Recenze: Monkey Island 2 Special Edition – Karibik plný bláznů

Guybrush Threepwood je zpět a s ním i pirátské prostředí plné grogu a voodoo magie. Má po téměř dvaceti letech stále co nabídnout?
Kapitoly článku

Remaky vládnou světem. Ať už jde o ty filmové, knižní nebo herní, vždy je snazší oprášit hotovou látku, nahodit na ní moderní prezentaci a prodávat za cenu nového titulu. Dělávalo se to tak v minulosti, dělá se to pořád, a dokud nevyjde celosvětový zákaz, bude se tak dít určitě i v budoucnosti. Ne vždy je ale taková předělávka špatnou věcí, ba naopak.

artwork_01.jpg

Mnohokrát je nová verze ceněna lépe než ta stará – když se pohybujeme v tom herním průmyslu, vzpomeňme například na Resident Evil, jehož Gamecube varianta předčila veškerá očekávání. Nebo na Final Fantasy III na NDS. Kromě nové grafiky je často řešen i problém ovládání, na které dnes přeci jen platí přísnější kritéria, anebo také ztracená kompatibilita se starými systémy.

Zpátky na vlně

Zvláštní péče se loni dočkal i první díl legendární série The Monkey Island a špatně rozhodně nedopadl. Samozřejmě se potýkal s výtkami nostalgicky uvažujících hráčů, tomu se snad ani není možné vyhnout, převážně však sklidil pochvaly od kritiků a i prodeje nebyly zanedbatelné.

Stejně jako minule vychází speciální edice z původní hry, tj. používá stejné rozložení objektů a postav

Díky tomu se nyní mohou novodobí pařani podívat i na renovované druhé dobrodružství Guybrushe Threepwooda, rádoby mocného piráta, a užít si skvělého humoru, jenž k sérii neodmyslitelně patří. Musím přiznat, že tentokrát pro mě bylo čekání na výsledek napínavější, jelikož i já jsem nostalgik a dvojka je po třetí části mým nejoblíbenějším dílem.

secret_of_monkey_island_2_05.jpg secret_of_monkey_island_2_06.jpg

Příběh pokračuje zhruba tam, kde předchozí počínání skončilo. LeChuck ještě stále poletuje po nebi v rozcupované podobě, Guybrush si náležitě vychutnává vítězství a svým výkonem se snaží, i když často neúspěšně, pochlubit ostatním. Mimo to se rozhodne svou energii vynaložit na hledání největší záhady světa, pokladu Big Whoop. Jenže nestačí mnoho a idylku přeruší návrat LeChucka, který je ještě ohavnější než kdy předtím a také rozzlobenější. Big Whoop se stává jedinou možnou formou úniku před zlověstným pirátem, přičemž pátrání po něm doprovází jedna větší bláznivina než druhá.

secret_of_monkey_island_2_03.jpg secret_of_monkey_island_2_04.jpg

Při spuštění hry mě překvapila jedna věc, a tou je absence jakéhokoli intra. Tatam je podívaná na skotačení opic, které Guybrush vyhání z obrazovky, místo toho jen naskočí menu a hráči starej se. Alespoň že vynikající hlavní hudební motiv zůstal.

TIP: Pokud někdy budete ve hře hledat informace, hledejte v knihovně. V ní je spousta užitečných knih.

Absence animačky zamrzí především kvůli faktu, že v předchozím případě jsme se remasterované úvodní obrazovky dočkali, navíc s efektním přechodem ze staré verze do nové. Na druhou stranu lze snadno pochopit, že vesměs statická obrazovka je jednodušší na přepracování. Kromě počátečního neduhu však vše souhlasí téměř do posledního puntíku.

Staré je dobré

Stejně jako minule vychází speciální edice z původní hry, tj. používá stejné rozložení objektů a postav. Přesto se najde několik vylepšení, jež ubírají dávky frustrace při navigování po světě, především pak jde o pozměněné ovládání.

VIDEO: 3116 'Monkey Island 2 Special Edition - trailer'

Tentokrát se zobrazují jen ty možnosti interakce, které v danou chvíli mají smysl. Když kupříkladu kliknete na člověka, zobrazí se vám jen ikony prohlédnutí či mluvení, u objektů zase mluvení nebude mít smysl. Je to příjemná změna od devíti akcí, které byly součástí původní verze a dokonce i předchozí předělávky. To samé platí pro inventář, jež je nyní příjemnější a rychlejší. U konzolových verzí je navíc možné pohybovat Guybrushem pomocí analogové páčky přímo, odpadá tedy pomalé přemisťování kurzoru po obrazovce.

secret_of_monkey_island_2_01.jpg secret_of_monkey_island_2_02.jpg

Monkey Island 2 je obtížnou hrou, u níž nejeden ostřílený veterán bezmocně skočil po návodu. V originále bylo možné vybrat mezi dvěma obtížnostmi, přičemž do současné verze se probojovala jen ta těžší. To je kompenzováno návratem propracovaného systému nápovědy, ukazujícího kromě samotné rady i směr, kudy se hráč musí vydat.

Monkey Island 2 je obtížnou hrou, u které nejeden ostřílený veterán bezmocně skočil po návodu

Navíc počítá s jistým egoismem člověka, takže neprozradí hned celé řešení problému, ale nejprve jen nakopne téma na zamyšlení a až po opakovaných žádostech vše natvrdo vyklopí. Přítomnost nápovědy je příjemným bonusem, protože i když má většina hádanek logické řešení, pohybujete se pořád v oblasti bláznivé komedie a některé kombinace jsou příliš i na člověka s velkou fantazií.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Adventury | point-and-click adventura
Výrobce: LucasArts | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 7. července 2010
  • humor
  • nový dabing
  • grafická stránka
  • systém nápovědy
  • příběh
  • místy vysoká obtížnost
  • absence intra

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,