PC | Recenze | X360 | PS3 | RPG

Recenze: DAO: Kronika zplozenců – Výkvět zla

Milý deníčku, Arcidémon mě pověřil zničením Denerimu. Jsem nadšen! Přizval jsem všechny svoje kamarády – vířivce, svíječe, křiklouna i zlobra.

Hráči Dragon Age se na rozdíl od fanoušků StarCraftu nemusí obávat, že by museli delší dobu čekat na datadisky či druhý díl. Bioware totiž rozumně využívá odmlky mezi díly a vypouští do oběhu jedno DLC za druhým. Podepisuje se kvantita na kvalitě? Jak kdy. Tvůrcům se však nedají upřít dobré nápady.

 

Jak napovídá samotný název, tentokrát hráč dostane možnost zjistit, jak to chodí u zplozenců. Ocitnete se v kůži Vířivce průzkumníka, který od Arcidémona dostal závažný úkol – srovnat Denerim se zemí. K tomu vám pak dopomáhej taktika a nejrůznější druhy zplozenců, které si zotročíte pod svým velením.

Lezla vám na nervy Wynne se svými všetečnými radami nebo jste nesnášeli Alistairovo věčné fňukání?

Příznivci příběhů postavených na otázce „co kdyby?“ zajásají, protože se jedná o výlet do alternativní reality, kde sjednocení Fereldenu zůstane na Alistairovi, protože hlavní hrdina hry zemře při příjímání - a právě Alistairovi spojenci budou ve hře vašimi největšími protivníky.

DAO_Darkspawn_1.jpg DAO_Darkspawn_2.jpg

Štval vás Zevranův antivánský přízvuk? Lezla vám na nervy Wynne se svými všetečnými radami nebo jste nesnášeli Alistairovo věčné fňukání? Dostanete možnost nahromaděnou agresi vybít. Postavy z celé hry jsou totiž porůznu rozmístěny po Denerimu a musíte se přes ně probojovat, abyste na vrcholku pevnosti Drakon mohli pomoci Arcidémonovi v závěrečném souboji a zotročení celého světa.

V čele hordy

Jako velitel  Arcidémonových sil si můžete vytvořit svou vlastní elitní jednotku, složenou z různých druhů zplozenců. Pokud se vám někdo znelíbí, ostatní nebudou protestovat, když propuštěného připravíte o hlavu a včleníte pod své velení někoho jiného, ještě prohnilejšího. Vířivci působí jako třída bojovníků, svíječi zase suplují zloděje (mají na výběr ze střílení z luku nebo sekání dvěma zbraněmi) a mága můžete získat, když si před Odlukou zotročíte Vířivce vyslance. I když zní boj za příšeráckou stranu zajímavě a nutně si vyžaduje nový styl boje, autoři mu nejsou příliš nakloněni - na poli nových schopností tak  nic převratného nečekejte, je jich jen hrstka.

DAO_Darkspawn_13.jpg

Novými vlastnostmi se tak mohou pochlubit jen zlobři (kteří mají ke třem útokům, připomínajícím spíše golemy, ještě takové chuťovky jako chytnutí nepřítele do jedné pracky přičemž z něj druhou tlapou doslova vymlátí život) a křiklouni (nad jejichž útoky ze zálohy by závistí zezelenal kdekterý lotr).

Obtížnost není nijak vysoká, jen je nutné trochu taktizovat


Jako správný velitel také máte způsoby, jak se svým otrokům zalíbit. Stačí rozsévat co nejvíce děsu a smrti. A jako bonus jim můžete rozdávat válečnou kořist – takové antivánské kožené boty, stažené přímo z nohou ubitého elfa, potěší vždycky.

DAO_Darkspawn_3.jpg DAO_Darkspawn_5.jpg

Obtížnost není nijak vysoká, jen je nutné trochu taktizovat, protože narozdíl od Mabariho, který mohl používat lektvary stejně jako zbytek družiny, se křiklouni  a zlobři nemohou sami uzdravovat. Však také mezi achievementy tohoto datadisku patří udržení si jednoho a totéž zlobra od začátku až do konce hry.

TIP: Pamatujete si na Alistairovu nevrlou sestru Goldannu? Dobře se na denerimském tržišti rozhlédněte, stane se totiž jednou z vašich prvních obětí.

Délka DLC je pak klasická, něco mezi hodinou až hodinou a půl, pokud se budete bavit vražděním nevinných. Ano, čtete dobře. Mezi miniúkoly patří i taková věc, jako zabití deseti pobíhajících, křičících civilistů. Válka je válka a zplozenci neberou zajatce.

Daň za kvantitu

U posledních Dragon Age DLC mám neodbytný pocit, že při jejich produkování kladou větší důraz právě na kvantitu. A nejvíce to jde poznat na těch, které jsou umístěny mimo hlavní dějovou linii. Ne, že by jim chyběly nápady, právě naopak. Ale provedení pokulhává. Některé herní prvky se zdají být nedotažené a při hraní narazíte i na spoustu paradoxů. S křiklounem se můžete proplížit skrze celé nádvoří a nepotkat ani živáčka, z něhož byste mohli udělat mrtváčka zákeřným napadením zezadu, ale jakmile přejdete z režimu plížení do normálního, najednou se kolem vás zhmotní nepřátelé a není to tím, že by se také schovávali ve stínu.

DAO_Darkspawn_7.jpg DAO_Darkspawn_8.jpg

Hráči se občas zamyslí, jaké by bylo bojovat na druhé straně barikády a tentokrát si to dokonce mohou vyzkoušet. Žádný zázrak se však nekoná. Kroniky zplozenců jsou přímočarou řežbou od začátku do konce, a i když si udržují zábavnost a hratelnost původní hry, působí hodně ploše a nedotaženě. Pro milovníky dialogů pak nemá toto DLC valný smysl – důraz se klade hlavně na rubání hrdinů a taktiku soubojů, akce hraje prim a když umíte rychle klikat a přemýšlet u toho, máte vyhráno. Otázkou je, zda vás tento styl hry baví.

Pořizovat si toto DLC má význam spíše pro hráče, kteří si původní hru prošli od začátku do konce a rádi by podřízli krk některým členům družiny v původní hře nebo chtějí dát volný průchod temnějším rysům svých povah a působit virtuální chaos.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG
Výrobce: Bioware | Webové stránky hry
Začátek prodeje: červen 2010
  • Hraní za záporáka
  • Vybití antipatie
  • Nutnost mírného taktizování
  • Absence zvyšování úrovně
  • Málo nových schopností
  • Krátká herní doba
Diskuze (1) Další článek: Víkendová herní polévka 31/2010

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,