Recenze: Gears of War 2 – větší, lepší, brutálnější

Nejzásadnější podzimní titul pro Xbox 360 dorazil. Nabídne stejnou herní extázi jako jeho skvělý předchůdce? Jak říkají v US: "Hell yeah!"
Kapitoly článku

head.jpgCo očekáváte od pokračování podařeného titulu? Razantní změny, nebo pečlivé a trpělivé kultivování všeho dobrého, jako u svědomitě opečovávané bonsaje? Pokud jste odpověděli a), můžete si rovnou dát čelem vzad. Beztak jste se o Gears of War 2 vůbec nezajímali a sem jste zabloudili jen kvůli tomu, že jste místo www.dobreradyprovysivani.cz vyťukali www.doupe.cz.

Už samotný  Cliffster (CliffyB nemá rád, když se mu říká CliffyB) o GoW2 prohlásil, že budou bigger, better, more badass (volný překlad najdete v názvu, místo brutálnější by se spíš hodilo kulervoucí, ale jsme slušný web, že). A Cliffenstein nemohl mít větší pravdu.

Beznadějná válka – dějství druhé

Kulisy nastavil první díl, dvojka krvavé divadlo na planetě Sera rozvádí dál. Odpálení bomby v tunelech a jemné naplátkování generála Raama nabídlo jen krátkou pauzu od zkázy jménem Sarančata (ano, Gears of War 2 nabízejí kvalitní české titulky).

 

Kde v jedničce jako by se zdálo, že celá válka představuje kočkování Delta jednotky s hromadou oblud s ošklivými kožními problémy, přináší GoW 2 celé armády

Další dvě města zmizela pod povrchem zemským a podobný osud asi i čeká poslední bezpečné útočiště – Jacinto. Lidská armádní mašinérie se tak rozjíždí v preventivním útoku a na hrotu útoku je, jak jinak, jednotka Delta.

gearsofwar2_10.jpggearsofwar2_11.jpg

Dějová linka naprosto bez problémů splňuje ono zmiňované lepší z nadpisu. Události jsou od počátku intenzivnější, už samotné intro v enginu hry podtrhuje myšlenku monumentálnějšího konfliktu. Kde v jedničce jako by se zdálo, že celá válka představuje kočkování Delta jednotky s hromadou oblud s ošklivými kožními problémy, přináší GoW 2 celé armády. Zástupy vojáků Gears mašírují v mnohořadých zástupech, vrtulníky křižují oblohu jak hejna ocelových ptáků, zemi drtí několikametrová kola pojízdných kovových plošin.

VIDEO: 548 'Gears of War 2 - Last Day trailer'

A proti tomu ještě početnější masy Sarančat, od základních Gruntů přes masivní Brumaky po létající Reavery a dál. Co jednička představila jako náročné souboje s bossy, tady představuje trochu náročnější potyčky. A bossové? Ti bez problémů zapadají do škatulky „gigantická monstra, ze kterých vám padne čelist na zem“.

MarcusKantusScreenshot.jpgMarcusRockwormScreenshot.jpg

Větší (s tímhle slovem se seznamte, potkáte ho v recenzi ještě několikrát) pozornosti se dostalo i samotným postavám. Jemné kontury charakterů z předešlého dílu byly rozkresleny a vybarveny do hlubších a uvěřitelnějších person.


TIP: Pokud jste hráli GoW, ani nepřemýšlejte o tom, že byste dali nižší než třetí obtížnost. Po dohrání se odmekne i čtvrtá, Insane.


Marcus Fénix se dozví zase pár dílků z milosti jeho otce, silnou linku představuje i zoufalé pátrání Doma po jeho ztracené manželce. Kromě starých známých postav narazíte i na nové, které nepředstavují jen pouhé loutky, ale mají svoje pevné místo v ději. Přesto tvůrci ani na moment nezapomínají, že jste uprostřed války, která si nemilosrdně vybírá svoje oběti.

HollowComparison.jpg

Vychutnáte si několik silných dějových zvratů, jenže ten nejdrsnější mě sice nezasáhl tak, jak si scénáristé zřejmě představovali, ale to asi bude tím, že jsem necitlivý bastard. Závěr příběhu navíc není tak neuspokojivý jako finále předešlé hry, dokáže zodpovědět na spoustu otázek, ale kupu dalších nechává tázavě viset ve vzduchu a vás válet po zemi v nekontrolovatelných křečích chtíče po uzavření celé trilogie.

Duck and cover

Gears of War 2 opět staví na pevných základech herních principů, kterými tvůrci redefinovali žánr. Komplexní, a na vyšších obtížnostech nezbytný, systém krytí je zpět prakticky beze změn.

Jste uprostřed války, která si nemilosrdně vybírá svoje oběti

Takřka za každou překážku se dá schovat – za hromadu cihel, zídku, skalní masiv, hromady beden, zárubně domů, pytle s pískem…prostě za cokoliv. Stačí zmáčknout tlačítko A a Marcus se automaticky skrčí/opře zády. Pokud to překážka umožňuje, dá se podél ní různě přesouvat, vykukovat, pálit naslepo, nebo se přesunout dál.

gearsofwar2_14.jpggearsofwar2_15.jpg

O něco se zlehčilo přeskakování překážek, ale to může být pouze subjektivní dojem z několikanásobného dohrání prvního dílu. Opět - vše vypadá naprosto věrně, realisticky a naprosto intuitivně se ovládá.

VIDEO: 505 'Gears of War 2 - trailer'

Největší změnu, kterou jsem u krytí zaznamenal, je, že se nyní více krytů pod náporem střelby rozpadá na kusy. A pravda - v pozdějších fázích pravda narazíte i možnost používat přenosné štíty, které dobrovolně poskytnou mrtví zástupci jednoho ze silnějších druhů Sarančat.

Dostupné pro: X360
Žánr: Akce
Výrobce: Epic Games | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 7. listopadu 2008
  • Atmosféra
  • Větší úrovně, víc nepřátel
  • Zajímavější příběh
  • Delší herní doba
  • Skvělá grafika
  • Perfektní level design
  • Občas výpadky AI
  • Doskakování textur
  • Občas slabší místo v kampani

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,