Recenze: Left 4 Dead – ponecháni mrtvým

Máte rádi hororové filmy? A líbí se vám ty, kde zombie hrají hlavní role? Pak zbystřete zrak, popadněte nějakou pušku a hurá do akce.

Původní nápad se zrodil v hlavách Turtle Rock Studios (dále TRS), které okamžitě po vydání Counter-Strike: Condition Zero začali ve spolupráci s Valve pracovat na novém projektu, jehož hlavní náplní by byla kooperativní hra. Vznikl tak nápad na Left 4 Dead, které mělo žánr kooperativních akcí z prvního pohledu inovovat podobně jako Counter-Strike inovoval žánr multiplayerový. S použitím technologie Source enginu a nové umělé inteligence druhé generace vznikla hra, která skutečně splňuje inovátorská předsevzetí.

Začátkem letošního roku bylo TRS zakoupeno mateřskou společností Valve Corporation, aby získalo kompletní licenci na novou značku a dohlédlo na výslednou kvalitu. Už teď můžeme říci, že vznikla další skvělá hra, pod kterou se může Valve hrdě podepsat a doplnit tak sbírku svých Half-Lifů, Team-Fortressů a Counter-Striků o další špičkový titul.

Singleplayer - předkrm

Již úvodní, téměř pět minut trvající, intro, vás ponoří do apokalyptického světa L4D, kde vaší jedinou starostí bude, jak se dostat z bodu A přes body XYZ do závěrečného bodu B. Intro také nenásilně ukazuje herní principy, postavy, zbraně a nepřátele. Díky tomu již nejste následně otravováni zbytečným tutorialem a rovnou se vrháte do akce. Menu L4D je servírováno ve třech chodech. První doporučuji projít klasický singleplayer na normální obtížnost a až pak se vrhněte na kooperativní režim či úžasný Versus mód.

Tip: Pipebomba je nejlepší při útoku hord. Naopak molotov se hodí do uzavřených budov.

Možná někoho zaskočí, že hra pro jednoho hráče nemá příběh. Je to způsobeno tím, že primárně je L4D kooperativní a multiplayerová hra. Singleplayer je tak pouze jakýmsi průvodcem, ke kterému se po prvním dohrání už vracet asi nebudete. Hra nabízí celkem čtyři kapitoly po pěti levelech. Těmto kapitolám se říká „filmy“, protože tak skutečně působí. Je to rychlá, filmová a atmosférická střílečka.

Už samotná nahrávací obrazovka je ve stylu klasických filmových plakátů, kde jsou zobrazeny všechny čtyři hratelné postavy a pod nimi jsou uvedena jména zúčastněných hráčů. Navíc každý z „filmů“ má unikátní plakát s tématikou prostředí, ve kterém se budete pohybovat. Originální a stylové. Na výběr máte čtyři hratelné postavy, které se liší pouze vzhledem. Je zde sličná Zoey, veterán z války Bill, drsňák Francis a úředník Louis. Ve výsledku je tedy jedno, koho si vyberete. Chytrolínové teď mohou namítat, proč postavy nejsou obdařeny unikátními vlastnostmi jako v Team Fortress 2.

Je to jednoduché. L4D není dalším TF2, ale zcela odlišnou hrou, s jiným přístupem a profilování postav by ve výsledku naprosto zničilo hratelnost. Každá kampaň začíná krátkým filmečkem v enginu hry a plynule přejde k vaší postavě. Tam, kde skončilo skvělé intro, začíná i první kampaň s názvem No Mercy. Její část jste si mohli vyzkoušet už v demu, které bylo k dispozici zhruba týden před vydáním plné hry. Dnes už není dostupné.

Je to rychlá, filmová a atmosférická střílečka

Začínáte na střeše domu a před vámi je na stole rozprostřena výbava. Jsou tam zbraně – pistole, brokovnice a UZI, náboje a lékárnička. Těmto místům se říká záchytné body a čas od času na ně narazíte. Vaším úkolem je dojít do tzv. safe housu, což je místnost, kde končí level. Na normální obtížnost je možné každý z levelů projít v klídku za 10-15 minut.

Na obtížnost advanced to již nebude tak pohodové a na experta budete rádi, když přežije alespoň jeden z vás. Ještě se vrátím ke zbraním celkem jich ve hře uchopíte rovných deset. V průběhu levelu totiž najdete lepší kousky jako rychlopalnou brokovnici, samopal či odstřelovací pušku. Kromě klasických střelných zbraní vám mnohokrát zachrání život pipebomba či molotovův koktejl.

A jako vrchol vás na několika místech a v závěrečných soubojích čeká na pevno přidělaný rotační kulomet. Ten se hodí, protože ve finále, až budete čekat na záchranu, se dočkáte opravdu monstrózního nájezdu zombie hordy v několika vlnách. Během hry také narazíte na klíčová místa, kde musíte zmáčknout nějakou páčku, uvolnit zablokovaný průchod nebo nastartovat auto. Před tím, než to uděláte, je dobré se domluvit s ostatními, obsadit ideální pozice a dohodnout strategii. Útok nemrtvých na sebe dlouho nedá čekat a pak už je na konzultace pozdě. Ještě dodám, že v L4D nejsou žádné úložné pozice, takže celý level musíte projít najednou. Při jeho délce (krátkosti) to ale není problém.

Brokovnička na zombíčka, lékárnička pro parťáčka

Valve se podařilo opět hráčům nabídnout vyváženou porcí zbraní. Na blízko a do vnitřních prostor se hodí brokovnice, která se ovšem po vystřelení všech osmi nábojů dost pomalu dobíjí. A náboje v L4D mizí v obrovském množství. Do houfů a na dálku se hodí samopal či odstřelovací puška. Protože ve hře funguje penetrace kulek skrze materiál, je možné prostřelit dveře, zdi či dokonce několik zombíků v řadě. Věřte mi, že není nic příjemnějšího, než odstřelovačkou ve vhodný okamžik dostat jednou ranou třeba pět zombie. Do houfů či v krizových situacích se hodí použít molotovův koktejl, který rozpoutá ohnivé šílenství a ve správnou chvíli vám dokáže zachránit pozadí.

Nejlepší zbraní na zabití velkého množství nepřátel je ovšem pipebomba. Tato podomácku vyrobená hračička je obdařena zvukovým signálem, na který okamžitě zombie reagují. Její použití je tedy zcela jednoduché a už jen tím, že jí někam hodíte, máte jistotu zabití několika (i desítek) zombií najednou. Patří mezi mé nejoblíbenější zbraně. Pohled na dvacet zuřivě kopajících zombie kolem pípající pipebomby vám s posledními zvuky vykouzlí krvavý ohňostroj a škodolibý úsměv na tváři. Teď to nejdůležitější. Každý může u sebe nést pouze jednu alternativní zbraň, primární pistoli (po sebrání druhé v duálu) a jeden molotov nebo pipebombu. Výhoda pistolí je v tom, že mají neomezenou munici.

Protože ve hře funguje penetrace kulek skrze materiál, je možné prostřelit dveře, zdi či dokonce několik zombíků v řadě

Protože nejste z oceli, ale krvácíte jako každý jiný člověk, máte u sebe jednu hlavní lékárnu a sem tam narazíte na prášky proti bolesti. Zatímco lékárna vám obnoví velké množství zdraví, tak prášky proti bolesti působí pouze dočasně. Po jejich požití dojde k naboostování vašeho zdraví, které postupně klesá až na původní hodnotu. V důležitých chvílích je použití prášků proti bolesti výhodnější než zbytečné plýtvání lékárničkou. Skvělým nápadem je možnost léčit své parťáky nebo poskytnutí prášků. Díky tomu, že na obrazovce vidíte, v jakém kdo je stavu a co u sebe nosí, můžete okamžitě jednat.

Často ve hře budete řešit dilema, zda pomoci příteli s nízkým zdravím, nebo si „ozdravnou kůru“ ponechat na horší časy. Zde se krásně ukáže, kdo je ochotný riskovat, pomáhat a kdo hraje tzv. na sebe. Celý systém zdraví, léčení a poškození je ale daleko propracovanější, než by se mohlo zdát. Prvně je třeba říci, že s klesajícím zdravím klesá také rychlost pohybu. Vrávorání a kulhání dodává hře na té správné atmosféře a vy přesně vidíte, kdo je na tom špatně. Kromě základních životů ještě hráč disponuje kritickým zdravím.

V případě, že hráčovo zdraví klesne na nulu, upadne na zem a není schopen bez cizí pomoci vstát. Jediné, na co se zmůže, je střelba. V tu chvíli bojuje o holý život, klesá mu kritické zdraví a čeká na pomoc ostatních. Když se mu jí nedostane, umírá. Tento systém pomoci je hlavním rozdílem oproti ostatním multiplayerovým akcím a zde se každý hráč zkrátka musí aktivně podílet na spolupráci, jinak celý tým trpí. Smrt není naštěstí v L4D konečná a hráč může být zachráněn. Toto znovuoživení je řešeno velice chytře. Hráč se opět zapojí do hry po určité době, co jsou jeho parťáci na živu. Náhle se objeví v některé z uzamčených místností, kterých je ve hře z tohoto důvodu dostatek. Jiný z hráčů k jeho oživení musí tyto dveře otevřít.

Oživený hráč ale naskakuje do hry pouze s polovičním životem. Další možností jak hráče zachránit, je dokončení levelu. Konec levelu je také řešen poměrně zajímavě, kdy se dostanete do safe housu a zavřete za sebou dveře. Během následného loadingu vás čeká statistika, kde jsou informace o headshotech, nejlepší obraně, nelepším útoku a dosaženého poškození u infikovaných bossů.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: Akce | Survival horor
Výrobce: Turtle Rock Studios | Webové stránky hry