Recenze: Syphon Filter: Logan´s Shadow

Po roce se nám opět vrací Gabriel Logan, hrdina předchozích dílů akční série. Támhle má novou jizvu, tuhle zase vrásku, nabral však i nové zkušenosti a důkladně jich využil. Však se podívejte sami, představíme vám i jeho stín.
Objednejte si na shop.doupe.cz

Syphon Filter: Logan´s Shadow

PSP: 1199,- Kč

Platforma: PSP
Žánr: stealth akce
Multiplayer: ano
Výrobce: Sony Computer Entertainment (
Vydavatel: Sony Computer Entertainment (
Distributor v ČR: Sony Czech (

Když se před více jak rokem objevil na PSP Syphon Filter: Dark Mirror, jednalo se o takovou malou revoluci. Jmenovaná hra majitelům handheldu nabídla rozmanitou akci, navíc doplněnou o vynikající technické zpracování, díky čemuž zapustila kořeny hodně hluboko do hráčských srdcí. Není tak divu, že na nejnovější pokračování byly již od samotného počátku kladeny obrovské nároky, kterým jistě nebylo snadné vyhovět. Tvůrci však zatnuli zuby a ponořili se do vývoje natolik, že tu dnes máme další titul, který bude s největší pravděpodobností sbírat stejně vysoká hodnocení jako jeho starší bráška. A to i přesto, že se mu nevyhnulo několik drobnějších chybek.

Za ženský..

Jako minule, i tentokrát si s Loganem užijete kvalitního příběhu, který vám umožní navštívit nejrůznější místa rozesetá po celém světě, a na každém z nich zanechat svou krvavou signaturu. Pokud byste však čekali přímočarou akci, při níž spotřebujete víc nábojů než asiaté rýže, šeredně byste se zmýlili. Syphon Filter: Logan´s Shadow totiž nabízí daleko taktičtější zážitek, než tomu bylo minule. A budete-li se chtít dobrat konce příběhu, zjistit, kdo je dvojitý agent ve vašich řadách, a zachránit bývalou kolegyni Lian Xing před jistou smrtí, nezbude vám než se přednastavenému scénáři dobrovolně podřídit.

I když se může jevit trapným začínat tento odstavec téměř stejně jako ten minulý, nemohu jinak. Jak Dark Mirror, tak i Logan´s Shadow, totiž disponuje stejným obsahovým vybavením. Na začátku samotné hry si zvolíte, zda-li se vpijete přímo do akcí nabitého příběhu, a nebo si nejprve osvěžíte paměť v Training módu. Jakmile si vše řádně promyslíte a zhodnotíte všechna pro a proti, stačí si pouze zvolit obtížnost – klasicky je přítomna „Normal“ a „Hard“ – a vydat se do akce. Bohužel zde se projevuje první, pravděpodobně nejmarkantnější chyba celého titulu. Ať si zvolíte jakoukoliv obtížnost, konečný vliv na hru je minimální. Ne, že by umělá inteligenci vašich protivníků byla mizerná (neustále se snaží pohybovat, kryjí se pokud na ně začnete střílet a podobně), ona je prostě specifická. A bohužel mnohdy i tragikomická.

..a za svobodu

Nicméně, dokážete-li se přes to přenést, čeká vás zběsilá jízda nejrůznějšími státy, která neomylně směřuje k grandióznímu finále. Jako vždy, i tentokrát vás budou provázet desítky rozličných zbraní, přičemž bude záležet jen a pouze na vás, které si vyberete. Vaší volbě však bude muset následně odpovídat i styl jakým budete hrát. S těžkým kulometem v rukou a granáty na opasku jen stěží využijete stealth prvků, jež hra nabízí a naopak. Mohu vám však slíbit, že ať už se rozhodnete pro cokoliv, hru si náramně užijete. Především díky unikátním CGI filmečkům, které nejen že působí jako spojnice mezi jednotlivými epizodami (kterých se ve hře nachází šest, plus bonusová), ale rovněž vám dávají pocit, že nehrajete hru, nýbrž přímo ovlivňujete film.

Nový Syphon Filter by rozhodně nemohl pomýšlet na nejvyšší příčky, kdyby nenabídnul svým fanouškům nějaké ty přídavky. Nově tak budete moci střílet naslepo za roh či se krýt nepřáteli. Z vlastní zkušenosti však mohu potvrdit, že tuto možnost pravděpodobně vůbec nevyužijete, a to především díky krkolomnému ovládání. To, ač zůstalo od minule prakticky nezměněno, pro mě osobně zůstává pravděpodobně největším mínusem na celé hře. Ne, že by bylo vyloženě špatné, stejně jako umělá inteligence je zkrátka specifické. Buď vám sedne, nebo nikoliv. Nic mezi tím! Lehce pošramocenou pověst však dokonale vyspraví propracovaný multiplayer, který si našel cestičku i sem, a s jehož pomocí si můžete otestovat své schopnosti tváří v tvář živým hráčům. A to hned v pěti módech (Team Deathmatch, Deathmatch, Retrieval, Sabotage, Rouge Agent).

S písní na rtech

I přesto, že by se to na první pohled tak mohlo jevit, Logan´s Shadow rozhodně není zbrusu novou hrou plnou změn. Autoři se totiž drželi známého hesla „nač něco měnit, když to funguje“, díky čemuž zůstal grafický kabátek hry takřka nepovšimnut. Někteří se radují, někteří jsou zklamáni. Sám ovšem mohu potvrdit, že to titulu ani v nejmenším neublížilo. Ačkoliv je vizuální stránka hry již nějaký ten pátek stará, stále perfektně plní svůj účel a, i přes některé drobnější pihy, poskytuje nádherný pohled. Dodáme-li navíc, že hra disponuje vskutku působivou hudební složkou (při poslechu nádherných melodií a zpěvu jsem se nemohl ubránit vzpomínkám na válečné velkofilmy – Tears of the Sun a Black Hawk Down), která vás bude provázet celou hrou, jistě vám dojde, že recenzovaný projekt právě v těchto kategoriích maximálně splňuje očekávání.

• Neoriginální, leč poutavý příběh
  • Několik málo zajímavých změn od minula
  • Vynikající hudební složka
  • Rozsáhlý multiplayer
  • Místy otřesná AI
  • Pro někoho krkolomné ovládání

A jsme opět na konci. Nepřátelé leží v rudých kalužích a nám nezbývá než prohlédnout utržená zranění a sepsat hlášení. Syphon Filter: Logan´s Shadow se vydal zlatou střední cestou a místo aby se snažil na fanoušky zapůsobit zbrusu novým zpracováním a tisíci drobnějšími změnami, rozhodl se vsadit na osvědčené, avšak lehce inovované principy. Všichni vlastníci PSP se tak za pár set korun mohou stát součástí akčního bijáku, který páchne smrtí a levným parfémem. A ač se to tak nemusí zpočátku jevit, jistě se nejedná o špatnou investici. Sám se už nemohu dočkat pokračování.

Grafika: 8/10
Hudba: 9/10
Zvuky: 7/10