Recenze: The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay – zachraň se, kdo můžeš!

Hlavním hrdinou počítačové hry nemusí být nutně okřídlený andělíček, který se v zájmu dobra snaží o vymýcení všeho zlého. Klidně se jím může stát i ateistický stroj na zabíjení, kterému není nic milé. Riddick je přesně ten případ, jenž nemá s nikým a ničím slitování. Jenže to se mu nevyplatilo a byl uvězněn v Butcher Bay, věznici, odkud se ještě nikdo nikdy nedostal. Pomůžete mu ven?

Platforma: PC (Xbox)
Typ hry: Akce
Minimální konfigurace: CPU 1500 MHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: CPU P 2600MHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta
Testovací konfigurace: CPU 2,0GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Výrobce: Starbreeze Studios
Distributor: Vivendi Universal
Distribuce v ČR: CD Projekt

Homepage:
www.riddickgame.com

Hrdiny „mírotvůrce“, jejichž životním posláním je vymítit ze světa vše zlé, jsem nikdy neměl moc v oblibě. Pořád se ženou za nemožným - vždyť pokaždé se objeví někdo nový, kdo nahradí starého padoucha a v dalším díle se tak beztak jede na novo.

   

Mrštný jak panter * Prostředím nechybí nádech reality * Co vám to připomíná? :o)

Naopak Riddick mi byl sympatický již od prvního momentu; je to typický zloduch. Antihrdina, kterému není svatá ani čest vlastní matky a která si před nikým nebere servítky. Zabíjí na potkání a všichni se ho bojí. Ptáte se kdo všichni? Celý vesmír…

Možná právě díky tomuto profilu přirost před pár lety k srdcím filmových diváků; takže druhé filmové a první herní pokračování tak na sebe nenechala dlouho čekat. Co se týče filmu, i přes celkově horší kvalitu komerčně překonal první díl, a podobný úspěch slavil Riddick i na Xboxu a nyní na PC.

Vin Diesel

Vin vyrůstal v New York`s Greenwich Village. Svou rodinu popisuje jeho jako "chudou, ale šťastnou" S hraním začínal již jako malý (7 let) v Manhattanském divadle, kde vydělával 20 dolarů týdně, což nyní působí v porovnání s jeho milionovými honoráři směšně. Svůj první film se mu ale podařilo zrealizovat až ve věku 26 let – jmenoval se Multi-facial (krátký film ve kterém byl scénáristou, režisérem, producentem a hercem zároveň). Tento film představil v Anthology Film Archives in Manhattan před dvěma sty lidmi. Film později putoval na festival Sundance. „Té noci se můj život kompletně změnil" říká Diesel. „Ještě jsem prožil pár let boje a úsilí o práci u filmu. Ale věděl jsem, že se můj život musí změnit." Po Multi-facial Vin pokračoval filmem Strays, který v roce 1997 rovněž uvedl na Sundance festival. Tam, kde to všechno začalo. Stevenu Spielbergovi, který náhodou festival navštívil, se Vinův film zalíbil natolik, že se s ním spojil a řekl mu, že napíše specifickou část  jen pro něho ve filmu Zachraňte vojína Ryana (1998). Vin v tomto filmu vystoupil jako vojín Adrián Caparzo. Později, v roce 1999 daboval hlavní postavu v kresleném filmu The Iron Giant (Železný obr). V poslední době působil třeba ve filmech Rychle a Zběsile , XxX, či El Diablo - a samozřejmě Riddick: Kronika temna.

Do jámy s ním!

Na první pohled jednoduchý děj hry se začne již brzy zamotávat a náš „hrdina“ postupně ukazuje své světlé a tmavé stránky. Naštěstí převládají ty stinné; vždyť právě díky svému vraždícímu instinktu se dostalo Riddickovi „uznání“ vůbec nejvyššího a na jeho hlavu byla vypsána tučná odměna. I když mnohým jen při vyslovení jeho jména tuhla krev v žilách, tajemnému lovci jménem Johns se nakonec podařilo odměnu zinkasovat a dopravit našeho hrdinu do cel nejdrsnějšího a nejstřeženější vězení široko daleko - Butcher Bay. Jen tak pro informaci - nikdo se odtud ještě nedostal. Schválně hádejte, kdo bude první?

Ve vězení se brzy zorientujete a „kamarádi“ vás naučí, jak to chodí. Korupce je na denním pořádku, stejně jako protekce a pašování všeho možné i nemožného. Je tedy jasné, že  nějaká cesta ven tu být musí; teď jde jen o to překonat všechna úskalí a najít ji – a co víc, úspěšně ji i použít. V žádném případě to ale nebude jednoduché a kdyby se Riddick ven nakrásně dostal, na celé planetě je kromě vězeňského komplexu jen jedno malé městečko. A právě tam vede jediná cesta z vězení cesta – údajně totiž jáma, do níž jsou házeni neposlušní vězni, je onou vytouženou spojnicí se svobodou. Riddick se proto rozhodne vyvolat vzpouru, což se mu povede a spolu s několika „kolegy“ se náhle ocitá na dně jámy, odkud už je to ke svobodě jen co by kamenem dohodil a zbytek došel.

Příběhu v žádném případě nechybí důvtip. Neustále se něco nového děje a vy se musíte vypořádávat se stále dalšími problémy - a na přemýšlení by tak teoreticky neměl zbýt žádný čas. Ale chyba lávky! Nejenže zbyl, ono je to až překvapivě příjemné zpestření jinak vesměs průměrné zápletky. Třebas problém v hangáru (jiná cesta z planety není), kdy se Riddick nemůže dostat přes rentgen sítnice, je toho jasným důkazem. Řešení je totiž hned několik. Napoprvé například může náš padouch zachovat chladnou hlavu a vypraví se přímo do centra věznice za velitelem stráží, od kterého si chce oči „vypůjčit“. Bohužel Abbot jeho prosbu nevyslyší a i přes Riddickovo ujištění, že oči co nejrychleji vrátí, přivolá stráže. Proti obrovské přesile nemáte šanci a jste zatčeni. Podruhé už ale stejnou chybu neuděláte.

   

„Je tady najednou nějaké teplo“ * Vřelé přivítání * Blok A není zrovna nejpohostinnějším místem

Hratelnosti dále napomáhá i přítomnost hned několika nepovinných, ale o to zábavnějších úkolů; ať už je to sbírání krabiček od cigaret, u nichž vás budou bavit vtipná „varování od ministra zdravotnictví“, či jiné „vedlejšáky“, za pozornost rozhodně stojí; stejně jako Riddickovi hlášky. Kdykoliv jen může, neváhá a způsobem sobě vlastním okomentuje situaci. Při krvavých orgiích z něho vypadne jen „nádhera“, ale třeba po boji s nepřítelem se skloní k mrtvole a pošeptá jí do ucha „Neměl by sis přivolat posily?“.

Když už jsme u hlavního hrdiny, slušelo by se říct, že na monitorech - stejně jako v kině - se v hlavní roli dočkáte Vina Diesela a jeho kulturistické postavy. Ten dokonce Riddicka i nadaboval, což hře jen přidává na podobnosti s filmem.

Dlouhý, hbitý a bystrozraký

Díky Riddickovým schopnostem není pro vás pražádný problém vylézt strmou šachtou či skákat z obrovských výšek. Zvláštní pozornost si zaslouží i speciální pohyby, jimiž náš hrdina disponuje. Často je využijete, hlavně  v situacích, kdy nemáte po ruce žádnou zbraň napadne vás například stráž. V příhodný okamžik stačí použít správnou klávesu a už vám Riddick ukazuje, co mu bylo dáno do vínku; jako nejlepší příklad poslouží třeba možnost zastřelit stráž její vlastní pistolí.

Logicky by ruku v ruce se skvělými Riddickovými schopnostmi měl jít i fyzikální model, který by umožňoval vše zničit a reálně by zobrazoval úroveň poškození atd. - prostě jak jsme v jiných hrách zvyklí. Bohužel tomu tak není a fyzika je do značné míry omezena. Zdaleka ne všechno se dá zničit a ještě méně je vidět, co a jak bylo poškozeno.

   

Butcher Bay v celé své kráse * „Mě neutečeš...“ * Mr. Riddick a jeho šroubováček  

Riddick: Kronika temna – film

Vin Diesela jsme mohli nedávno vidět ve filmu Riddick: Kronika temna, volném pokračování filmu Černočerná tma, kde se proslavil v roli výrazného antihrdiny Richarda B. Riddicka.

Riddick strávil posledních pět let cestováním po zapomenutých světech na okraji galaxie a snažil se tak vyhnout žoldákům, kteří mu šli po krku. Nyní, na útěku, se nachází na planetě Helion, domovu pokrokové multikulturní společnosti, která byla přepadena lordem Marshalem, despotou, který si chce s pomocí své armády, zvané Necromongerové, podmanit lidstvo. Riddick je vypovězen do podzemního vězení, kde extrémní teploty kolísají mezi arkticky chladnými nocemi a vulkanicky žhavými dny. Zde potkává osamělou Kyru, s kterou se již setkal v minulém úseku svého života. Jeho snaha osvobodit sebe a Kyru ho vede do necromongerské velitelské lodi, kde je nucen postavit se lordu Marshallovi v apokalyptickém boji o možný osud všeho lidstva.

Film Riddick: Kronika temna napsal a režíruje David Twohy, producenty jsou Scott Kroopf a Vin Diesel s koproducenty Tedem Fieldem, Georgem Zakkem a Davidem Womarkem.

Zdroj: http://www.riddick.cz

S puškou a šroubovákem

Z předchozích slov by se vám TCoR mohla jevit jako klasická FPS, jenže by to není tak úplně pravda. Ano, vše je podřízeno co možná největšímu počtu zabitých nepřátel, ale jinak se herní postupy podobají spíše stealth akcím typu Thief či Splinter Cell. Zbraní je nedostatek, nepřátel přehršel a nemůžete důvěřovat snad ani vlastnímu stínu.

Samotný pohyb po lokacích občas připomíná spíše vyděšeného králíka než nebojácného zločince třetího tisíciletí; musíte se plížit, plazit po zemi a využívat každého temného místa. Díky zmíněnému nedostatku zbraní se vaším nejvěrnějším společníkem stane nůž. Ale i ostatních kousků výzbroje si užijete dosyta – nechybí pistole, brokovnice či puška, ale zdaleka nejhojnějšího využití se dočkají po okolí rozeseté předměty všeho druhu. Doslova vše, co najdete na zemi, je možné využít k zabíjení nepřátel; skalpelem počínaje a šroubovákem konče.

Vaší hlavní zbraní je ale tzv. „neviditelný“ mód, tedy ukazatel, který se spustí vždy, když se schováváte - ukáže se spektrum, jenž se postupně zbarvuje dle toho, jak jste dobře kryti. Není to zbraň v pravém slova smyslu, ale jelikož jí nepřátele nedisponují, mnohdy se stane platným pomocníkem. A když už nic, tak alespoň konečně vím, proč se říká, že modrá je dobrá…

   

Chudák * Vyrovnaný souboj... *  Automat na hamburgery :o)

Není nepřítel jako nepřítel

TChoR je hrou mnoha tváří; ovšem velmi brutálních tváří. Ač se na první pohled tváří jako mírumilovná hříčka, postupem času se začne ukazovat v stále krvavějších barvách. Začnete objevovat různé zlepšováky a odhalovat slabiny nepřátelských jednotek, mezi nimiž jsou obzvlášť markantní rozdíly. Základního hlídače zvládnete i se zmiňovaným šroubovákem, ale členové speciální jednotky, jejichž jedinou slabinou je horší ochrana na zádech, jsou problémem i pro těžké kulomety. O umělé inteligenci všeobecně nelze mluvit jinak než v superlativech. Stráže se v žádném případě do bojů nehrnou, čekají na sebe a na vhodnou chvíli k útoku.

Na konci každé mise vás k tomu všemu ještě čeká boss, na nějž neplatí výše zmíněné a časem ověřené postupy. Pokaždé musíte najít nějakou novou fintu, jak jej dostat a můžete mi věřit, že to vůbec nebude jednoduché.

Světlé stránky hry
  • Grafika
  • Atmosféra
  • Hratelnost
  • Kombinace několika žánrů
  • Riddickovy komentáře
  • Zvuky
  • Hudba
  • Dabing
Temné stránky hry
  • Absence multiplayeru
  • Fyzikální model

Kdo by čekal, že po skvělé hratelnosti přijde zklamání v podobě grafiky, má smůlu. I vizuální zpracování je na tom více než dobře a nabízí skutečnou pastvu pro oči; dynamická světla, mlha – to jsou všechno drobné věci, které však společně vytváří neuvěřitelně vypadající celek. Přidejte ještě skvělé modely, kdy není problém už z dálky rozpoznat, co se k vám blíží za nepřítele, dechberoucí zpracování kulek a není co řešit. Škoda jen toho chybějícího modelu poškození...

Zvuky a hudba jsou na tom podobně. Na audio složce se podíleli přímo lidé z holywoodské produkce a nutno říct, že je to znát. Každé prostředí je unikátně ozvučené, stejně jako zbraně. Celkovou atmosféru už jen dotváří skvělý dabing.

   

Sýr! Vyletí ptáček * Ne zrovna pohodlné místo pro schůzky * Co je šeptem, to je čertem

Když ho miluješ, není co řešit

The Chronicles of Riddick je pro mne neuvěřitelným překvapením. Bez jakýchkoliv velkých řečí přišel a ohromil. Autoři nevypouštěli do světa žádný zbytečný hype, a i díky tomu je výsledek jejich práce příjemným překvapením. Počáteční rozpaky nad tím, jestli bude PC verze stejně dobrá jako ta Xboxová, tak nejsou na místě. Jsem ochotný přehlédnout i absenci multiplayeru. Pro mě je prostě Riddick jednoznačně nejlepší akcí loňského roku. Nejlépe na hru asi sedí rčení kdo neuviděl, neuvěří… Jděte se klouzat Doome a Half-Life!

Grafika: 9/10
Hratelnost: 9/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 9/10

Přišel, utekl, ohromil… 

Celkové hodnocení: 9/10

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Akce
Výrobce: Starbreeze Studios | Webové stránky hry
  • Grafika
  • Atmosféra
  • Hratelnost
  • Kombinace několika žánrů
  • Riddickovy komentáře
  • Zvuky
  • Hudba
  • Dabing
  • Absence multiplayeru
  • Fyzikální model
Diskuze (52) Další článek: 1,4 milionu uživatelů Xbox Live

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,