Recenze: Turok – zabij si svého dinosaura

Časová smyčka, jinak si to nedokážu vysvětlit. Z ničeho nic se objeví Turok, hra, jejíž poslední díl vyšel před pěti lety. I když, podobné je jen jméno a džungle plná dinosaurů, nyní se však přesunujeme do budoucnosti. Podívejte se, co naši rasu čeká.
Objednejte si na shop.doupe.cz
Turok
  • PC: 899 Kč
  • PS3: 1 499,- Kč
  • X360: 1 499 Kč
  • Platforma: PS3, Xbox 360, PC
    Typ hry: akční
    Výrobce: Propaganda Games (
    Vydavatel: Buena Vista (
    Homepage:
    Datum vydání: začátek 2008

Už nějakou dobu jsem nedůvěřivě kroutil hlavou nad každým prohlášením o nově chystané hře Turok. Zavzpomínal jsem přitom na dobu před jedenácti lety, v dřevních dobách počítačů, kdy se objevila první hra s oním názvem. Člověk se mohl v akcelerované grafice (tehdy horké novince) projít časovou smyčkou a ocitnout se na planetě plné dinosaurů. Podobně jsem si připadal i při hraní Turoka nyní. Na nejnovějším herním náčiní jsem měl možnost dostat se na planetu plnou dinosaurů. Nějaká změna by se ale našla.

Asi nejvýraznější rozdíl je, že nejste lovec dinosaurů, který se vydává na lov do minulosti, ale příslušník elitní vojenské jednotky na lovu za zločincem. Vaše jméno je Joseph Turok, původem severoamerický Indián, a vašeho protivníka znáte lépe, než kdokoliv jiný. Nějakou tu dobu jste totiž strávili v jeho jednotce, než jste se postavili na stranu vesmírné spravedlnosti. Toto vám vaši kolegové, vesmírní mariňáci, často pěkně předhazují. Ano, opravdu jsem se zmínil o vesmíru, hra se totiž odehrává v budoucnosti, kdy se lidstvo rozhodlo kolonizovat přilehlý vesmír.

V rámci vaší mise se pomalu blížíte k cílové planetě, seznamujete se s klasickým ovládáním, když tu najednou vaši loď zasáhnou střely pozemní ochrany. Po chvilce zmateného pobíhání se tak dostáváte k prvnímu velkému hernímu klišé – na planetě se přistává zásadně nouzově a proces je pro loď nevratný. Stejně tak i pro většinu pasažérů, ale co, stejně jste je ani pořádně nepoznali a neměli vás rádi. Brzy však na nějaké ty staré známé narazíte, s nimi pak na další filmová klišé, aby se neřeklo.

K tomu vám ještě před očima občas problesknou vzpomínky na váš výcvik u nynějšího protivníka, takže se vaše postava začne pěkně vybarvovat. Stejně tak rychle poznáte charakter jiných přeživších, jedná se o natolik klasické filmové a herní typy, že stačí pár hlášek a je jasno. Tvůrcům se přitom ale povedlo působit svěže i přes použití vousatých fórků, které každý viděl a slyšel již mnohokrát. Jeden příklad za všechny – váš druhý parťák (první ne zcela překvapivě zmizí v křoví s dinosaurem a následně vám poskytne svoji zbraň) vás co chvíli obviňuje ze smrti svého bratra v dobách, kdy jste ještě stáli na druhé straně barikády, a nezapomene při postupu džunglí poznamenat, že kdyby jej doprovázel vozíčkář, šla by cesta rychleji.

Většinu herního času strávíte v doprovodu nějakého z vašich kolegů. Dokáží vás vystřílet z bryndy, ale neočekávejte od nich zázraky. Jejich akce jsou přísně naskriptované, stejně jako hlášky, kterými vás hodlají častovat. Stejně tak jsou na tom i nepřátelé, když nějakou část procházíte znova, najdete je v té samé činnosti, jen aby působili dostatečně filmově. Přičtěte si k tomu ještě poměrně dlouhé úseky mezi jednotlivými body, v nichž se hra ukládá, a je vám jasné, že je postaráno o pěkné opruzeniny v případě vaší smrti.

Autoři si toho byli naštěstí alespoň trochu vědomi a tak se dají přeskočit dějové videosekvence, se kterými se v hojné míře budete potkávat. Dokonce bych si troufal tvrdit, že vzhledem k délce hry je jich možná až moc, i když doplňují filmový dojem. Pokud bych ale chtěl sledovat film, zajdu si raději i opakovaně do kina, než abych si za výrazně vyšší cenu kupoval hru. Hodiny strávené hraním spočítáte hravě na prstech a celá zápletka je již několikrát ohraná.

A jak do této situace zapadají dinosauři, když jsem říkal, že putujete vesmírem a bojujete proti lidem? Poměrně jednoduše, protože planeta, na níž celý děj probíhá, je vlastně obří výzkumná stanice, kde se povedlo nějak zrychlit evoluci. Namísto nehostinného kamene tak narážíte na rozsáhlou džungli plnou různých dinosaurů – od těch nejmenších až po Tyranosaura Rexe. A jakmile jej uvidíte, stejně jako já do něj zcela zbytečně vysázíte nejeden zásobník, i když si spíš bude všímat vašich protivníků.

Hned od začátku budete mít na kosení nepřátel k dispozici svoje ruce. Nezdá se to, ale tato zbraň je poměrně slušná, zvlášť proti slabším ještěrům, které uchopíte a prostě zlomíte o koleno. To vše se samozřejmě neobejde bez zběsilého mačkání tlačítek na vaší straně. Brzy se vám do rukou dostane i samopal (s možností mít dva najednou) a další střelné zbraně budoucnosti, hodit se vám budou i zbraně zdánlivě slabší, jako je luk a nůž.

Pokud si ale pod pojmem luk představíte kus klacku a provázek, ani se nedivím, že jen ohrnete nos. Zde narazíte na moderní kladkový lovecký luk, který si zamiluje nejeden odstřelovač. Přitom se jedná o zbraň tichou a nenápadnou, zejména pak proto, že protivníci si nevšimnou zářivě trčícího šípu z těla svého kamaráda ve zbrani. Stejně tak je k maskovanému užití určen i nůž, s nímž si užijete akční scény při tichých zabíjeních osamělých nepřátel, nebo masakrování napadajících dinosaurů.

Výběr zbraně je však jedna z mála možností volby, které vám hra poskytne. Tedy pokud nepočítáte jako možnost volby rozhodnutí, zda půjdete rovně, nebo zůstanete stát. Aby bylo filmovému příběhu učiněno za dost a hráč snad nemyslel, nebo neprováděl podobné nepravosti, možnost nějak obejít protivníky ani neexistuje. Ano, narazíte občas na drobné odbočky, tu nabízející granát, onde zase náboje navíc, ale nečekejte žádnou přehnanou volnost.

Prostředí je přitom slušně propracované, stejně jako cokoliv, na co padne vaše oko. Grafické efekty se pěkně střídají, hra vypadá pěkně i na větší televizi, jen při pohledu zblízka odhalíte hrubší anti-aliasing a kolegové hrající na X360 si zase stěžovali na slabší hru světel a stínů oproti PS3. Shodli jsme se ale na tom, že už jsme viděli i lepší kousky. Jiná liga je pak ozvučení, protože co chvíli vám budou hrát na nervy zvuky džungle, rozhovory jsou parádně namluveny a hudba splývá s okolím.

Světlé stránky hry
    • Dinosauři, spousta dinosaurů
    • Zajímavé scény
    • Zvuky a dabing
    Temné stránky hry
    • Filmová klišé
    • Pouze jedna cesta
    • Všechno je naskriptováno

Turok není vyloženě špatná hra. Ale není ani výrazně dobrá. Na kratší herní dobu si člověk u stříleček již zvykl, bohužel v případě Turoku se nedá hovořit o nějakém zlepšení hrou pro více hráčů, protože servery převážně zejí prázdnotou. Přitom vás po dohrání již nic ke hře netáhne, všechny situace máte projité, jedině se domluvit s kamarády a zkusit některou z kooperativních přestřelek. A nebo se řídit filmy, kterým je hra tolik podobná, a po dohrání zapomenout. Pokud vám to stojí za koupi, proč ne.

Grafika: 8/10
    Hudba: 8/10
    Zvuky: 9/10
    Hratelnost: 5/10

Očekávali jste hru, ale dostali jste film. Pokdu vám to nevadí, bude to příjemný snímek na několik večerů, nebo celý den. Zapomeňte na přemýšlení, seberte zbraně a vyrazte na lov dinosaurů. Chcete-li něco víc, musíte hledat jinde.

Celkové hodnocení: 6/10