Recenze: Turok – na dinosaury s indiánem

Pro střílečku Turok se objevila i verze pro PC, kterou jsme měli možnost důkladně otestovat. Podívejte se s námi do budoucnosti za dinosaury.

Poměrně nedávno jste si mohli přečíst recenzi na akční hru Turok pro konzole, nyní se podíváme na zoubek verzi pro PC. Asi je zbytečné, abych opakoval již napsané, pokud uvažujete o koupi, stejně máte již načtený původní článek. Jen zběžně tak připomenu, že zavítáte na planetu, kde je jednak vojenská základna jistého zločince, stejně tak ale pokusná atmosféra, zajišťující rychlejší evoluci a spousty dinosaurů, se kterými si budete moci hrát. Vaším úkolem, pokud jej přijmete, pak bude se z tohoto bláznivého místa dostat a přitom s sebou vzít alespoň nějaký životně důležitý kus svého předchozího mentora.

Budu s dovolením předpokládat, že pokud si chcete zahrát Turok na PC, budete k tomuto účelu využívat obvyklé kombinace klávesnice s myší. Ostatně, příznivci gamepadu si k těmto ovladačům jistě již přikoupili i konzoli, takže rozklikejte své prsty, bude to potřeba. A také namasírujte svá zápěstí, protože pokud máte nějakou modernější myš s vibracemi, s radostí bude napodobovat konzolové ovladače a při každém zásahu, nebo třeba napínání luku, vám nervózně tancovat po podložce.

Na ovládání je poznat, že si s konverzí pro PC autoři vyhráli. Přináší s sebou úplně jiný požitek, než hraní na konzolích, neříkám lepší, nebo horší, prostě jiný. Nemusíte ani nic nastavovat, a pokud jste v posledním desetiletí hráli alespoň nějakou střílečku, hned  plynule běžíte tu po vesmírné lodi, onde po džungli a o kousek dál skáčete mezi bednami v nepřátelské základně. Vtipně je vyřešeno i sbírání nových zbraní, přičemž můžete mít pouze dva proměnlivé exempláře. Trvale máte na pozici jedna nastaven nůž, dvojku zabírá luk, trojka pak vybírá levou ruku a čtyřka pravou. Samozřejmě s tím, že další stisknutí posledních jmenované dvojice schová danou zbraň a bojujete pouze s druhou. Když pak přiběhnete k nějaké zajímavé výbavě na zemi, držením klávesy vyberete vaši hračku, která bude nahrazena, a vesele běžíte dál do akce. Prosté a účinné, tleskám.

Musím si však ještě zlehka rýpnout do akčních sekvencí, které byly na konzolích řešeny buď rychlým mačkáním tlačítek, nebo pohybem páček. S klávesnicí a myší jaksi páčky chybí, takže se musíte spokojit s mlácením do vašeho oblíbeného hlodavce, který na to není samozřejmě zvyklý a uzpůsobený. Rychlé klikání, na obou možných ovladačích, nejen že nepřináší takový požitek, ale přímo naopak celý dojem kazí. Na druhou stranu, jiné řešení moc není, takže si připravte náhradní tlačítka a vyrazte do boje.

S klávesnicí a myší jaksi páčky chybí, takže se musíte spokojit s mlácením do vašeho oblíbeného hlodavce, který na to není samozřejmě zvyklý a uzpůsobený.

Bohužel nejen ovládáním je živ člověk, tedy bohužel pro Turok. Jakmile má totiž dojít na vlastní hraní, objevíte propastný rozdíl mezi herními konzolemi a univerzálnějšími PC. Architektura konzolí umožňuje rychlé nahrávání ohromného množství dat, jenže na PC je tomu jinak. Před každou misí, nebo třeba i v případě smrti, vás tak čeká zdlouhavé nahrávání, během něhož si zvládnete udělat kafe a uspokojit jakékoliv další tělesné potřeby, jako třeba spánek. Je vidět, že optimalizace nahrávání tvůrce zcela minula, i když máte výkonnou mašinu, musíte si slušně počkat. Nedokážu si pak představit, co musejí podstupovat hráči, v jejichž výbavě je „pouze“ 2 GB RAM. Přitom při pohledu na jiné hry běžící na Unreal Engine 3 je vidět, že existuje způsob, jak si s podobnými problémy poradit, přičemž výsledná hra vypadá často lépe, než Turok.

Vynechám-li příjemné sekvence se souboji nablízko, kde hra ukazuje své nejsilnější stránky, je celkové vzezření nemastné neslané. Na obrázcích vidíte sami, že nasvětlení postav je hrubé, a to jsem prosím hrál s nejvyšším možným nastavením všech efektů. Při pohledu na pohoří v dáli je jasně vidět hrany vrcholů, prostředí je potaženo slabými texturami a snad jediné slušné modely mají dinosauři. Ostatně, bez nich by se člověk snad ani neobešel, protože lidští protivníci jsou stále stejně patetičtí, jak tomu bylo v případě konzolové verze, ale jejich skriptování s sebou přináší další problémy.

Tvůrci uposlechli žádostí hráčů a umožnili rychlé ukládání hry kdykoliv v průběhu, ne jenom na předem určených místech. Na jednu stranu to zní příjemně, protože teoreticky se v případě smrti nic zlého neděje, ale praxe je horší. Nejen že po vašem úmrtí a následném nahrávání vámi uložené pozice čekáte hned dvakrát (čili skoro deset minut), ale obnovení hry mimo předurčené body může narušit nějaké akce protivníků, nebo prostředí, které někde na pozadí probíhají. Skript je tak zmařen a vám nezbývá než celou misi restartovat. Kdyby se tak stalo jednou, jsem víceméně klidný a vyrovnaný, ale pokud se jedná o opakovaný problém, asi bude něco shnilého ve stádě dinosaurů.

Kdyby se tak stalo jednou, jsem víceméně klidný a vyrovnaný, ale pokud se jedná o opakovaný problém, asi bude něco shnilého ve stádě dinosaurů

Abych ale pořád jen nehaněl, musím hře přiznat jednu příjemnou vlastnost. Může za to nejspíš již zvyk, ale v případě hraní na PC mi akce přišla rychlejší, přechody mezi souboji kratší a vůbec hra dynamičtější. Jako dobře natočený film, kde při příchodu do kina hluboce nadechnete a pak už nestačíte ani dodávat další vzduch, abyste na konci spokojeně vydechli po strhující smršti akčních scén, které na sebe navazují. Sebejistota s myší v ruce mi prostě dodala křídla a posunula hru alespoň do průměru z bezedné propasti zapomnění.

Kdybych si měl vybrat, zda raději budu Turok hrát na PC, nebo na některé z konzolí, neváhal bych. Počítač s sebou sice přináší příjemné stránky, ale děsivé nahrávání je až příliš vysoká cena za jakékoliv herní úmrtí. Celá pečlivě vystavěná atmosféra se rázem ztrácí, plíží se jen nuda a hned po dohrání rychlé smazání. Nezachrání to ani multiplayer, protože na serverech mnoho hráčů nepotkáte. Pokud ale máte partičku kamarádů, vyrazte společně na lov dinosaurů, nebudete litovat.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | FPS
Výrobce: Propaganda Games | Webové stránky hry