X06: Alan Wake - okamžiky hrůzy poprvé na živo

Psychologický thriller, spojení akčních základů Maxe Payna a hororových prvků z díla Stephena Kinga, Davida Lynche a dalších. Takový je charakter Alan Wakea podle těch nejpovolanějších: samotných tvůrců. Microsoftí akce X06 nám umožnila spatřit Alana na vlastní oči a přesvědčit se, že sliby se v jeho případě potkaly s realitou.

Platforma: PC, Xbox 360
Typ hry: Psychologický thriller
Výrobce: Remedy (
http://www.remedygames.com/)
Vydavatel: Microsoft Game Studios (
http://www.microsoft.com/games/)
Homepage:
http://www.alanwake.com
Datum vydání: 2007

Kdekoliv se objevil, Alan Wake zapůsobil monstrózním dojmem: jako dobře rozvrhnutá skládanka plná střípků, z nichž každá jednotlivost funguje. Ohromující hudební doprovod se podílí na vytváření atmosféry, která netěží jen z temnoty, ale i z děsivého napětí, jež prostupuje prostředím všude okolo vás. Může za to i neosobní vzhled krajiny: jakkoliv je krásná a přitažlivá (konec konců se rozpíná v oblasti o velikosti 10x10 km), září z ní samota, daná jen sporadickým výskytem člověka. Kdesi v dáli vidíte benzínovou pumpu, o pár kilometrů dál na vršku se tyčící srub. Žádné výdobytky moderní civilizace, ba ani městečko Bright Falls nenabízí milovníkům nočního života dostatek vyžití. Důležité však je, že do té doby nemocný a ztrápený Alan začal znovu psát, že se jeho dílo posunuje kupředu: a zároveň, že okolo sebe cítí cosi nekalého.

X06 dovolila přítomným novinářům pohlédnout Alanu Wakovi do očí. Zapomeňte na videa a obavy, že ona skvostná grafika zůstane jen vzpomínkou v okamžiku, kdy médium vsunete do mechaniky (ať již PC, nebo Xbox 360). Alan Wake vypadá realtime stejně dobře, jak nám slibovaly veškeré screenshoty i trailery: nicméně okouzlující dojem z grafiky nebyl tím jediným, co jsem si z prezentace odnesl.

  
Utíkej, Káčo, utíkej, honí tě démon velikej * Výlet do místního srubu začíná tak nevinně * Temnota znamená nebezpečí, světlo šanci na záchranu

Odnesl jsem si i přesvědčení, že slibované spojení detektivních (pátrání po okolnostech zdejšího dění) a hororových prvků bude přirozené, nenásilné a zatraceně efektivní. V prezentované ukázce tvůrci vyslali Alana na výpravu k prazvláštnímu srubu. Po cestě v kůži ochotného spisovatele nabíráte stopaře, abyste se spolu s ním stali na mostu kousek od cílové destinace svědky zvláštních událostí. Na mostě leží havarovaný vůz, kousek poblíž tělo muže. Blížíte se, jenže na muži je cosi podezřelého: nosí stejné oblečení jako hlavní hrdina. Pokus o otočení těla, a náhle za vašimi zády končí v kapotě automobilu dodávka. Cvak, Alan se probouzí uprostřed noci, auto stojí opodál, jenže stopař ani jeho tělo nejsou k nalezení.

Je tma, a jak známo všem fanouškům hry, tma znamená nebezpečí. Rozhlížíte se okolo a nalézáte jediný logický úkryt - srub. Přebíháte provazový most, za zády se zjevují hlasy. Ozve se křupnutí a nad vaší hlavou praská žárovka lampy. Utíkáte po cestě ke srubu, lampy všude okolo vás vypovídají službu, a náhle přichází první setkání s démonem nebo, chcete-li, neznámým nepřítelem: Alan přesně zamíří baterkou, několik výstřelů a utíká dál na kopec k možnému úkrytu. Temné síly jsou ale rychlejší, prudce uzavírají okenice domu a hlavní hrdina je v pasti.

  
Občas se proti Alanovi spikne i paní příroda * Světlo a pistole: to jsou pro Alana ti nejlepší přátelé * Smysl pro detail je pro grafiku hry typický

Právě v tom momentě prezentace příběhové části hry končí: a mezi jinými se ozývají dotazy na replayabilitu hry. Dle očekávání nebude Alan Wake titulem, který byste si s chutí vyzkoušeli znovu po prvním dohrání. Tvůrci přesto slibují řadu prvků v herním světě, které můžete i při opakovaném hraní objevovat, nebo jinak řečeno také obdivovat: včetně téměř úplné zničitelného prostředí. Prezentace nabídla pohled na vzduchový vír, který v sobě likvidoval veškeré předměty uprostřed jednoho z místních stavení. Nejen povětrnostní podmínky, ale i čas zanechají v krajině svůj ráz, a opět zmiňovat samozřejmosti typu vyvíjejícího se denního prostředí (realtime stínování, ohýbání korun stromů apod.) už zavání zbytečností.

Velkou neznámou i nadále zůstávají nepřátelé a jakkoliv novináři tlačí na finské tvůrce, ti si nechávají jejich původ jako jedno z překvapení až do samotné hry. Překvapením se zdají být i rozdílné zakončení hry, stejně jako její dělení do jednotlivých epizod, které má ještě umocnit její filmové vyznění. Dočkat bychom se jej ale měli teprve v druhé polovině příštího roku, dle očekávání pro PC a mezi konzolemi exkluzivně pro Xbox 360.

Další informace o právě skončené výstavě X06 hledejte v říjnovém čísle papírového časopisu Doupě - na stáncích od 17. října.

Diskuze (3) Další článek: Portal a Team Fortress 2 v obrazech

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,