „cannon fodder“. Politická reputace též určuje speciální zbraně, které dostanete k dispozici do bitvy. Ti „zlí“ získají destrukční nádobíčko v podobě atomových bomb, chemických zbraní a tak dále, zatímco „hodní“ mohou používat EMP pulsy, opravování jednotek a tak podobně. Ale to už jsem zabrousil do taktické části, takže se na ni podíváme podrobněji.

  .

B-2 Spirit

B-2 Spirit je víceúčelový bombardér určený pro údery jak konvenčními, tak i jadernými zbraněmi. Ve dvou pumovnicích může být 16 až 32 pum různých typů. Jedná se o stealth letoun, což znamená, že je schopen proniknout i tou nejsofistikovanější obranou. B-2 Spirit byl poprvé představen v listopadu 1988. Díky použití materiálů pohlcujících záření a pečlivě přizpůsobenému tvaru má B-2 velmi nízkou odrazivost radarových paprsků. Prázdný letoun váží zhruba 50 tun a dokáže letět rychlostí až 1133 km/h. Posádka může mít dva až tři členy.

 Zdroj: http://www.military.cz

Vzhůru do boje!

Před každou bitvou si své vybrané jednotky musíte co nejlépe rozestavit. Sice to za vás může sfouknout i počítač, ale s tímhle přístupem daleko nedojdete, protože to nedělá moc dobře. A pak už se můžete vrhnout na bitevní pole rozdělené na obligátní hexy (šestiúhelníky). Útočící strana musí během boje získat určitý počet bodů, které získává zabíráním nepřátelských měst, obránci jim v tom musí pochopitelně zabránit. Velká města znamenají bodů víc, menší míň. Vhodnou taktikou je získat daný počet bodů cestou nejmenšího odporu. Velkoměsta pochopitelně brání více jednotek než nějaký zapadákov. Ovšem ani získáním všech vesniček požadované body neposbíráte, takže se hodí kombinovat útoky na nějaké dvě větší města a současné zabírat vedlejší osídlení rychle postupujícími jednotkami.

    

Počáteční rozložení sil * Důležité je znát svého nepřítele * Kameru si můžete přiblížit opravdu hodně

Druhů jednotek si užijete spoustu. Od nejjednodušších pěších vojsk, která jsou poměrně málo ozbrojená a slabá, ale v městě se umí dobře bránit; přes džípy, lehce obrněná vozidla, mohutné tanky, dělostřelectvo a protiletecké zbraně až po vrtulníky, stíhačky a bombardéry. Hra se odehrává v blízké budoucnosti, takže narazíte především na známé jednotky, z nichž o některých naleznete podrobnosti v okolo se povalujících tabulkách. Každá jednotka se hodí k jinému účelu a proti různým jednotkám, což by snad mělo být jasné. Rozhodně na hrot své postupující armády nedávejte dělostřelectvo a nesnažte se letecky útočit na ty malé, ale nebezpečně a vypadajícími hlavněmi se ježící autíčka. Může to totiž být protiletecký kulomet, jenž vás smázne z oblohy takříkajíc ein zwei.

U každé jednotky narazíte na celou řadu atributů. Samotný útok se dělí na tři druhy (proti vozidlům, pěchotě a letectvu), nechybí číselně vyjádřený dostřel a počet hit pointů, obrana, dohled a počet hexů, které urazí za tah. Motorová vozidla pochopitelně potřebují ke svému pohybu pohonné hmoty, což je v atributech též zohledněno. Samozřejmě během bitvy je důležitý i vliv terénu, jak je snad u každé tahové strategie povinné. Holé louky poskytují menší ochranu než lesy nebo města a podobně.

...

M 1A2 Abrams

První tank M1 Abrams byl vyroben roku 1978, postupně se vylepšoval až do verze M1A2, která byla vyrobena poprvé v roce 1986. Hlavní zbraní je 120 mm kanón vyvinutý v Německu. Ten dokáže střílet několika druhy munice včetně střel s ochuzeným uranem. Velitel má k dispozici 12,5 mm kulomet Browning M2, nabíječ disponuje kulometem M240 s kalibrem 7.62. Na obou stranách věže jsou odpalovače kouřových granátů. Plátování tanku dokáže bez poškození vydržet přímý zásah z kanónu tanku T – 72, obsahuje ochuzený uran, který poskytuje velkou ochranu před proti tankovými zbraněmi. Posádka se skládá ze čtyř členů. Tank váží 60 tun a dokáže se pohybovat rychlostí až 68 km/h, v
 terénu 50 km/h.

 Zdroj: http://www.fprado.com/

 

Maximální destrukce

Prostředí je do velké míry zničitelné, což už mohlo být jasné z popisu politické reputace, jenž se mění právě podle míry vámi způsobené destrukce. Zničit se dají mosty, továrny, rafinérie... Dokonce i celé města jde srovnat se zemí, nemluvě o širých lesích. Na určitých místech narazíte na tzv. landmarky, což značí významné objekty jako třeba Pentagon, socha svobody, Golden Gate... za jejich zničení jste významně penalizování v ukazateli politické reputace. Nejlepší ovšem na tom všem je, že jednou zpustošené políčka už zůstanou zničená, i když se do dané mapy znvu vrátíte. Pokud jste tak třeba zničili protivníkovi kasárna, za které měl bonus, už ho nikdy nikdo nezíská.

  

Není nad pořádný tank  * Rusko, to aby tu chybělo * Nikde nikdo, skoro 

Na rozdíl od strategické části se ta taktická tvůrcům vydařila daleko víc. Pravidla jsou jednoduchá a přehledná, ale nabízejí dostatečnou hloubku pro vaše vojenské manévry. Když si navíc přidáte speciální útoky, jenž válečný koktejl pořádně ochucují, získáte výbornou tahovou hru, kterou je radost hrát. Ale i nějaké mouchy se najdou. Největší problém v kampani vidím v nedostatečné variabilitě úkolů, které se skládají z neustále se střídajícího kolotoče zabírání cizího a bránění vlastního území. Pokud se vám nepodaří sjednotit celé Spojené Státy pěkně svižně, začne vás v pozdějších fázích s urputnou vervou nahlodávat červík stereotypu.

Stačilo by však trochu přimáčknout plyn příběhu, dotvořit různorodé úkoly, přidat nějakou tu omáčku okolo v podobě více animací, radikálně rozšířit či úplně vynechat strategickou část a byla by tu tahovka par excelance, která by mohla zaujmout ještě širší publikum. Na druhou stranu takto si klasičtí wargamerové, kteří žádnou vycpávku okolo nepotřebují, užijí své. Když ne v kampani, tak v jednotlivých skirmish misích určitě. V nich se AI chová už na střední obtížnost dost takticky, i když nějakou hrubku vždycky vymyslí. Ovšem i to se dá eliminovat, pokud si seženete takticky zdatného kamaráda. Vzájemně se zmasakrovat můžete ve hře po Lan, Internetu, či jen pěkně na střídačku u jednoho počítače v režimu Hot Seat.

  .

AH-64A/D Apache

Apache je dvoumotorová útočná helikoptéra, která začala sloužit v US Army roku 1984. Vrtulník má ve výzbroji 30 mm Boeing M230  rotační kulomet s kadencí 625 střel za minutu, dále Lockheed Martin/Boeing AGM-114D Longbow Hellfire rakety vzduch-země s dostřelem 8 až 12 km. Může být vyzbrojen raketami vzduch-vzduch (Stinger, AIM-9 Sidewinder, Mistral a Sidearm) a systémem Hydra - sérií řízených a neřízených 70mm raket. Posádka se skládá ze dvou členů, stroj váží prázdný zhruba 5,5 tuny a dokáže letět rychlostí až 260 km/h.

 Zdroj: http://www.army-technology.com

Nebroušený diamant

Jestli ke svému štěstí potřebujete miliardu polygonů a DirectX 9 efekty, tak rovnou zamiřte o Quaka 4 vedle. Grafika Shattered Union je velmi prostá. Ovšem modely jednotek jsou kvalitní, okolní prostředí oplývá spoustou detailů a světelné efekty se též podařily, jen jiné strategie jsou už prostě o kus dál. Na druhou stranu si zahrajete i na ne zrovna nejnašlapanějších sestavách. Osobně mi trvalo, než jsem si zvyknul na kontrastní nepoměr velikosti jednotek. Pěchota je stejně veliká jako tank a ten zas klidně jako mrakodrap. Zvyknout se na to ale dá, nic jiného vám ostatně ani nezbývá.

Solidní technické zpracování platí i pro zvuky a hudbu. Nečekejte ale nic světoborného - děla duní, kulomety štěkají, motory hučí a stíhačky dělají vžúú, nebo co to normálně dělají. Hudební doprovod mi přišel dost nevýrazný a na dabing narazíte pouze v animovaných sekvencích. Celkově se dá říci, že technické zpracování díru do světa neudělá, ale na druhou stranu ani nikoho neurazí.

Světlé stránky hry
  • Vybroušená hratelnost
  • Spousta jednotek
  • Speciální útoky
  • Taktická hloubka
  • Dlouhá trvanlivost
Temné stránky hry
  • Chudá strategická část
  • Průměrné zpracování
  • Nepoměr velikostí jednotek

Shattered Union je tahová strategie jak ze staré školy a své místo si určitě najde. Přeci jen nějaký čas už uběhl od vydání podobné hry. Pro spoustu hráčů zřejmě nebude tento titul dostatečně košer, ale pamětníci starých Panzer, Allied, Fantasy a dalších Generálů určitě zamáčknou slzu nostalgie. Shattered Union není dokonalá hra, spoustu aspektů by se dalo vylepšit, ale nabízí solidní a chytlavou hratelnost, což se dneska cení.

Grafika: 7/10
Zvuk: 7/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 8/10

Výborná tahovka, jako byly před léty. Potřebovala by jen ještě trochu přeleštit a není vhodná pro každého. Pokud jste ale něco podobného hledali, určitě s tímto titulem neuděláte chybu.

Celkové hodnocení: 7,5/10

Diskuze (4) Další článek: Trackmania Nations - reprezentujte zdarma

Témata článku: , , , , , , , , , , ,